Sammenlign tilbud på: Diagnosticering af fejlkoder på bil.
Bilmærke | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | Bedømmelser | |
---|---|---|---|---|
Audi | 1.032 kr. | 80% |
4.5
(183)
122
42
6
6
7
Læs bedømmelserne
|
|
Citroën | 983 kr. | 78% |
4.4
(318)
203
73
19
5
18
Læs bedømmelserne
|
|
Ford | 990 kr. | 77% |
4.6
(313)
226
59
15
4
9
Læs bedømmelserne
|
|
Hyundai | 1.012 kr. | 79% |
4.7
(145)
115
20
5
1
4
Læs bedømmelserne
|
|
Kia | 1.034 kr. | 81% |
4.4
(172)
114
38
9
3
8
Læs bedømmelserne
|
|
Opel | 1.014 kr. | 80% |
4.5
(182)
125
33
14
3
7
Læs bedømmelserne
|
|
Peugeot | 1.013 kr. | 79% |
4.4
(351)
224
77
25
7
18
Læs bedømmelserne
|
|
Renault | 941 kr. | 77% |
4.5
(212)
145
45
12
4
6
Læs bedømmelserne
|
|
Skoda | 1.108 kr. | 83% |
4.5
(242)
161
53
13
7
8
Læs bedømmelserne
|
|
Volkswagen | 1.028 kr. | 79% |
4.5
(431)
290
93
28
6
14
Læs bedømmelserne
|
|
Bilmærke | Spar i gennemsnit* | |||
Audi
4.5
(183)
122
42
6
6
7
Læs bedømmelserne
|
1.032 kr. / 80% | |||
Citroën
4.4
(318)
203
73
19
5
18
Læs bedømmelserne
|
983 kr. / 78% | |||
Ford
4.6
(313)
226
59
15
4
9
Læs bedømmelserne
|
990 kr. / 77% | |||
Hyundai
4.7
(145)
115
20
5
1
4
Læs bedømmelserne
|
1.012 kr. / 79% | |||
Kia
4.4
(172)
114
38
9
3
8
Læs bedømmelserne
|
1.034 kr. / 81% | |||
Opel
4.5
(182)
125
33
14
3
7
Læs bedømmelserne
|
1.014 kr. / 80% | |||
Peugeot
4.4
(351)
224
77
25
7
18
Læs bedømmelserne
|
1.013 kr. / 79% | |||
Renault
4.5
(212)
145
45
12
4
6
Læs bedømmelserne
|
941 kr. / 77% | |||
Skoda
4.5
(242)
161
53
13
7
8
Læs bedømmelserne
|
1.108 kr. / 83% | |||
Volkswagen
4.5
(431)
290
93
28
6
14
Læs bedømmelserne
|
1.028 kr. / 79% |
Fejlsøgning på bilen kan være noget af det mest tidskrævende arbejde med bilen – og dermed kan det også være dyrt.
Biler i dag er fulde af elektronik, og mange biler styres i dag af en computer, som kan overvåges, opgraderes og styres, hvis du har det rigtige værktøj til det.
De fleste værksteder har et fejlsøgningsværktøj stående, hvor de kan tilslutte bilens computer, og se en masse informationer om din bil. Her kan de bl.a. se, om der er nogle sensorer, der måler fejl i systemet, og således nemmere finde de defekte dele og udskifte dem.
Udstyret udvikler sig hele tiden – i takt med at bilerne får mere kompliceret elektronik – og derfor er de fleste mekanikere løbende på efteruddannelse i det tekniske udstyr.
Når du sender en opgave i udbud via autobutler.dk, kan du være sikker på, at værkstedet lever op til en omfattende reparationsaftale med krav om det rette diagnosticeringsværktøj.
Under en fejlfinding undersøges alle de parametre der vises i fejlsøgningsværktøjet. Det er både elektromekaniske- og elektroniske anlæg, der undersøges.
Mekanikeren har sin erfaring, han kan bruge, men har også brug for reparationshåndbøger, oplysninger på computeren og sparring med sine kollegaer.
Nogle gange er det lige til at finde fejlen med fejlsøgningsværktøjet, mens det andre gange kan være en tidskrævende opgave. Det kan være et kabel, der sidder løst, som giver en fejl et helt andet sted end der, hvor den løse forbindelse er.
Når du bestiller en opgave hos autobutler.dk, får du en fast pris på opgaven - det er din sikkerhed. Men hvis opgaven viser sig at være en helt anden, eller der dukker flere fejl op, ringer værkstedet. inden de foretager sig noget, så du er klar over det.
Den faste pris dækker det. der er aftalt, ikke det der opdages under reparationen. Det er en del af FDM reparationsaftalen, som alle værksteder på autobutler.dk overholder.
Hvis du har en fejl, som er svær at beskrive, skal du være ekstra opmærksom på de tilbud, du får. Det er ikke sikkert, at det billigste tilbud også er det, når bilen er på værkstedet.
Læs de tilbud du får grundigt, og overvej om en af beskrivelserne giver tryghed for, at værkstedet, der har skrevet den, også er opmærksom på, at det kan være en drilsk fejl, der kan være tidskrævende at fejlsøge på.
Du kan også kigge på de bedømmelser, andre bilejere har givet værkstederne, og vurdere hvem du har mest tillid til at udføre opgaven.
Prøv selv. Spar penge.
Der er utroligt mange dele, der kan være defekte og give fejl på instrumenter eller i fejlsøgningsværktøjet. Nogle af fejlene er ret indlysende, og du vil sikkert kunne fikse dem selv. Andre fejl er mindre synlige og kræver en del indsigt i, hvordan bilen er skruet sammen.
Her er blot et lille udsnit, så du har en ide om hvad du måske kan bruge i din beskrivelse af opgaven til værkstedet:
Sikringer: Hvis et eller andet pludselig ikke virker, f.eks. vinduesvisker, rudevarme eller autoradio, kan det meget vel være en sikring, der er gået. Du kan kigge i manualen, og se hvilket nummer sikringen har til det, der er defekt, og derefter pille låget af sikringsboksen, for at tjekke sikringen. Hvis du ikke ved, hvor sikringerne sidder, står det også i manualen.
Autopærer: De fleste nyere biler har en servicelampe, der lyser, hvis der er en pære der er gået. Så skal du blot finde ud af, hvilken lygte du skal skifte pæren i. Man skulle tro, det er lige til at skifte pærer selv, men på nogle biler er specielt de små baglygte pærer gemt bag ved beklædningen. Her er det rart at kende en venlig mekaniker, der kan hjælpe.
Navigationssystemer: Flere og flere biler får indbyggede navigationssystemer. Hvis de pludselig ikke virker mere, er det ikke så nemt at komme til, med mindre det er en løs enhed. Det er begrænset, hvad du selv kan gøre ved navigationssystemer, andet end at genstarte dem. Hvis det er en løs enhed, vil det ofte være muligt at tilslutte den en pc og dermed opdatere eller genstarte den.
Generator: Biler kræver strøm for at starte, men også for at køre. Det er generatoren, der sørger for at lade batteriet op og levere strøm til alle bilens elektriske komponenter og gadgets. Hvis generatoren er defekt, hjælper det ikke noget at få hjælp til at sætte strøm til bilen, da du i så fald kun vil kunne køre, så længe der er strøm på batteriet. Når batteriet bliver fladt, går bilen i stå.
Starter: For at starte bilen skal der skabes nogle omdrejninger i motoren. I gamle dage brugte man håndsving, men det er i dag erstattet af en starter. Hvis den ikke virker, kan man skubbe benzinbiler i gang, men ikke dieselbiler.
Tricket er her, at sætte bilen i 2. gear, have nøglen drejet i første tændning (position), slippe håndbremsen og få nogle til at skubbe, mens koblingen er trådt i bund. Slip koblingen langsomt - Bilen skulle nu gerne sætte i gang.
Tændrør: Hvis bilen har en urolig tomgang, kan det være tændrørene. Hvis du ikke er bleg for at få snavsede fingre, kan du finde en specialnøgle til at pille tændrør ud med, og prøve at rense dem. Evt. bruge et stykke fint sandpapir mellem de to kontaktpunkter. Hvis de er meget snavsede og slidte, kan du skifte dem. På den anden side, er det et af punkterne, som værkstedet meget nemt kan fikse for dig, og sørger for at tjekke ved serviceeftersynet.
Tændspole (benzin): I tændspolen skabes den strøm, der får tændrørene til at lave en gnist, der tænder brændstoffet i cylindrene.
Elektronisk indsprøjtning: På stort set alle nyere benzinbiler benyttes elektronisk indsprøjtning af benzin, i stedet for den traditionelle karburator.
Aircondition og klimaanlæg Ved fejl på aircondition og klimaanlæg er du nødt til at kontakte et værksted. Der bruges kemikalier i anlægget, og det er både dyrt og giftigt for miljøet, hvis det ikke behandles korrekt.
Oliespild: Hvis du kan se, at der spildes olie, er der mange dele, der kan være årsagen. Kig der, hvor olien ligger på jorden, og se om du kan finde lækagen oppefra i motorrummet. Du kan blive nødt til at kigge nedefra, men det er lidt besværligt. Hvis du ikke kan se, hvor olien kommer fra, kan du i hvert fald tage et billede for at dokumentere, hvor olien ca. løber ned på jorden. Det kan give værkstedet en ide om, hvad der kan være utæt. Når du opretter en opgave, kan du vedhæfte billedet.
Sikkerhedssystem: Hvis lamper lyser omkring sikkerhedssystemer, som ABS-bremser, airbag eller andet udstyr, bør du få et værksted til at kigge på det. Der er ingen grund til at tage chancer. Det kan også være den elektroniske startspærrer, bremseassistent, vognbaneskift-alarm, dæktryksovervågning eller en af de andre sikkerhedsforanstaltninger, der er opfundet, og alle har de selvfølgelig nogle følere eller sensorer, der kan afgive signal om, at de fejler. I manualen kan du se, hvad de forskellige lamper betyder.
Har din Peugeot eller Renault et problem, som du ikke umiddelbart kan identificere? Så er en fejlfinding formentlig løsningen. Når du sender din Opel, Toyota eller Citroën til fejlfinding på et værksted, så vil en specialist finde det egentlige problem med bilen. På den måde kan du hurtigt få det repareret, så din bil, uanset bilmærke (Volkswagen, BMW, Ford m.fl.), igen fungerer upåklageligt.
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.