Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Alfa Romeo
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 630 kr. | 48% | |
Andre opgaver | 1.211 kr. | 32% | |
Anhængertræk | 1.495 kr. | 20% | |
Bremser | 931 kr. | 25% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 739 kr. | 59% | |
Fejlsøgning | 1.076 kr. | 83% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 770 kr. | 47% | |
Kobling | 3.236 kr. | 27% | |
Motor | 1.516 kr. | 21% | |
Olieskift | 1.002 kr. | 52% | |
Rudeskift & stenslag | 1.090 kr. | 21% | |
Serviceeftersyn | 1.092 kr. | 23% | |
Styretøj & undervogn | 863 kr. | 26% | |
Støddæmpere & affjedring | 1.704 kr. | 24% | |
Tandrem & taktkæde | 1.405 kr. | 25% | |
Udstødning | 1.321 kr. | 16% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 630 kr. / 48% | ||
Andre opgaver | 1.211 kr. / 32% | ||
Anhængertræk | 1.495 kr. / 20% | ||
Bremser | 931 kr. / 25% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 739 kr. / 59% | ||
Fejlsøgning | 1.076 kr. / 83% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 770 kr. / 47% | ||
Kobling | 3.236 kr. / 27% | ||
Motor | 1.516 kr. / 21% | ||
Olieskift | 1.002 kr. / 52% | ||
Rudeskift & stenslag | 1.090 kr. / 21% | ||
Serviceeftersyn | 1.092 kr. / 23% | ||
Styretøj & undervogn | 863 kr. / 26% | ||
Støddæmpere & affjedring | 1.704 kr. / 24% | ||
Tandrem & taktkæde | 1.405 kr. / 25% | ||
Udstødning | 1.321 kr. / 16% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Historien om den italienske automobilvirksomhed, Alfa Romeo, starter helt tilbage i 1906 med dannelsen af Società Anonima Italiana Darracq, der blev stiftet af en fransk bilforhandler, men med italienske investorer. Få år senere (1910) ændrede virksomheden navn til A.L.F.A., der er en forkortelse for ’Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’.
Trods succes med den første bilmodel, 24HP, havde A.L.F.A svært ved at finde økonomisk fodfæste, og i 1915 blev fabrikken derfor overtaget af en ung italiener ved navn Nicola Romeo.
Efter overtagelsen gik den unge entreprenør fra Napoli straks i gang med at producere militærudstyr til de italienske tropper under 1. Verdenskrig. I 1918 ændrede Nicola Romeo virksomhedens navn, som nu kom til at hedde Alfa Romeo.
Fra 1919 begyndte Alfa Romeo først at samle biler og siden også at udvikle og designe egne modeller.
Den første model, der kom på gaden, blev kaldt for Torpedo 20-30 HP, og i starten af 1920’erne skabte den unge ingeniør Giuseppe Merosi modellen, som fik navnet Alfa Romeo RL. Modellen blev en enorm succes. Alfa Romeo RL blev omtalt som Merosis mesterværk, og mere end 2.600 eksemplarer blev bygget på fabrikken i Milano.
Op gennem 20’erne opnåede Alfa Romeo stor popularitet med deres internationale og ikoniske racermodeller. Og netop inden for motorsporten syntes Alfa Romeo at være ustoppelige. Den italienske bilproducent fik den første store sejr, da fabrikkens racerkører i 1923 sluttede øverst på podiet i Targa Florio-løbet, der blev kørt i de sicilianske bjerge tæt ved Palermo. To år senere vandt Alfa Romeo World Championship med en Tipo P2.
I 1930’erne var der krise i Europa, og selvom Alfa Romeo allerede på daværende tidspunkt var beundret verden over, så led fabrikken også under de svære økonomiske forhold.
I 1933 blev den italienske bilproducent derfor overtaget af Institute for Industrial Reconstruction, som hørte under den italienske stat. En ny direktør ved navn Ugo Gobbato blev udpeget, og med Gobbato ved roret lykkedes det at få strømlinet Alfa Romeo og gjort virksomheden i stand til både at kunne fremstille biler, lastbiler og motorer til flymaskiner.
Under 2. Verdenskrig blev bilproduktionen indstillet, og i årene efter krigen kom produktionen kun langsomt i gang igen. Det stod hurtigt klart, at Alfa Romeo ikke længere kunne nøjes med at fremstille eksklusive håndbyggede biler. I stedet planlagde man at påbegynde en egentlig industriel produktion af mindre bilmodeller, der skulle målrettes den brede masse af forbrugere.
Blandt de nye modeller var Alfa Romeo Freccia d’Oro og Alfa Romeo 6C 2500 SS, der også blev kendt som Villa d'Este.
Det var også i denne tidsepoke, at det første samlebånd til serieproduktion af personbiler blev taget i brug, og lanceringen af de nye Alfa Romeo-modeller blev startskuddet på en lang årrække med konstant vækst.
I 1954 lanceredes Giulietta-modellen, der gik hen og blev en af de mest legendariske Alfa Romeo-modeller nogensinde. Den første udgave, som både var aerodynamisk og udstyret med en kraftig motor, kom til at hedde Alfa Romeo Giulietta Sprint, og den blev et symbol på italiensk bildesign, når det var bedst. Siden fulgte forskellige varianter som Berlina, Ti, Sprint og Spider.
I 1961 rundede salgstallene 100.000 solgte eksemplarer. På daværende tidspunkt var man allerede langt fremme i planerne om at lave en efterfølger til Giulietta. Den kom til at hedde Alfa Romeo Giulia. Da teknikerne arbejdede på at udvikle og optimere Giulia-modellen, blev den testet i en særlig vindtunnel. Resultatet var enestående. Alfa Romeo Giulia var endnu mere aerodynamisk end forgængeren. Det var rendyrket italiensk innovation, og Alfa Romeo Giulia blev karakteriseret som en designmæssig perle.
I slutningen af 1960’erne etablerede mange bilproducenter egne fabrikker i Sydafrika. Det gjaldt også Alfa Romeo, der åbnede en fabrik ved Pretoria. I perioden fra 1972 til 1989 var Sydafrika det land i verden, hvor der kørte flest Alfa Romeo-biler rundt uden for Italien.
Samtidig med at Alfa Romeo etablerede sig i Sydafrika, begyndte den italienske bilproducent også at eksportere til det amerikanske marked. Det var også her, at Giulietta Spider blev introduceret. Eksporten til USA fortsatte frem til 1995, hvor Alfa Romeo 164 blev den på daværende tidspunkt foreløbig sidste model på det amerikanske marked.
Efter længere tids rygtedannelser blev det i 2006 offentliggjort, at Alfa Romeo fra 2008 vendte tilbage på det amerikanske marked. Det skete med modellen Alfa Romeo 8C Competizione.
Alfa Romeo, der i 1933 var blevet overtaget af Mussolini-styret, fortsatte med at være en statsejet virksomhed frem til 1986.
Op gennem 1970’erne løb Alfa Romeo ind i økonomiske problemer. Flere initiativer blev taget for at vende udviklingen, herunder et mislykket joint venture-samarbejde med Nissan.
I 1986 blev Alfa Romeo derfor sat til salg. I første omgang blev der gjort tilnærmelser til Fiat, med hovedsæde i Torino, men forhandlingerne var ikke lige ud ad landevejen.
Derfor meldte Ford sig på banen med et tilbud om at overtage en del af Alfa Romeo og over tid øge sit ejerskab. Fiat ville dog nu gerne overtage hele Alfa Romeo-koncernen og lovede bl.a. jobgaranti til fabrikkens ansatte.
Den garanti ville eller kunne Ford ikke give, og i 1986 blev det offentliggjort, at Fiat overtog Alfa Romeo. Ved overtagelsen blev Alfa Romeo lagt sammen med rivalen Lancia, der siden 1969 havde været en del af Fiat koncernen. Det nye selskab under Fiat kom til at hedde Alfa Lancia Industriale S.p.A.
Gennem tre årtier havde Alfa Romeo lanceret den ene model efter den anden. I perioden fra 1970’erne blev det bl.a. til lanceringen af Alfasud, som senere blev afløst af Alfa 33. Dernæst kom Alfetta, som i 80’erne blev erstattet af Alfa 90, og sidst men ikke mindst kom Alfa 75, der blev lanceret, da Alfa Romeo i 1985 kunne fejre sit 75-års jubilæum.
De svære år i 80’erne betød dog ikke, at Alfa Romeo ikke lancerede nye modeller. Tværtimod sendte Alfa Romeo i disse år modeller som Alfa Romeo 164, 155, 156, 147 og minibilen Alfa Romeo MiTo samt familiebilen Alfa Romeo Giulietta i handlen.
Alfa Romeo har gennem alle årene været kendt og beundret for det elegante, sporty design. Det gjaldt både de mange personbiler, som Alfa Romeo producerede, men også inden for motorsporten markerede italienerne sig med bl.a. Tipo 33 raceren og Tipo 33.2, der havde visse ligheder med nogle af Ferraris modeller.
De senere år har Alfa Romeo lanceret en lang række nye modeller som 145, 146, 147, 155, 156, GTV, Spider, 164, 166, 159 og Brera. Endelig har Alfa Romeo også fulgt med tiden og lanceret en mindre mellemklasse kompaktmodel med navnet MiTo.
I 2010 kunne Alfa Romeo fejre 100-års jubilæum. I årene op til jubilæet havde Alfa Romeo oplevet svigtende salg. Analytikerne vurderede, at den italienske bilproducent havde tabt omkring 15-20 pct. af den samlede årlige indtægt svarende til 300 til 500 mio. euro pr. år.
I 2017 blev udviklingen vendt, og Alfa Romeo oplevede en vækst i produktionstallene på 62 pct.. Det betød, at der blev produceret 150.000 på de tre Alfa Romeo-fabrikker.
Det oprindelige Alfa Romeo-logo, der stammer tilbage fra 1910, var delvist inspireret af Visconti-familiens våbenskjold og Milanos byvåben. Ligesom i dag var logoet dengang opdelt i to halvdele, hvor motivet i højre side forestillede en drage med et menneske i munden. Korset på venstre side havde sammenhæng med perioden fra det 12. og 13. århundrede, hvor lombardiske familier deltog i korstogene. Det røde kors på den hvide baggrund var krigernes flag.
Logoet havde indgraveret påskriften ’Alfa’ i toppen og ’Milano’ i bunden. Da Nicola Romeo overtog virksomheden blev navnet i toppen af logoet ændret til Alfa-Romeo.
Da Alfa Romeo i begyndelsen af 1970’erne byggede en ny fabrik i Napoli, og her producerede den første Alfasud-serie i 1972, blev logoet endnu engang ændret, da man valgte at fjerne ’Milano’ fra bunden af logoet.
I forbindelse med Alfa Romeos 105-års jubilæum i 2015 kom den foreløbige sidste version af det ikoniske Alfa Romeo-logo. I den seneste version er bl.a. antallet af farver reduceret fra fire til tre, og det opdelte logo med dragen og korset, som før havde en henholdsvis hvid og lyseblå baggrund, har nu fået en fælles grå baggrund.
Foruden det ikoniske logo er Alfa Romeo også kendt for at have et firkløver på forskærmene af alle deres sportsvogne og sportsmodeller. Historien bag det lille firkløver går helt tilbage til 1920’erne. I 1923 valgte den italienske racerkører Ugo Sivocci at male en hvid firkant med en grøn firkløver på siden af sin Alfa Romeo RL.
Sivocci var kendt for at være den evige toer, og firkløversymbolet skulle give ham det held, der skulle til for, at han kunne vinde den 14. udgave af Targa Florio-løbet. Det lykkedes for Sivocci at vinde løbet, men få måneder efter triumfen indtraf katastrofen. Sivocci, der skulle køre en testkørsel på Monza-banen, stillede op i en bil uden firkløver på siden. Sivocci forulykkede og blev dræbt. Efter den tragiske ulykke blev det besluttet, at alle Alfa Romeos racerbiler i fremtiden skulle påføres en firkløver til minde om Sivocci. En grøn firkløver hedder på italiensk ’Quadrifoglio Verde’, og det er baggrunden for, at der står QV på Alfa Romeo’s mest sportslige modeller.
Meget af historien om Alfa Romeo handler om motorsport, og gennem tiden har det italienske bilmærke sat sig mange uudslettelige spor i netop motorsportens historie.
Alfa Romeo var involveret i motorsport allerede i 1911, hvor to 24 HP-modeller stillede til start i Targa Florio løbet på Sicilien. Man skulle dog helt frem til 1923, førend det lykkedes Alfa Romeo at triumfere i det legendariske Targa Florio-løb. Siden fulgte 10 sejre i samme løb, og Alfa Romeo vandt også datidens verdensmesterskab hele fem gange. Første gang var i 1925 i en P2 Gran Premio.
Lige fra de første år var der hos Alfa Romeo fokus på at skabe resultater inden for motorsporten, og op gennem 1920’erne og 30’erne synes det italienske bilmærke at være ustoppelig. I disse år blev det bl.a. til fire Le Mans-sejre, den første med en Alfa Romeo 8C 2300 i 1931, og hele 11 sejre i det italienske motorløb Mille Miglia, der blev kørt 24 gange i perioden fra 1927-1957.
I 1933 blev Alfa Romeo overtaget af den italienske stat, og afdelingen for racerløb blev nu styret af Scuderia Ferrari. Sejrene fortsatte med at komme, og bl.a. lykkedes det for Alfa Romeo Tipo C at vinde The American Vanderbilt Cup i 1936.
Lige efter krigen dominerede Alfa Romeo fortsat motorsporten med de senere legendariske Alfetta 158 og 159. Disse modeller kørte i den nye Formel 1 grandprix, hvor det blev til sejr i 1950. Løbet, der hed World Championship, var forløberen for det, der i dag kendes som Formel 1. I 1950 var Alfa Romeo i den grad en magtfaktor i det nye Formula 1 World Championship. Med sin Alfa Romeo Tipo 158 vandt Giuseppe "Nino" Farina 11 sejre ud af 11 mulige.
Til Formel 1 Grandprix løbene i 1951 havde Alfa Romeo udviklet en ny model, Alfa Romeo Alfetta 159, som havde den kraftigste motor, som nogensinde var set. Bilen var udstyret med en 1.500 ccm motor, der med 425 hestekræfter og en tophastighed på over 300 km/t. var i sin helt egen liga. En så kraftig bil kunne ingen af konkurrenterne matche, og Alfa Romeo vandt derfor også World Championship i 1951.
Trods den megen succes valgte Alfa Romeo at trække sig fra motorsporten og i stedet fokusere på at få produktionen af private personbiler op i gear.
I 1960’erne vendte Alfa Romeo tilbage til motorsporten, da man etablerede en decideret afdeling for motorsportsløb. Afdelingen, der fik navnet, Auto-Delta, blev ledet af de to tidligere Alfa Romeo og Ferrari ingeniører, Carlo Chiti og Lodovico Chizzola.
Op gennem 1970’erne og 80’erne blev Alfa Romeo atter en del af Formel 1-sporten, hvor de to teams, Marlboro Team Alfa Romeo og Benetton Team Alfa Romeo, kørte sig frem til en række sejre.
I efteråret 2017 blev det officielt, at Alfa Romeo fra 2018-sæsonen igen er en del af Formel 1-serien, som sponsor for Sauber Formula One team.