Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Ford
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 745 kr. | 47% | |
Andre opgaver | 792 kr. | 27% | |
Anhængertræk | 1.748 kr. | 20% | |
Batteri | 405 kr. | 19% | |
Bilpleje | 1.616 kr. | 66% | |
Bremser | 828 kr. | 21% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 731 kr. | 52% | |
Elektrisk arbejde | 547 kr. | 21% | |
Fejlsøgning | 990 kr. | 77% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 636 kr. | 46% | |
Gearkasse | 2.079 kr. | 18% | |
Hjulskifte | 627 kr. | 73% | |
Kobling | 1.813 kr. | 24% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.570 kr. | 59% | |
Motor | 2.621 kr. | 21% | |
Olieskift | 911 kr. | 51% | |
Rudeskift & stenslag | 1.056 kr. | 17% | |
Rustarbejde | 905 kr. | 22% | |
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 963 kr. | 15% | |
Serviceeftersyn | 952 kr. | 21% | |
Styretøj & undervogn | 707 kr. | 23% | |
Støddæmpere & affjedring | 727 kr. | 20% | |
Syn og synstjek | 951 kr. | 70% | |
Tandrem & taktkæde | 2.483 kr. | 24% | |
Tilbehør & ekstraudstyr | 272 kr. | 28% | |
Udstødning | 1.071 kr. | 17% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 745 kr. / 47% | ||
Andre opgaver | 792 kr. / 27% | ||
Anhængertræk | 1.748 kr. / 20% | ||
Batteri | 405 kr. / 19% | ||
Bilpleje | 1.616 kr. / 66% | ||
Bremser | 828 kr. / 21% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 731 kr. / 52% | ||
Elektrisk arbejde | 547 kr. / 21% | ||
Fejlsøgning | 990 kr. / 77% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 636 kr. / 46% | ||
Gearkasse | 2.079 kr. / 18% | ||
Hjulskifte | 627 kr. / 73% | ||
Kobling | 1.813 kr. / 24% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.570 kr. / 59% | ||
Motor | 2.621 kr. / 21% | ||
Olieskift | 911 kr. / 51% | ||
Rudeskift & stenslag | 1.056 kr. / 17% | ||
Rustarbejde | 905 kr. / 22% | ||
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 963 kr. / 15% | ||
Serviceeftersyn | 952 kr. / 21% | ||
Styretøj & undervogn | 707 kr. / 23% | ||
Støddæmpere & affjedring | 727 kr. / 20% | ||
Syn og synstjek | 951 kr. / 70% | ||
Tandrem & taktkæde | 2.483 kr. / 24% | ||
Tilbehør & ekstraudstyr | 272 kr. / 28% | ||
Udstødning | 1.071 kr. / 17% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Ford Motor Company blev grundlagt i 1903 i Detroit. Grundlæggeren var Henry Ford, der i 1896 selv havde stået for udviklingen af den første model, Ford Quadricycle
Få år efter grundlæggelsen blev Ford Model T, også kendt som Tin Lizzy, i 1908 en succes blandt den almindelige amerikaner. Ford havde som den første bilproducent indført samlebåndsproduktionen i stor skala, og det betød en langt mere økonomisk produktionsform, da der nu kunne produceres et større antal enheder på kortere tid.
Samlebåndsarbejdet var en epokegørende udvikling i produktionsprocessen, og den nye og langt mere effektive måde at producere biler på førte hurtigt til, at Ford T-modellen blev en kæmpe succes. I 1918 udgjorde Ford T halvdelen af alle de biler, som fandtes på det amerikanske marked, og helt frem til 1927 var det den bedst sælgende bilmodel i USA. Historisk set skulle man helt frem til 1972 for at finde en anden bilmodel, som oplevede større succes. Det var VW Beetle, som på daværende tidspunkt satte nye salgsrekorder på det amerikanske marked.
Allerede i 1926 blev reservedele til Ford T forhandlet i Berlin, og i 1930 åbnede også et salgskontor i Köln. Lige siden dengang og helt frem til i dag har Ford-fabrikkerne kunnet benytte Rhinen som transportkanal, og Fordwerke GmbH er i dag, med fabrikker i både Køln og Saarlouis, en af de førende bilproducenter og største arbejdsgivere inden for bilindustrien i Tyskland.
Trods en skærpet konkurrence med General Motors opgav Ford ikke ideen om at producere billige biler, som den almindelige amerikanske forbruger havde råd til at anskaffe sig. Og sideløbende med bilproduktionen begyndte Ford også fra 1917 at fremstille traktorer og landbrugsmaskiner, først under navnet Fordson, men fra 1964 under det velkendte Ford-brand.
Da Ford også begyndte at producere flydele i 1955 åbnede det op for en børsnotering.
Lanceringen af Ford Transit på det europæiske marked kom som en efterfølger til Ford T-modellen. Ford Transit blev første gang præsenteret i 1961, og den blev så populær, at den findes på markedet den dag i dag, hvor den nærmest udgør den eneste seriøse konkurrent til VW-Transporter.
I 1991 blev traktor-enheden solgt til Fiat, og det skulle vise sig at blive en fordel for Ford.
I 1948 lancerede Ford deres første pick-up serie. Efterkrigstidens første pick-up model blev kaldt for Ford F-Series, og det var denne første generation af pick-ups fra Ford, som kom til at danne grundlag for senere Ford-modeller.
I USA blev disse pick-ups, som eksempelvis F-150, meget populære. Men i Europa tog succesen lidt længere tid om at få fat. Først fra 1990’erne begyndte udviklingen at gå den rigtige vej, og Ford kunne i 2014 notere sig, at man havde slået VW, når det kom til registrerede off-road køretøjer på det tyske marked.
I Tyskland udvikledes i 1952 den nye model Ford Taunus 12M, der blev lanceret som en økonomisk mellemklassebil. Modellen, der blev udviklet på fabrikken i Køln, fik tilnavnet ‘World ball Taunus’ eller ’Weltkugel-Taunus’ på grund af de runde, bløde former.
Efterfølgeren til Ford Taunus 12M blev lanceret i 1960 og kom til at hedde Ford Taunus 17M. Modellen blev en kæmpe succes og blev solgt i 670.000 eksemplarer.
Ovre på den anden side af Atlanten blev den sporty Thunderbird i 1955 præsenteret på det amerikanske marked. De følgende år blev den første generation af Ford Thunderbird solgt i mere end 50.000 eksemplarer. Helt fremme i 2002 lanceredes 11. generation af Ford Thunderbird som en moderne retro-udgave af den oprindelige model.
Ved indgangen til den tidsepoke, som senere kom til at hedde atomalderen, kastede Ford sig over eksperimenter med at fremstille en bil, som skulle køre på atomkraft. Modellen blev aldrig færdig, men eksperimentet viser, hvordan Ford hele tiden arbejdede på at udvikle nye ideer og nye modeller.
Så havde Ford fra 1964 større succes med deres Ford Mustang. Faktisk så stor succes, at den første model på blot 18 måneder blev solgt i en million eksemplarer. Ford Mustang blev i de følgende år, frem til oliekrisen i 1973, lanceret i en række nye modeller med stadig større motorer. Men ved oliekrisens begyndelse lancerede Ford en noget mindre udgave af den oprindelige Mustang-model.
I 1989 opkøbte Ford først Jaguar og senere i 2007 også den svenske bilkoncern Volvo. Siden blev begge bilmærker dog solgt videre til henholdsvis indiske og kinesiske ejere. I samme periode producerede Ford mere end 20 mio. biler til det tyske marked.
Hos Ford skiftedes fokus gradvist over til fremstillingen af mellemklassebiler, som eksempelvis Ford Mondeo og Ford Focus, hvor sidstnævnte stadig er en af de bedst sælgende biler i verden.
Ford er i dag bl.a. kendt for at producere små biler, og fra den første Ford Fiesta, der blev produceret i 1976, og frem til i dag har netop denne Ford-model sat sig massivt på det europæiske marked, som den mest solgte bil.
Trods et lidt blakket ry for at være en model med tilbagevende tekniske problemer, så fremstilles fortsat den lille Ford Ka, som første gang blev sendt i handlen tilbage i 1996.
Siden 2010 har Ford igen oplevet økonomisk fremgang med modeller som Max-serien, Ford Galaxy og Kuga. Sidstnævnte er en såkaldt SUV-model, og alle tre nævnte modeller sælges med stor succes på det europæiske marked.
Når det kommer til racerløb og motorsport, så har Ford en mere end 100 år lang historie bag sig. Grundlæggeren Henry Ford fejrede således personlig succes, da han i 1901 vandt en stor sejr i et motorløb ved Grosse Point i Michigan. Det menes, at pengene fra sejrspræmien dengang blev brugt til at etablere Ford Motor Company.
Løbet var det eneste, som Henry Ford deltog i, men Ford har gennem tiden vundet hele 176 Grand Prix-sejre og mere end 13 VM-titler. Siden midten af 1970'erne og frem til 2000 havde Ford samlet set vundet 197 sejre inden for international motorsport. Deltagelsen i IndyCar-løbene har også resulteret i flotte resultater for slet ikke at glemme Fords stærke tilstedeværelse i Touring Car og VM-titlerne i 1987, 1993 og 1994.
Siden 2012 har Ford ikke deltaget i verdensmesterskaberne i rally.