Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Skoda
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 841 kr. | 52% | |
Andre opgaver | 897 kr. | 28% | |
Anhængertræk | 1.904 kr. | 22% | |
Batteri | 351 kr. | 18% | |
Bilpleje | 1.537 kr. | 66% | |
Bremser | 879 kr. | 24% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 776 kr. | 58% | |
Elektrisk arbejde | 598 kr. | 20% | |
Fejlsøgning | 1.108 kr. | 83% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 579 kr. | 42% | |
Gearkasse | 1.366 kr. | 19% | |
Hjulskifte | 631 kr. | 73% | |
Kobling | 1.893 kr. | 25% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.477 kr. | 61% | |
Motor | 1.635 kr. | 21% | |
Olieskift | 984 kr. | 54% | |
Rudeskift & stenslag | 1.062 kr. | 22% | |
Rustarbejde | 158 kr. | 30% | |
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 952 kr. | 15% | |
Serviceeftersyn | 854 kr. | 24% | |
Styretøj & undervogn | 678 kr. | 24% | |
Støddæmpere & affjedring | 1.265 kr. | 25% | |
Syn og synstjek | 954 kr. | 73% | |
Tandrem & taktkæde | 1.445 kr. | 22% | |
Tilbehør & ekstraudstyr | 846 kr. | 27% | |
Udstødning | 1.149 kr. | 18% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 841 kr. / 52% | ||
Andre opgaver | 897 kr. / 28% | ||
Anhængertræk | 1.904 kr. / 22% | ||
Batteri | 351 kr. / 18% | ||
Bilpleje | 1.537 kr. / 66% | ||
Bremser | 879 kr. / 24% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 776 kr. / 58% | ||
Elektrisk arbejde | 598 kr. / 20% | ||
Fejlsøgning | 1.108 kr. / 83% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 579 kr. / 42% | ||
Gearkasse | 1.366 kr. / 19% | ||
Hjulskifte | 631 kr. / 73% | ||
Kobling | 1.893 kr. / 25% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.477 kr. / 61% | ||
Motor | 1.635 kr. / 21% | ||
Olieskift | 984 kr. / 54% | ||
Rudeskift & stenslag | 1.062 kr. / 22% | ||
Rustarbejde | 158 kr. / 30% | ||
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 952 kr. / 15% | ||
Serviceeftersyn | 854 kr. / 24% | ||
Styretøj & undervogn | 678 kr. / 24% | ||
Støddæmpere & affjedring | 1.265 kr. / 25% | ||
Syn og synstjek | 954 kr. / 73% | ||
Tandrem & taktkæde | 1.445 kr. / 22% | ||
Tilbehør & ekstraudstyr | 846 kr. / 27% | ||
Udstødning | 1.149 kr. / 18% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Den tjekkiske bilfabrikant blev grundlagt som Laurin & Klement i 1895, og selvom fabrikken i begyndelsen udelukkende producerede cykler, så regnes Laurin & Klement (i dag Škoda) alligevel for at være en af verdens første bilfabrikker.
Produktionen af de såkaldte Slavia-cykler ændredes gradvist til, at de to entreprenører, Václav Laurin og Václav Klement, begyndte at producere motorcykler. Den første motorcykel blev en stor succes, da den var den eneste solgte motorcykel på markedet i det, som dengang hed Østrig-Ungarn. Fra 1905 påbegyndtes også fremstillingen af biler. Den første prototype fik navnet Voiturette. Navnet er fransk og betyder ’lille bil’, og den lille Voiturette blev så populær, at den første udgave blev videreudviklet og produceret i hele 9 forskellige modeller.
I 1912 blev Laurin & Klement et børsnoteret selskab, og med overtagelsen af fabrikken RAF i Liberec (Reichenberg) begyndte virksomheden at opleve vækst og ekspansion på flere markeder. Det skete i en periode samtidig med, at en del af produktionen blev flyttet til lande, som Brasilien, Japan og New Zealand.
Under 1. Verdenskrig blev bilproduktionen næsten stoppet. I stedet fremstillede fabrikken nu militære køretøjer og ambulancer.
Efter krigen havde Laurin & Klement svært ved at få hjulene til at dreje rundt i den nystiftede stat, Tjekkoslovakiet. Stigende konkurrence, med en faldende efterspørgsel som følge, samt en stram tjekkisk skattepolitik betød, at virksomheden måtte kæmpe for sin overlevelse. Den negative udvikling endte med, at Laurin & Klement i 1925 blev opkøbt af ingeniørfirmaet Škoda, der havde hovedsæde i Pilsen.
En af stifterne, Václav Klement, begyndte nu at forske og skrive om bilmotorer, mens bilerne, der blev produceret, blev sendt på gaden under navnet Škoda. Det gik igen godt for virksomheden, og det nystiftede selskab udviklede nye modeller, som faktisk er kendt den dag i dag. Det drejer sig blandt andet om Škoda Rapid, Škoda Favorit, Škoda Superb og Škoda Popular.
Der blev taget godt imod de nye modeller på markedet, og i 1936 var Škoda den førende bilproducent i Tjekkoslovakiet.
Fra 1939 og i de efterfølgende år blev Škoda-fabrikkerne integreret i den tyske forsvarsindustri og det, som dengang hed Hermann Göring AG. I disse år bestod produktionen næsten udelukkende af militære køretøjer.
Efter 2. Verdenskrig blev bilproduktion genoptaget. Nationaliseringen, og indførelsen af den socialistiske planøkonomi, betød, at produktionen af biler blev koncentreret om at fremstille små, økonomiske biler, der var baseret på modellen, Škoda Popular.
Da Škoda i 1955 lancerede Škoda 440, og senere i 1964 sendte Škoda 1000 MB på gaden, indledtes en ny epoke for Škoda. Lanceringen af de to nye modeller betød nemlig, at de fleste tjekkoslovakker fra da af kom til at eje en bil,
Škoda 440 var billig at fremstille, og Škoda 1000 MB var så solid, at den også blev benyttet inden for motorsporten. Og netop inden for motorsporten fik Škoda stor succes. Det skete til trods for, at den tjekkiske bilproducent ikke altid har været kendt for konstant at udvikle nye og innovative bilmodeller. Men i den hårde konkurrence har bilproducenten alligevel over tid formået at fastholde sin position på den internationale motorsportsscene.
Škoda fortsatte op gennem 60’erne, 70’erne og 80’erne med at udvikle nye modeller og sendte blandt andet Škoda 110 R, Škoda Garde og Škoda Rapid på gaden. De mange nye modeller betød, at Škoda opnåede en andel på 10 pct. af bilmarkedet i Østtyskland (DDR).
Helt tilbage fra virksomhedens første år var udviklingen og fremgangen hos Laurin & Klement tæt forbundet med engagementet inden for motorsporten. Laurin & Klement startede i deres tid med at deltage i forskellige motorløb, og fik i årene fra 1901 til 1905 stor succes med deres foretagende.
Motorcyklen L & K Racing Machine (’L & K-Rennmaschine’) var den første serieproducerede tocylindrede motorcykel i Europa. Fra 1935 til 1937 begyndte Škoda også at deltage i Monte Carlo-rallyet. Her blev det til en sølvmedalje i en specialfremstillet Škoda Popular, som havde fået lagt en firecylindret motor i fra Škoda Rapid.
I 1950 deltog Škoda i 24-timers løbet i Le Mans med en Škoda Sport SLM 43. Siden vandt Škoda et Grand Prix-løb i Brno med en Škoda 1101.
Med Škoda Oktavia lykkedes det 1961 at vinde rallyet i Monte Carlo i denne særlige klasse. Det fik straks efterspøgslen efter Škoda til at stige. Siden fulgte endnu en sejr i Monte Carlo i 1977, og med sejren i 1981 i European Touring Car Championship (FIA ETCC) fik Škoda sat en tyk streg under, at man kunne begå sig blandt de bedste bilmærker i den internationale motorsportsverden.
Sovjetunionens fald i 1991 førte til, at Škoda blev overtaget af Volkswagen AG. En ny æra kunne begynde. Det skete bl.a. med videreudviklingen af Škoda Favorit, som var blevet produceret første gang i 1987. Lanceringen af den nye Škoda Favorit blev samtidig et symbol på den nye politiske dagsorden mellem øst og vest.
I 1994 blev Škoda Felicia sendt på gaden som efterfølger til Škoda Favorit. Felicia-modellen blev en kæmpemæssig succes, og på bare syv år blev modellen solgt i over 910.000 eksemplarer. Samtidig var lanceringen af den lille Škoda Fabia og den moderne og kompakte middelklassemodel, Škoda Oktavia, med til, at der blev gjort op med forestillingen om, at biler fra Škoda var noget, som udelukkende hørte til i det tidligere Østeuropa.
Der blæste i disse år nye vinde over Škoda. Gradvist lykkedes det for det tidligere østeuropæiske bilmærke at slå sit navn fast som et solidt bilmærke, og Škoda fik nu for alvor manifesteret sin markedsposition.
I dag sælger Škoda biler i en række forskellige bilklasser. Lige fra den lille, smarte bybil, Citigo til den legendariske middelklassebil Superb og over til modeller, som Minivan Roomster og SUV Yeti.
Škoda sælges i dag i mere end 100 lande, og bilkoncernen kunne i 2014 notere sig et rekordår med mere end en million solgte biler på verdensplan.