Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Dacia
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 747 kr. | 48% | |
Andre opgaver | 631 kr. | 23% | |
Anhængertræk | 1.621 kr. | 17% | |
Bremser | 854 kr. | 21% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 681 kr. | 48% | |
Elektrisk arbejde | 686 kr. | 23% | |
Fejlsøgning | 938 kr. | 77% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 617 kr. | 44% | |
Kobling | 2.414 kr. | 26% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.295 kr. | 55% | |
Motor | 1.804 kr. | 21% | |
Olieskift | 704 kr. | 45% | |
Rudeskift & stenslag | 673 kr. | 21% | |
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 687 kr. | 13% | |
Serviceeftersyn | 732 kr. | 21% | |
Styretøj & undervogn | 740 kr. | 23% | |
Støddæmpere & affjedring | 709 kr. | 30% | |
Syn og synstjek | 774 kr. | 68% | |
Tandrem & taktkæde | 1.531 kr. | 22% | |
Udstødning | 1.757 kr. | 14% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 747 kr. / 48% | ||
Andre opgaver | 631 kr. / 23% | ||
Anhængertræk | 1.621 kr. / 17% | ||
Bremser | 854 kr. / 21% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 681 kr. / 48% | ||
Elektrisk arbejde | 686 kr. / 23% | ||
Fejlsøgning | 938 kr. / 77% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 617 kr. / 44% | ||
Kobling | 2.414 kr. / 26% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.295 kr. / 55% | ||
Motor | 1.804 kr. / 21% | ||
Olieskift | 704 kr. / 45% | ||
Rudeskift & stenslag | 673 kr. / 21% | ||
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 687 kr. / 13% | ||
Serviceeftersyn | 732 kr. / 21% | ||
Styretøj & undervogn | 740 kr. / 23% | ||
Støddæmpere & affjedring | 709 kr. / 30% | ||
Syn og synstjek | 774 kr. / 68% | ||
Tandrem & taktkæde | 1.531 kr. / 22% | ||
Udstødning | 1.757 kr. / 14% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Siden 1952 har den rumænske bilproducent været aktiv inden for lastbilssektoren. Efter grundlæggelsen af Dacia blev produktionsrammerne i 1967 moderniseret med hjælp fra franske Renault.
Samarbejdet med Renault betød, at Dacia kunne begynde at producere personbiler på licens fra den franske bilfabrikant. Det skete under navnet UAP og foregik på Pitesti-fabrikken i Argeş-distriktet, der i 1960’erne blev et vigtigt centrum for den rumænske bilindustri. I dag har Dacia stadigvæk sin fabrik i dette distrikt.
Den første bil var en Dacia 1110, som blev offentliggjort i 1968. Modellen, der var en kopi af Renault 8, blev produceret i 26.582 eksemplarer frem til 1971. Efter denne periode sendtes mellemklasse modellen Dacia 1300 på gaden. Denne model var også bygget på licens som en kopi af Renault 12.
Dacia 1300 var lige fra begyndelsen en yderst populær model og blev indtil 2004 produceret i en række forskellige varianter. Salgstallene rundede næsten 2 mio. i de 35 år, som modellen var på markedet. De imponerende salgstal betød, at Dacia 1300 blev kaldt for "Volkswagen Rumania". Den enorme salgssucces var samtidig med til at sikre bilproducentens fortsatte eksistens.
Fra midten til slutningen af 1970’erne blev en del af Renault 18 og Renault 20 samlet på fabrikken i Rumænien.
Selvom licensaftalen med Renault udløb i 1978, fortsatte Dacia med at producere biler baseret på Renault 12 og Dacia 1300. Det betød, at der blev lanceret en model, som blev kaldt for Dacia 1310 og ydermere også både en pickup-model, en sportscoupe og en billigere variant kaldet for Dacia 1325.
Dacia 500 var den rumænske bilproducents egen udvikling. Den lille bil blev produceret mellem 1986 og 1989. Dets udseende gav den hurtigt tilnavnet Lăstun, som på rumænsk betyder en svale. Den lille bil var særdeles konkurrencedygtig på prisen, men den var for lille som familiebil og blev derfor aldrig den store succes.
Dacia 1300 var topmodellen, som fra 1973 blev eksporteret til Østtyskland, det tidligere DDR. I de første år var modellen med forhjulstræk og firetaksmotor enorm populær, men i firserne begyndte efterspørgslen at falde. Siden blev modellerne Dacia Pick Up, Dacia Drop Side og Dacia Double Cab udelukkende solgt i Tyskland som parallelimportbiler.
Efter den tyske genforening og et mere åbent EU-marked oplevede Dacia stigende konkurrence fra andre lavprisproducenter. De skærpede vilkår førte til et svigtende salg for Dacia.
Men gennem samarbejdet mellem Dacia og franske Renault blev situationen igen stabiliseret. Samarbejdet betød bl.a., at Dacia Nova kom på markedet i 1995 som ligner Renault 9.
I 1999 havde Renault overtaget hele Dacia. Endnu en gang fulgte en moderniseringsproces, der skulle sætte Dacia i stand til at producere markedsorienterede motorer og tilbyde modeller med dieselmotorer. Under ledelse og supervision af Renault blev Nova-modellen videreudviklet til Dacia SupeRNova. Senere kom så også Dacia Solenza, der blev produceret frem til 2005.
Efterfølgeren til Solenza kom til at hedde Dacia Logan. Det var en bil i kompaktklassen, som blev produceret fra 2004.
Den velkendte Dacia pickup fra 1975 banede vejen for lanceringen af Dacia Logan i 2006. Modellen blev populær, og Dacia oplevede fremgang på markederne. Denne sedan-model var udstyret med teknologien fra den gamle Renault Clio.
I 2005 blev Dacia officielt introduceret på det tyske marked. Den moderne og samtidig billige Logan-model, som tilmed også havde en fornuftig brændstoføkonomi, blev hurtigt en succes. En udgave af Logan MCV, som stadig er tilgængelig i dag, blev præsenteret i 2006.
Da den lille Dacia Sandero i 2008 rullede af samlebåndet, var det den rigtige bil på det rigtige tidspunkt. På trods af den globale, økonomiske krise var lige netop denne model med til at forbedre salgstallene hos Dacia.
De modeller, som Dacia siden hen introducerede på markedet, tilhørte nu ikke længere klassen for små biler. I 2010 lanceredes den første SUV fra Dacia. Den kom til at hedde Dacia Dusteren. Ud over Logan MCV, Sandero, Duster og Van Dacia Lodgy, er Dacia siden 2012 også begyndt at producere lastbiler.
Succesmodellen Dacia Sandero er fortsat populær, og det samme er de nye SUV-modeller, hvor Dacia Stepway er topmodellen.
I 2009/2010 sæsonen var Dacia hovedsponsor for Hamburg-klubben FC St. Pauli. I samarbejde med Renault er Dacia også aktivt involveret i den internationale motorsport. Et Renault-team bestående af kvinder deltog i 2014 i The Rallye Aïcha des Gazelles du Maroc. I 2016 sluttede Dacia Duster i Top 20 i Dakar Rally. Derudover deltog et hold i 2016 i Trophée Andros med en Dacia Lodgy.