Bremserne er den vigtigste del af alle bilens komponenter. Uden dem vil du aldrig kunne stoppe igen, uden du kører ind i noget.
Et let tryk på bremsepedalen er alt, hvad der skal til, for at bringe bilen ned i fart og til standsning. Men det sker ikke uden hjælp fra bremsesystemet.
Flere systemer styrer bremserne
Der er flere forskellige systemer, der skal arbejde sammen for at få bilens bremser til at virke. De er alle vigtige, for hvis et af dem fejler, går det galt. Der er derfor flere komponenter, der kan blive overophedede, slidte eller snavsede, så de fejler eller bliver defekte.
Hvis bare et af systemerne fejler, vil alle de andre blive berørt af det. Du får ringere bremseevne, eller måske totalt bremsesvigt.
Hvis du opdager, at bremserne fejler det mindste, eller opfører sig mærkeligt, vil det være godt at kunne fejlsøge på bremsesystemet. På den måde kan du selv rette fejlen eller bedre fortælle værkstedet, hvad der nøjagtigt er galt.
Bremseskiver og tromlebremser
Tromlebremser er lidt gammeldags og blive brugt til baghjulet, hvor bremsebakkerne skubbes ud mod tromlen. I dag bruges de mest til håndbremsen (parkeringsbremsen).
Det mest almindelige er at have et bremsesystem med bremseskive og to bremseklodser. Bremseklodserne sidder i en kaliber med et stempel, der presser bremseklodserne mod bremseskiven. Fra kaliberen går det bremserør til en cylinder, hvor det hydrauliske system sørger for at skabe tryk nok til, at bremsevæsken skubbes ud mod kaliberen, så bremseklodserne trykkes mod bremseskiven.
Det hydrauliske system
Når du træder på bremsen, er der et hydraulisk system, der hjælper med at skabe tryk nok til at kunne bremse bilen. Uden det ville du ikke kunne træde hårdt nok uden at stå op i bilen.
Det hydrauliske system består af en beholder til bremsevæsken, som du skal kontrollere jævnligt, om der er nok væske i. Den tilføre bremsevæske til en cylinder med stempler, der kan trykke bremsevæsken ud i bremserørene, når du træder på bremsepedalen.
Det hydrauliske system sørger for, at bremsevæsken presses ud til bremserne, hvor bremseklodserne presses mod bremseskiven, så bilen bringes til stadnsning.
Fejlsøgning af bremseproblemer
Nu ved du, at bremsesystemet består af mange forskellige dele, der hver især har deres egne funktioner. Der kan være noget galt med bremserne mange forskellige steder, men her får du en liste med de mest almindelige fejl.
Lækage af bremsevæske
Et af de problemer du kan komme ud for, er en lækage med bremsevæsken. Det er ikke sjældent problem, og du kan opdage det på flere forskellige måder.
Uden den rette mængde bremsevæske, vil bremserne svigte, evt. delvist, og bremsepedalen vil ikke være hård, når du bremser, men svampet i starten, og senere når der er kommet mere luft i cylinderen, vil du kunne træde bremsen ned uden at bremse.
Hvis du får en af følgende oplevelser med bilen, bør du straks kontrollere, om der er nok bremsevæske i beholderen:
- Lampen til bremserne lyser og indikerer, at der er noget galt.
- Hvis bilen trækker til en side, når du bremser. Det kan dog også være en af de andre fejl, men start med at tjekke bremsevæsken.
- Hvis bremsepedalen bliver svampet eller løs, eller blot virker anderledes. Den skal altid blive helt hård, når du træder til, før du når bunden af bilen.
Hvis du opdager, at der mangler bremsevæske, kan det være almindelig slitage og forbrug, men kontroller efter påfyldning og evt. udluftning, dels at bremsen virker normalt igen, og dels at væskestanden ikke svinder, når du har pumpet med bremsepedalen nogle gange. Ellers skal du undersøge, hvor systemet er utæt.
Slidte bremseklodser
Et andet hyppigt forekommende problem er slidte bremseklodser. Jo mere de bliver brugt, jo hurtigere bliver de slidt op.
Få tilbud på udluftning af bremser
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen