Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Chevrolet
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 715 kr. | 53% | |
Andre opgaver | 715 kr. | 26% | |
Anhængertræk | 835 kr. | 21% | |
Batteri | 309 kr. | 25% | |
Bremser | 699 kr. | 23% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 660 kr. | 49% | |
Elektrisk arbejde | 536 kr. | 24% | |
Fejlsøgning | 1.027 kr. | 79% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 581 kr. | 41% | |
Gearkasse | 2.354 kr. | 22% | |
Kobling | 1.941 kr. | 25% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.269 kr. | 58% | |
Motor | 1.853 kr. | 21% | |
Olieskift | 908 kr. | 52% | |
Rudeskift & stenslag | 685 kr. | 20% | |
Serviceeftersyn | 1.189 kr. | 23% | |
Styretøj & undervogn | 612 kr. | 29% | |
Støddæmpere & affjedring | 977 kr. | 24% | |
Syn og synstjek | 864 kr. | 69% | |
Tandrem & taktkæde | 1.703 kr. | 26% | |
Udstødning | 672 kr. | 18% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 715 kr. / 53% | ||
Andre opgaver | 715 kr. / 26% | ||
Anhængertræk | 835 kr. / 21% | ||
Batteri | 309 kr. / 25% | ||
Bremser | 699 kr. / 23% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 660 kr. / 49% | ||
Elektrisk arbejde | 536 kr. / 24% | ||
Fejlsøgning | 1.027 kr. / 79% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 581 kr. / 41% | ||
Gearkasse | 2.354 kr. / 22% | ||
Kobling | 1.941 kr. / 25% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.269 kr. / 58% | ||
Motor | 1.853 kr. / 21% | ||
Olieskift | 908 kr. / 52% | ||
Rudeskift & stenslag | 685 kr. / 20% | ||
Serviceeftersyn | 1.189 kr. / 23% | ||
Styretøj & undervogn | 612 kr. / 29% | ||
Støddæmpere & affjedring | 977 kr. / 24% | ||
Syn og synstjek | 864 kr. / 69% | ||
Tandrem & taktkæde | 1.703 kr. / 26% | ||
Udstødning | 672 kr. / 18% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Chevrolet blev stiftet i Detroit i 1911 af den schweiziske emigrant Louis Chevrolet samt finansmanden William Durant. Louis Chevrolet (1878-1941), der både var racerkører og bilingeniør, blev født i La Chaux-de-Fonds i den fransktalende del af Schweiz og flyttede som 9-årig med familien til Beaune i Frankrig.
Faderen drev en urforretning uden den store succes, og derfor blev Louis Chevrolet sendt i arbejde hos den lokale cykelsmed. En dag blev den unge Chevrolet sendt til et af byens fine hoteller, ’Hôtel de la Poste’ for at reparere en dampdreven 3-hjulet cykel.
Cyklen tilhørte en amerikansk mangemillionær. Manden ved navn Vanderbilt blev så imponeret over den unge mekaniker, at han mente, at Louis Chevrolet burde komme til Amerika.
Om historien er helt sandfærdig vides ikke, men Louis Chevrolet endte senere med at rejse over Atlanten for at forfølge den ’amerikanske drøm’. Da den unge schweizer kom til New York, fik han hurtigt arbejde hos bilproducenten De Dion-Bouton. Louis Chevrolet blev gift, og allerede i 1906 flyttede familien til Philadelphia.
Chevrolets fascination af biler medførte, at han begyndte som racerkører. Inden afrejsen til Philadelphia nåede Chevrolet at vinde sit første racerløb i New York, the “Three Miles”, hvor han satte verdensrekord med en tophastighed på 109,7 km/t.
Mens Chevrolet kørte racerløb for Buick, mødte han finansmanden William Durant, der i 1908 havde stiftet General Motors, som han dog forlod allerede 1910. Durant så hurtigt, hvor innovativ Chevrolet var, og mødet mellem de to mænd førte i 1911 til stiftelsen af Chevrolet Motor Car Company.
Allerede året efter forlod de første ’Classic Six’ bilmodeller fabrikken i Detroit. Og kort tid efter fulgte den firecylindrede Baby Grand, 2-personers modellen Royal Mail samt L Light Six.
Chevrolet var dygtig til at designe biler, men i 1914 opstod der uenighed mellem Chevrolet og Durant om den fremtidige strategi. Mens Durant ville satse på prisbevidste modeller, der kunne konkurrere med Ford, var Chevrolet mere optaget af at fremstille hurtigkørende, kraftfulde og eksklusive bilmodeller.
Uenigheden førte til et brud mellem de to partnere. Inden Chevrolet pakkede sine ting og forlod fabrikken, skal han angiveligt have sagt følgende til Durant;
’Jeg solgte mit bildesign til dig, jeg solgte dig mit navn, men jeg kommer ikke til at sælge dig min personlighed’.
Efter bruddet fortsatte William Durant med at fremstille biler, og i 1916 annoncerede Durant, at Chevrolet Motor nu ejede 54,5% af aktierne i General Motors. Durant overtog også bestyrelsesformandsposten i GM, og i 1918 opkøbtes den resterende aktieandel, så Chevrolet Motor Company blev slået sammen med General Motors Corporation som to selvstændige brands.
Fra da af udviklede Chevrolet sig til et af USA’s mest populære bilmærker. I 1922 blev en milepæl nået, da fabrikken rundede en million producerede biler.
Under 1920’ernes depression mistede Durant kontrollen med Chevrolet og General Motors. Pengene var væk, og efter en turbulent periode blev den danske immigrant William S. Knudsen ny mand i spidsen for den store bilproducent
Med titel af vice president og general manager var Knudsen manden bag lanceringen af den første Super Series K Pick-Up i 1924. ’K’ stod for Knudsen, og modellen blev straks en succes.
I 1926 annoncerede Knudsen en storstilet plan for, hvordan salgstallene skulle vokse, og den ambitiøse plan kom straks til at kunne ses i salgstallene. I 1926 solgte Chevrolet 692.000 biler, hvilket var 200.000 flere end året før.
Fremgangen skyldes ikke kun, at der blev satset på at fremstille biler, der rent prismæssigt henvendte sig til de brede masser. Den stigende popularitet skyldes også, at Chevrolet hele tiden på innovativ vis formåede at udvikle modellerne.
Således havde Chevrolet været blandt de første bilproducenter, som fik deres modeller udstyret med en selvstarter, elektriske forlygter og allerede fra 1924 med mulighed for at få installeret en radio i bilen.
I 1929 lancerede Chevrolet også den berømte ’Stovebolt’ 6-cylinder motor, og i 1933 kom så Chevrolet Standard Six, der blev markedsført, som den billigste 6-cylindrede bil, der fandtes på markedet.
I 1936 lancerede Chevrolet modellen Suburban, der blev den første stationcar, som blev produceret på det amerikanske marked. I Suburban var der plads til hele familien og sågar også fiskestangen og weekendudstyret. Op gennem 50’erne kom Suburban-modellen med en 100 hestekræfters motor, og i 1956 også med en V8 motor som standard. I 1957 kom Suburban i handlen med 4-hjulstræk. Den blev nu ikke længere omtalt som en stationcar og mindede mere om det, som i moderne tid bliver kaldt for en SUV’er.
Set med historiske briller var det to europæere, Louis Chevrolet og William S. Knudsen, som fik stor indflydelse på udviklingen af Chevrolet-brandet. Og selvom størsteparten af bilsalget fandt sted i den boomende amerikanske økonomi, så blev der i perioden fra 1924 og frem til slutningen af 1960’erne solgt næsten 250.000 Chevrolet biler i en række europæiske lande.
I 1923 blev der under navnet General Motors International A/S etableret en afdeling af GM i Danmark. Den første ‘europæiske’ lastbil fra Chevrolet blev samlet i København den 7. januar 1924, og i 1951 havde det danske datterselskab samlet 122.737 biler, hvoraf 58.894 var personbiler. De mange tusinde biler blev solgt både i Skandinavien, de Baltiske lande, Tyskland, Polen Tjekkoslovakiet, Østrig, Ungarn og Rusland.
Andre steder i Europa blev der også etableret samlefabrikker, og i Polen blev der i 1930’erne fremstillet biler for General Motors. Modeller som Cadillac, Buick, Pontiac, Chevrolet, Opel og Vauxhall blev fremstillet her.