Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Citroen
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 776 kr. | 51% | |
Andre opgaver | 734 kr. | 24% | |
Anhængertræk | 1.674 kr. | 20% | |
Batteri | 328 kr. | 17% | |
Bilpleje | 1.282 kr. | 65% | |
Bremser | 940 kr. | 23% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 703 kr. | 52% | |
Elektrisk arbejde | 696 kr. | 22% | |
Fejlsøgning | 983 kr. | 78% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 612 kr. | 44% | |
Gearkasse | 1.973 kr. | 23% | |
Kobling | 2.382 kr. | 26% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.346 kr. | 57% | |
Motor | 2.257 kr. | 23% | |
Olieskift | 956 kr. | 53% | |
Rudeskift & stenslag | 1.177 kr. | 19% | |
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 937 kr. | 14% | |
Serviceeftersyn | 982 kr. | 24% | |
Styretøj & undervogn | 787 kr. | 28% | |
Støddæmpere & affjedring | 1.012 kr. | 24% | |
Syn og synstjek | 836 kr. | 72% | |
Tandrem & taktkæde | 1.551 kr. | 22% | |
Tilbehør & ekstraudstyr | 219 kr. | 23% | |
Udstødning | 801 kr. | 16% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 776 kr. / 51% | ||
Andre opgaver | 734 kr. / 24% | ||
Anhængertræk | 1.674 kr. / 20% | ||
Batteri | 328 kr. / 17% | ||
Bilpleje | 1.282 kr. / 65% | ||
Bremser | 940 kr. / 23% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 703 kr. / 52% | ||
Elektrisk arbejde | 696 kr. / 22% | ||
Fejlsøgning | 983 kr. / 78% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 612 kr. / 44% | ||
Gearkasse | 1.973 kr. / 23% | ||
Kobling | 2.382 kr. / 26% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.346 kr. / 57% | ||
Motor | 2.257 kr. / 23% | ||
Olieskift | 956 kr. / 53% | ||
Rudeskift & stenslag | 1.177 kr. / 19% | ||
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 937 kr. / 14% | ||
Serviceeftersyn | 982 kr. / 24% | ||
Styretøj & undervogn | 787 kr. / 28% | ||
Støddæmpere & affjedring | 1.012 kr. / 24% | ||
Syn og synstjek | 836 kr. / 72% | ||
Tandrem & taktkæde | 1.551 kr. / 22% | ||
Tilbehør & ekstraudstyr | 219 kr. / 23% | ||
Udstødning | 801 kr. / 16% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Den franske fabrikant Citroën blev grundlagt i 1900 og havde oprindeligt fokus på produktion af tandhjul. Den dag i dag symboliserer logoet to skråtstillede gearkassetandhjul, som trækker linjer tilbage til de første år af virksomhedens historie.
I løbet af 1. Verdenskrig begyndte firmaets grundlægger, André Citroën, at producere krigsmateriel. Krigstidsproduktionen skabte et godt økonomiske fundament og gjorde Citroën i stand til fra 1919 at begynde produktionen af biler.
I 1919 rullede Citroën Type A ud fra produktionssamlebåndet. Det var den første bil fra Europa, som blev produceret i større antal. Selv udstyret var en nyhed: Blandt andet var bilen udstyret med et reservehjul og havde en elektrisk starter. Endelig så var lyset anderledes, end man kendte det fra andre bilmærker på daværende tidspunkt.
Den franske bilproducent blev nu så småt kendt blandt potentielle bilejere, der drømte om at få eget køretøj. Kendt for alvor blev Citroën, da der i Frankrig blev opsat 165.000 vejskilte med underteksten "Opsat med støtte fra Citroën". I 1919 lancerede Citroën leasingbil-konceptet. Det var et helt nyt forretningskoncept, som siden hen blev implementeret på de fleste markeder verden over.
Da Citroën sendte deres anden model på gaden, Citroën B2, kom den i en tilpasset udgave. Udviklingen af Citroën B2 betød, at André Citroën for første gang i 1922 var i stand til at krydse Sahara.
André Citroën deltog også i andre ekspeditioner, som Croisière Noire (1924) og Croisière Jaune 1931, hvor ekspeditionen blev gennemført i et bæltelignende køretøj.
I 1934 var Citroën Traction Avant den første bil fra Citroën, som blev produceret med forhjulstræk og et selvbærende karosseri af sammensvejsede stålplader, en såkaldt monocoque-konstruktion.
Men den megen innovation havde sin pris. Bilen var dyr at producere, og Citroën fik økonomiske problemer. Til alt held havde Michelin-brødrene samme år overtaget virksomheden, og dermed blev Citroën reddet fra en truende konkurs.
Citroën Tranction Avant, som var designet af de to ingeniører André Lefèbvre og Flaminio Bertoni, kom til at sætte standarden for de efterfølgende modeller, som snart blev masseproduceret i stor stil.
De to bilingeniører udviklede i de efterfølgende år flere modeller, som skulle gå hen og blive ægte bilklassikere. Efter Citroën Tranction Avant blev Citroën 2CV lanceret i 1949. Modellen blev kendt som ’The Duck’, og i 1955 så også Citroën DS dagens lys. Modellen blev også bare kaldt for ’DS’ eller ’La Déesse’ (Gudinden).
Under 2. Verdenskrig fremstillede Citroën igen krigsmateriel, men fortsatte efter krigen med at udvikle nye bilmodeller.
Citroën H Van blev sendt på gaden i 1948 og blev en af de mest udbredte varebiler i Frankrig. Produktionen af denne model ophørte først i 1981.
D-serien fra Citroën var en videreudvikling af nogle af de modeller, som var blevet lanceret før krigen. Designet var elegant, men det var ikke kun de smukke linjer, som fra 1955 var med til at give DS-serien succes. Det var også de bemærkelsesværdige tekniske innovationer. Det gjaldt ikke mindst det hydropneumatiske affjedringssystem, hvor man kombinerede luft og væske. Systemet forblev et særkende for Citroën helt frem til nyere tid. I dag er man dog gået over til andre affjedringssystemer. DS-modellen fra 1955 havde også servostyring, hydraulisk bremseforstærker og det særlige kurvelys, hvor lygterne var forbundet til styretøjet.
I 1975 overtog Peugeot dele af Citroën, og kort tid efter dannedes PSA Group. Fra da af blev der indført en fælles strategi for lanceringen af nye modeller for de to bilmærker. Det betød, at Citroën LN fra 1976 og Citroën Visa fra 1978 også blev produceret i en variant som Peugeot 104.
I disse år relanceredes også flere modeller. En af dem var Citroën 2CV Charleston fra 1980, der blev en kæmpe salgssucces og derfor blev produceret helt indtil 1990.
Citroën C1-modellen og den lille elbil Citroën C-Zero, som nærmest er identisk med Peugeot 108 og Mitsubishi i, er nu en del af det voksende marked for minibiler.
Den lille C3 model er i 2017-udgaven en efterfølger til Citroën Saxo.
Siden 2010 er Mini DS3, sammen med fire andre modeller, blevet lanceret for at hylde den oprindelige DS-model fra 1955.
Klassen for kompakte modeller består i dag af Citroën C-Elysée og Citroën C4, der også sælges i en SUV-udgave som Citroën C4 Aircross. I mellemklassen findes Citroën C5 og Citroën DS5 samt Citroën DS4 Crossback, der næsten er at regne for en SUV.
Citroën har også et bredt udvalg af varebiler. Både Citroën C4 Picasso, der også sælges som Citroën Grand C4 Picasso, samt Minivan C3 Picasso, og siden 2016 også Citroën Spacetourer og Spacetourer Business, er en del af det samlede produktsortiment.
Kassevognen Citroën Berlingo Multispace sælges også som en varevogn til familier. I den øvre mellemklasse findes Citroën C5 Tourer, som er efterfølgeren til Citroën C6 og Citroën XM.
I SUV-kategorien tilbyder Citroën elbilen E-MEHARI samt C4 Cactus. Den praktiske varebil, Citroën Jumper er efterfølgeren til Citroën C25 og er i øvrigt en nærmest identisk model til Fiat Ducato.
I 1963 grundlagde Citroën sin egen motorsportsafdeling, og siden har Citroën været et af de mest succesrige brands inden for den internationale motorsportsverden. Gennem årene er det blevet til talrige rally sejre og VM-titler. Alene fra 2003 til 2012 sikrede Citroën sig 8 VM-sejre inden for rallysporten.