Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Volkswagen
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 837 kr. | 51% | |
Andre opgaver | 1.077 kr. | 26% | |
Anhængertræk | 1.742 kr. | 19% | |
Batteri | 387 kr. | 17% | |
Bilpleje | 1.752 kr. | 68% | |
Bremser | 1.027 kr. | 24% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 756 kr. | 57% | |
Dækopbevaring | 0 kr. | 0% | |
Elektrisk arbejde | 594 kr. | 24% | |
Fejlsøgning | 1.028 kr. | 79% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 650 kr. | 46% | |
Gearkasse | 1.664 kr. | 22% | |
Kobling | 2.213 kr. | 24% | |
Lak- og malerarbejde | 491 kr. | 22% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.397 kr. | 59% | |
Motor | 2.289 kr. | 22% | |
Olieskift | 968 kr. | 53% | |
Rudeskift & stenslag | 1.196 kr. | 21% | |
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 901 kr. | 15% | |
Serviceeftersyn | 849 kr. | 25% | |
Styretøj & undervogn | 759 kr. | 26% | |
Støddæmpere & affjedring | 1.170 kr. | 23% | |
Syn og synstjek | 914 kr. | 69% | |
Tandrem & taktkæde | 1.532 kr. | 22% | |
Udstødning | 1.605 kr. | 18% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 837 kr. / 51% | ||
Andre opgaver | 1.077 kr. / 26% | ||
Anhængertræk | 1.742 kr. / 19% | ||
Batteri | 387 kr. / 17% | ||
Bilpleje | 1.752 kr. / 68% | ||
Bremser | 1.027 kr. / 24% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 756 kr. / 57% | ||
Dækopbevaring | 0 kr. / 0% | ||
Elektrisk arbejde | 594 kr. / 24% | ||
Fejlsøgning | 1.028 kr. / 79% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 650 kr. / 46% | ||
Gearkasse | 1.664 kr. / 22% | ||
Kobling | 2.213 kr. / 24% | ||
Lak- og malerarbejde | 491 kr. / 22% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.397 kr. / 59% | ||
Motor | 2.289 kr. / 22% | ||
Olieskift | 968 kr. / 53% | ||
Rudeskift & stenslag | 1.196 kr. / 21% | ||
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 901 kr. / 15% | ||
Serviceeftersyn | 849 kr. / 25% | ||
Styretøj & undervogn | 759 kr. / 26% | ||
Støddæmpere & affjedring | 1.170 kr. / 23% | ||
Syn og synstjek | 914 kr. / 69% | ||
Tandrem & taktkæde | 1.532 kr. / 22% | ||
Udstødning | 1.605 kr. / 18% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Volkswagen AG blev grundlagt i 1937 og etablerede på daværende tidspunkt den første bilfabrik med hovedsæde i Wolfsburg.
Som en del af De Allierede havde den britiske besættelsesmagt ved afslutningen på 2. Verdenskrig de juridiske beføjelser over Volkswagen AG.
I dag er Volkswagen (VW) en af verdens største bilproducenter og ejer blandt andre bilmærker som Audi og Škoda, samt de mere eksklusive luksus bilmærker, Bugatti og Porsche.
Allerede i 1945 blev den første serie af den berømte ’Folkevogns-boble’ produceret. Folkevognen eller Volkswagen Beetle, som den også hed, blev hurtigt et symbol på miraklet i den vesttyske økonomi, som op gennem 1960’erne og 1970’erne udviklede sig med raketfart. 10 år efter at den første ’Folkevogns-boble’ havde forladt fabrikken, kunne Volkswagen juble over, at den populære model nu var blevet produceret i 1 mio. eksemplarer.
I 1960 blev Volkswagen privatiseret, og i det efterfølgende årti skete der en glidende overgang fra, at VW primært producerede ’Folkevogns-boblen’ til, at nye modeller så dagens lys.
Folkevogns-boblen blev dog fortsat produceret i det originale design helt frem til 2003, og selvom efterspørgslen på den ikoniske model faldt fra begyndelsen af 1970’erne, så producerede Volkswagen i 1972 samlet set flere biler end nogensinde.
En af forklaringerne på den positive udvikling var den, at samtidig med at der blev produceret flere biler, så kunne Volkswagen også begynde at mærke effekten af, at man i midten af 1960’erne havde overtaget Audi-NSU-Auto-Union AG fabrikken, der lå i Ingolstadt.
Det var i disse år, at modellerne Passat, Polo og Golf med stor succes blev udviklet i et tæt samarbejde med datterselskabet Audi.
Volkswagens Golf, som i dag produceres som syvende generation, er en af verdens mest producerede biler. Endvidere var VW Passat-modellen, der fra 1973 blev bygget som en mellemklassebil, stadig i top-10 over verdens mest producerede biler så sent som i 2007.
I slutningen af 1977 var Volkswagen involveret i en historisk handel, da 10.000 biler af Golf-modellen blev leveret til det, som dengang hed DDR, (Østtyskland). Som betaling for bilerne modtog hovedkontoret i Wolfsburg udstyr fra Carl Zeiss Jena.
Fra midten af 1980'erne overtog Volkswagen store dele af bilproducenten Seat, og i 1991 blev det ligeledes til et opkøb af den tjekkiske bilproducent Škoda.
Med introduktionen af VW Lupo, og efterfølgende modeller som VW Fox og VW Up!, lykkedes det Volkswagen fra 1998 at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter ’Urban-style’ biler og mindre og mere dynamiske biler. Biler, som det var bekvemt at køre i på korte ture, og som det samtidig var let at finde parkering til i byerne.
Disse bilmodeller var designet til at køre i byerne, og Lupo var den første kompakte bil, som VW introducerede på markedet i kategorien Mikrobiler. Betegnelsen ’Mikrobiler’ gik hurtigt hen og blev den gængse betegnelse for denne biltype, som var mindre end en almindelig personbil.
Med VW New Beetle og efterfølgeren VW Beetle producerede Volkwagen også en retromodel i tråd med fabrikkens lange historie og traditioner.
Samtidig blev den oprindelige Passat-model også konstant videreudviklet, og salgstallene for limousine-modellen VW Phaeton overgik alle forventninger, da den blev introduceret på det kinesiske marked. Derimod gik salget i USA, og på en række andre markeder, ikke helt som forventet, og i dag er Kina det største marked for Volkwagen.
En del af forklaringen på den kinesiske succes skal findes i en fremsynet ledelse, som helt tilbage i 1980’erne startede produktionen op af VW Santanas i netop Kina.
Blandt Volkwagen-fans er den klassiske VW Bus, i Tyskland også kaldet for Bulli, en ægte klassiker. Den første prototype af Bulli rullede ud fra fabrikken i 1948, og den ikoniske bus produceres den dag i dag. Bussen blev fra starten kædet sammen med frihed og mobilitet. Det var især inden for hippiebevægelsen og i kunstnerkredse, at bussens popularitet nåede uanede højder, og bilens popularitet skyldtes bl.a. også, at den blev benyttet i flere film.
Men for Volkswagen handlede det ikke kun om folkelighed og om at skabe smukt designede biler. Den tyske gigant har siden 1960’erne også spillet en afgørende rolle inden for motorsportsverdenen.
Den første racer-serie, kaldet Formula Vau (Formel V), havde sin storhedstid i 1960’erne og det følgende årti. Gennem tiden har flere Formel 1-verdensmestere startet karrieren hos Volkswagen-serien, og VW fejrede sine første internationale motorsportstriumfer i først Scirocco Cup og efterfølgende Golf og Polo Cup.
I 1978 vandt tyskeren Jochi Kleint den prestigefyldte Estering Cup, som var en forløber for det tyske mesterskab i Rallys sport. Løbet blev vundet i en VW Golf, og samme år deltog Kleint med sin VW Golf også i EM i Rally Cross.
En anden førstegangsvinder var Freddy Kottulinsky, der i 1980 vandt Paris-Dakar i sin VW Iltis. Siden vandt også Kenneth Eriksson i 1986 A-gruppen af World Rally Championship i sin VW Golf.
Med Volkswagen som motorleverandør blev det fra 1979 til 1994 til sejre i en lang række Formel 3-Grand Prix for kørere, som Bernd Schneider, Joachim Winkelhock, Kris Nissen, Tom Kristensen og Michael Schumacher.
Volkswagen var i en årrække også involveret i touring car racing, senest med Volkswagen Scirocco R-Cup, som en del af den tyske Touring Car Masters-serie.
Deltagelsen i Paris-Dakar-rallyet blev desuden genoptaget i perioden 2003-2011. I 2009 blev det til sejr for Giniel de Villiers og Dirk von Zitzewitz i en VW Race Touareg, hvilket samtidig blev den første sejr nogensinde til et team, der stillede op med en dieselbil.
Siden fulgte sejre for Volkswagen ved først Carlos Sainz og Lucas Cruz og derefter Nasser Al-Attiyah og Timo Gottschalk.
Fra 2013-sæsonen var VW Polo igen en del af World Rally Championship, og franskmanden Sébastien Ogier, med co-driver Julien Ingrassia, vandt igennem en årrække hele fire VM-titler for Volkswagen.
Selvom 2016 blev et succesfuldt år for Volkswagen, så blev det besluttet foreløbigt at lukke ned for deltagelsen i World Rally Championship. Beslutningen skete som en konsekvens af softwareskandalen i VW’s dieselbiler. En skandale, som er blevet kaldt for den største skandale nogensinde inden for bilindustrien.
I skrevne stund er det uvist, om eller hvornår Volkswagen igen bliver en del af den internationale motorsport.