Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Seat
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 813 kr. | 53% | |
Andre opgaver | 650 kr. | 26% | |
Anhængertræk | 1.720 kr. | 19% | |
Batteri | 303 kr. | 17% | |
Bilpleje | 1.501 kr. | 60% | |
Bremser | 880 kr. | 24% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 669 kr. | 52% | |
Elektrisk arbejde | 513 kr. | 29% | |
Fejlsøgning | 931 kr. | 77% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 570 kr. | 42% | |
Gearkasse | 2.055 kr. | 19% | |
Kobling | 1.779 kr. | 21% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.098 kr. | 52% | |
Motor | 1.658 kr. | 21% | |
Olieskift | 972 kr. | 55% | |
Rudeskift & stenslag | 1.058 kr. | 20% | |
Serviceeftersyn | 845 kr. | 23% | |
Styretøj & undervogn | 651 kr. | 24% | |
Støddæmpere & affjedring | 870 kr. | 17% | |
Syn og synstjek | 940 kr. | 71% | |
Tandrem & taktkæde | 1.420 kr. | 22% | |
Udstødning | 1.129 kr. | 15% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 813 kr. / 53% | ||
Andre opgaver | 650 kr. / 26% | ||
Anhængertræk | 1.720 kr. / 19% | ||
Batteri | 303 kr. / 17% | ||
Bilpleje | 1.501 kr. / 60% | ||
Bremser | 880 kr. / 24% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 669 kr. / 52% | ||
Elektrisk arbejde | 513 kr. / 29% | ||
Fejlsøgning | 931 kr. / 77% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 570 kr. / 42% | ||
Gearkasse | 2.055 kr. / 19% | ||
Kobling | 1.779 kr. / 21% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.098 kr. / 52% | ||
Motor | 1.658 kr. / 21% | ||
Olieskift | 972 kr. / 55% | ||
Rudeskift & stenslag | 1.058 kr. / 20% | ||
Serviceeftersyn | 845 kr. / 23% | ||
Styretøj & undervogn | 651 kr. / 24% | ||
Støddæmpere & affjedring | 870 kr. / 17% | ||
Syn og synstjek | 940 kr. / 71% | ||
Tandrem & taktkæde | 1.420 kr. / 22% | ||
Udstødning | 1.129 kr. / 15% |
Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.
Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Den spanske bilproducent Seat blev grundlagt i 1950. Etableringen skete ved hjælp af både statslån og banklån samt med støtte fra den italienske bilproducent Fiat. Seat er et akronym (ordforkortelse) for "Sociedad Española de Automóviles de Turismo".
Under Franco-styret (1939-1975) blev det besluttet, at Spanien skulle være bilproducent og producere biler til folket. Før den tid havde biler kun været noget, som var tilgængelig for en lille overklasse.
I 1953 forlod den første Seat 1400 A fabrikken i Zona Franca, nær Barcelona. Dele af denne mellemklassebil var blevet fremstillet på Fiat-fabrikkerne i Italien, men altså monteret på Seat-fabrikken i Spanien. Modellerne fra Fiat blev udviklet gennem en licensaftale og fremstillet i moduller, som siden hen blev fragtet til Spanien, hvor de blev samlet og sendt på gaden.
Historisk set har der altså været tætte bånd mellem Seat og Fiat. Det gælder måske især med Seat 124. Men Seat samarbejdede også med den sovjetiske bilfabrik Lada om at fremstille flere modeller, herunder Lada 2101.
Den nu statsejede bilkoncern opnåede stor succes med Seat 600, som blev præsenteret i 1957. Den store popularitet betød, at den lille Seat 600 blev kaldt for "Iberian VW Beetle". Med det navn blev der hentydet til den tyske VW Beetle, som på det tyske marked oplevede tilsvarende stor succes.
Op gennem 1950'erne blev der fortsat produceret små og mellemstore biler på licensaftaler fra Fiat. Bilerne var nemme at producere, og det betød gunstige og overkommelige priser for de spanske forbrugere. På den tid blev Seat 1500 kendt som den mest anvendte taxi-model i Spanien.
Et af højdepunkterne i det italiensk-spanske partnerskab var dog Seat 850 Spider. Det var en 2-personers bil, der med et smart og sporty udseende samt gode motoregenskaber blev en bil, der vakte masser af opsigt.
Seat overraskede markedet, da den spanske bilproducent i 1975 præsenterede sin første egenproduktion. Bilen var en to-dørs sports coupe-model. Der var tale om en bil i mellemklassen, som foran havde det karakteristiske sorte plastpanel, ’black mouth’. Efterfølgeren, Seat 1430 Sport Coupe, kom på markedet i 1977 og blev især en stor succes på det tyske marked.
I begyndelsen af 1980'erne blev samarbejdsaftalen mellem Seat og Fiat gradvist ophævet. Det skyldes bl.a., at de to bilfabrikanter havde produceret næsten identiske modeller med henholdsvis Seat Ronda og Fiat Ritmo.
I 1982 blev en del af Seat solgt til tyske Volkswagen (VW), og dermed blev der indgået nye internationale samarbejdsaftaler om at producere biler.
Seat Tyskland blev etableret som et uafhængigt importselskab med henblik på at dække hele det tyske marked. Denne beslutning blev samtidig startskuddet på et bredere strategisk indtog på det centraleuropæiske marked.
På samme tid begyndte Seat at markedsføre både VW og Audi på det spanske marked, og i 1990 var Seat blevet overtaget 100 pct. af tyske Volkswagen.
I 1984 havde Seat introduceret en model, som skulle vise sig at gå hen og blive en kæmpe salgssucces. Seat Ibiza, der er designet af den italienske industridesigner Giorgio Giugiaro, bliver den dag i dag fortsat sendt på gaden i opdaterede versioner og er en bilmodel, som der fortsat er efterspørgsel efter.
Med nye tyske ejere blev Seat’s modeller nu i stigende grad udviklet med VW-komponenter og med et design, som var inspireret af VW. Det er Seat Mii et godt eksempel på. Denne model er nemlig stærkt inspireret af VW Up. Men det var ikke kun VW, som fik indflydelse på Seats modeller. Det gjorde også både Škoda og Audi.
Seat Ibiza er i dag stærkt inspireret af VW Golf, men den tidligere model, Seat Fura, var bygget med inspiration fra nogle af Fiats modeller. Tiden for rendyrkede reproduktioner baseret på andre bilmærker synes dog at være et overstået kapitel, og i 1991 var Seat Ibiza blevet produceret i 1 mio. eksemplarer, mens salget i 1995 rundede 10 millioner.
Ved Sommer-OL i Barcelona i 1992 var Seat en af sponsorerne, og den kompakte personbil Seat Toledo blev benyttet som den officielle olympiske sponsorbil. Siden 2004 har man også kunnet få modellen som varebil.
Allerede i begyndelsen af 1970'erne blev Seat involveret i den internationale motorsport. Første gang Seat for alvor tiltrak sig opmærksomhed, var i 1977, hvor det i Monte Carlo-rallyet blev til en 3. og en 4. plads.
Ibiza-varianten, Kit Car, som var en rendyrket motorsportsvogn, og altså ikke var beregnet til kørsel på almindelige landeveje, fik en sejr i to-liters motorklassen ved FIA Rally World Championship, der blev kørt fra 1996 til 1998.
Deltagelsen inden for motorsporten, og i særdeleshed inden for rallysporten, hvor Seat kørte med i både The Three-City Rally og Touring Car-mesterskaberne samt afviklingen af SEAT León Supercopa-mesterskabet var alt sammen med til at give Seat vind i sejlene og masser af salgssucces for en række af Seat førende modeller.