Sammenlign priser på udskiftning af udstødningsmanifold

4.6 (2.878)
  • Få tilbud fra 273 uafhængige værksteder
  • Du sparer i gennemsnit 18%* eller 1.121 kr*. på udstødningsreparationer
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års godkendt garanti
Få tilbud
Du sparer i gennemsnit
18%*
Derfor bør du udskifte udstødningsmanifolden gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 18%,* svarende til 1.121 kr*. på udstødningsreparationer
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på udskiftning af udstødningsmanifolden.
  • FDM-kontrollerede værksteder.
  • Ekstra tryghed med 3 års godkendt garanti
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Hvad er et udstødningsmanifold?

Udstødningsmanifoldet er et sæt metalrør, som normalt er lavet af støbejern. Det er første del af udstødningssystemet, idet det er forbundet til motoren og i den anden “ende” er fastgjort til udstødningsrøret med støttebolte.

Manifoldet modtager de gasser, der genereres ved forbrændingen i motoren og sendes ud gennem cylindrene. Mellem motoren og cylindrene sidder en pakning, der tætner overgangen mellem motoren og manifoldet. Den kaldes også en manifold pakning. Udstødningsmanifoldets formål er samtidig også at reducere den støj, der genereres ved forbrændingen.

Et udstødningsmanifold er sammensat af flere cylindre på række, generelt mellem 3 og 4, som derefter samles for enden i én enkelt cylinder, der er monteret på udstødningssystemet.

På nogle manifolder er bilens katalysator eller dieselpartikelfilter installeret i selve manifoldet i stedet for længere nede i udstødningssystemet.

I nogle motorer (V- eller flade motorer) kan der findes et dobbelt udstødningssystem. Denne opbygning sender gasserne gennem to rør og derpå videre gennem en dobbelt udstødning. I dette tilfælde har motoren brug for to udstødningsmanifolder for at kunne understøtte kraften fra motoren. På sports- eller avancerede biler kan udstødningsmanifoldet dog sagtens indeholde 6 til 12 cylindre.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Utæt udstødningsmanifold

Manifoldet udsættes for høje temperaturer, især hvis du kører længere strækninger på motorvejen. Det er bygget sådan, at det hhv. udvider sig og trækker sig sammen, når det varmes op og køler ned igen. Efter længere tids kørsel kan temperaturændringerne dog slide metallet op, hvilket kan føre til revner.

Hvis bilens udstødningsmanifold er revnet, vil du blandt andet bemærke en stigning i brændstofforbruget, et tab i køretøjets kraft eller mere støj fra motoren.

Skaden kan også nogle gange medføre, at der kan lugte af benzin eller gas i bilens kabine, hvilket kan være ubehageligt for bilens passagerer.

Revnen kan f.eks. ses på forrøret for cylindrene (leddet hvor cylindrene samles til ét rør) eller på de dele af leddet, hvor varmen er mest koncentreret.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Tætning af udstødningsmanifold

En revne i udstødningsmanifoldet eller et andet tætningsproblem omkring pakningen bør altid repareres. Selve forrøret, hvor cylindrene samles inden udstødningssystemet, er designet til at modstå meget høje temperaturer. Men i tilfælde af en skade på manifoldet eller en utæt pakning anbefaler vi, at du booker en aftale med et værksted for at undgå, at skaden udvikler sig og beskadiger andre dele af din bil.

Sådan repareres et ødelagt udstødningsmanifold

For at fikse et slidt udstødningsmanifold skal mekanikeren først afmontere det for at fjerne det fra motoren. For at gøre dette er det nødvendigt at skrue støtteboltene ud. Når udstødningsmanifoldet først er afmonteret, og hvis revnen ikke er for stor og til at komme til, kan det være en mulighed at svejse den.

Først og fremmest er det nødvendigt at rengøre overfladen og fjerne eventuelt støv. Derefter vil mekanikeren bruge en loddekolbe til at lodde metal ovenpå revnen, som vil tætne revnen igen.

Denne løsning kan dog ikke vare på ubestemt tid, og det kan også være svært at nå revnen med loddekolben: Her skal manifoldet sendes til en specialist, eller du kan blive nødt til at skifte manifoldet helt.

Så meget sparer bilejere på udstødnings-arbejde

Priser og besparelser for de viste bilmærker, er baseret på et gennemsnit af forskellige modeller og årgange. Du skal derfor oprette en opgave for at se din faktiske pris og besparelse.
Bilmærke Spar i gennemsnit*
Audi
4.5
(62)
2.835 kr. / 17%
Citroën
4.6
(338)
800 kr. / 17%
Ford
4.6
(271)
1.079 kr. / 18%
Opel
4.5
(144)
929 kr. / 16%
Peugeot
4.6
(512)
921 kr. / 17%
Renault
4.6
(74)
1.497 kr. / 18%
Skoda
4.5
(113)
1.246 kr. / 20%
Suzuki
4.6
(89)
834 kr. / 20%
Toyota
4.6
(234)
1.080 kr. / 21%
Volkswagen
4.5
(235)
1.668 kr. / 17%

Bedømmelser af arbejde på udstødningen

A-Z Service
15-04-25
God service og professionel arbejde
Salah T.
Peugeot 308 (2009)
Nordens Autocenter
14-04-25
God service, hyggelige omgivelser
Jette B.
Peugeot 208 (2023)
Autoservice UA - Rødovre
11-04-25
Hurtigt, billigt og i orden.
Jan W.
Peugeot 307 (2007)

Mest populære service og reparationer

Lige nu priser fra 243 kr.*
4.7 (19.501)
Spar i gennemsnit 59%*

Bestil hjulskifte online. Du får skiftet hjul, tjekket dæktryk og visuel kontrol af bl.a. bremserne. Husk at medbringe de hjul, som skal monteres.

Lige nu priser fra 450 kr.*
4.7 (1.210)
Spar i gennemsnit 53%*

Bestil montering af dæk online. Du medbringer dæk til montering på dine fælge. Værkstedet tjekker dækmønster og bremser, inden dine hjul monteres.

Spar i gennemsnit 672 kr.*
4.6 (11.553)
Spar i gennemsnit 47%*

Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.

Spar i gennemsnit 1.115 kr.*
4.6 (30.245)
Spar i gennemsnit 27%*

Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.

Få tilbud nær dig

Vi har 273 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.