Når din Seat skal have udskiftet støddæmperne, så findes der på markedet en lang række forskellige mærker at vælge mellem.
Nogle støddæmpere er justerbare, så de eksempelvis kan indstilles til komfort, auto eller sports-kørsel. De mest avancerede benytter den nyeste bluetooth-teknologi, hvor indstillingerne kan ændres via en app. App’en gemmer bilens individuelle indstillinger. De forskellige indstillinger gør, at bilen enten kan have en aktiv undervogn, der reagerer efter vejens beskaffenhed og førerens kørestil.
Men affjedringen kan også indstilles til, at støddæmperne på en behagelig og effektiv måde opsuger vejens ujævnheder. Endelig så kan dæmpningen opstrammes, så kørslen bliver mere dynamisk og sporty.
En velfungerende affjedring, inklusive støddæmpere, er afgørende for, at du kan færdes sikkert i trafikken. Derfor er det også vigtigt, at du er opmærksom på, hvornår eksempelvis støddæmperne skal skiftes.
Støddæmperne, både foran og bagerst på bilen, slides gradvist for til sidst ikke længere at have den påkrævede effekt. Hovedreglen siger, at støddæmperne typisk skal skiftes efter 80.000-100.000 km.
På Autobutler har vi undersøgt, hvad det koster at få udskiftet støddæmperne på en Seat.
Vores udregninger er baseret på alle de tilbud, som værkstederne har givet til Seat-ejere, uanset årgang og model. Se prisen nedenfor.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
889 kr. | 20% | |
Spar i gennemsnit* | ||
889 kr. / 20% |
Det anbefales, at man altid får skiftet støddæmpere parvis. Eksempelvis begge støddæmpere bagerst på bilen.
Opret en sag på Autobutler og få tilsendt tilbud på udskiftning af bilens støddæmpere. Tilbuddene får du på skrift, så det er nemt at sammenligne pris og indhold fra de enkelte værksteder.
Derfor skal der holdes øje med bilens støddæmpere
Støddæmperen, der er en hydraulisk dæmperanordning, er fastgjort til henholdsvis hjulophænget og karrosseriet. Støddæmperen absorberer større ujævnheder fra vejen.
Tilsammen sørger bilens affjedringssystem, at stød fra vejbanen forplanter sig direkte op i karosseriet. Samtidig sørger affjedringen for, at bilens hjul holder kontakten med vejoverfladen. Støddæmperne samt affjedringen er med til at skabe en optimal kørekomfort og har samtidig stor betydning for sikkerheden.
Hvis eksempelvis bilens støddæmpere er slidte, og står til en udskiftning, så vil hjulene miste kontakten med vejen, hver gang der køres over et bump på vejen.
I det splitsekund, hvor kontakten til vejbanen bliver brudt, vil det ikke være muligt at styre bilen. Hvorimod et nyt og velfungerende affjedringssystem sikrer, at hjulene hele tiden følger ujævnhederne på vejen, således at vejgrebet bibeholdes.
Samtidig øges bremselængden ofte med flere meter, selv ved lav hastighed, og dermed kan der hurtigt opstå farlige situationer. Endelig vil man kunne opleve, at et slidt affjedringssystem påvirker kørekomforten i den forstand, at bilen gynger og virke ustabil under kørsel.
Hvordan ved jeg om støddæmperne er slidte?
Når din Seat køres på værksted til et serviceeftersyn, så vil bilens affjedringssystem, herunder støddæmpere, altid blive kontrolleret.
Men slitage på affjedringssystemet kan sagtens opstå mellem to servicetjek. Derfor skal man som bilejer altid være opmærksom på, om bilen pludselig reagerer anderledes end normalt.
Nedenfor giver vi dig 6 eksempler på, hvad der kan være tegn på, at der er fejl på bilens affjedringssystem.
- Din Seat bruger pludselig flere meter end normalt på at bremse op
- Det føles som om, at bilen ’glider ud’, når vejen svinger
- Hver gang et bump passeres på vejen høres der en metallisk klonklyd
- Det føles som om, at der er kommet slør i rattet
- Bilen er mere vindfølsom end tidligere
- Det ses tydeligt, at bilens dæk slides uregelmæssigt
Sørg for at skåne bilens affjedringssystem
Når din Seat kører hen over et bump på vejen, så belastes fjederen. Med tiden vil den miste sin kraft, og dermed bliver støddæmperen pludselig ene om at skulle absorbere stød fra vejen.
Det gør støddæmperen ekstra udsat, da den ikke alene er designet til at kunne modstå det enorme pres, der opstår, når bilen kører over et bump.
Derfor skal man som bilist også prøve at undgå, at køre over store huller eller forcere et bump med al for meget fart.
Det er heller ikke hensigtsmæssigt at køre aggressivt og med høj fart, når bilen skal rundt i et sving. Affjedringssystemet sørger for, at bilen bliver på vejen og ikke kommer ud af kontrol, når du svinger. Jo højere fart du svinger med, jo mere belastes støddæmperne.
Affjedringssystemet belastes også, når der foretages kraftige accelerationer og hårde opbremsninger. I sådanne situationer presses vægten enten frem eller tilbage i bilen, og det er med at belaste affjedringssystemet.
Derfor bør man også køre med omtanke i trafikken. Svinge ved lav hastighed og så vidt muligt undgår at foretage vilde accelerationer og kraftige opbremsninger.