Alle nyere biler er i dag fyldt med et væld af elektronisk udstyr. Tag bare som eksempel Renault’s nyeste modeller, der alle er udstyret med innovative teknologier, der er med til at øge sikkerheden og give mere komfort.
Den øgede sikkerhed er godt for både trafikanter og medtrafikanter, men når der proppes så meget elektronisk udstyr ind i en bil, så øger det også chancen for, at der opstår fejl på systemerne.
Og svigter først teknikken, så skal bilen som oftest forbi et værksted for at få foretaget en fejlsøgning og diagnosticering. På værkstedet sammenkobles bilens og værkstedets computersystemer. Dermed er mekanikeren i stand til at fejlfinde og løse problemet.
Fejl på bilens elektroniske sikkerhedssystemer kan betyde alt lige fra fejl på airbag-systemet til problemer med fartpiloten. Det er naturligvis godt, at fejlen kan blive rettet, men som bilejer er det bestemt ikke helt uden betydning, hvad værkstedregningen i sidste ende kommer til at lyde på.
Prisen kan variere afhængig af, hvilket værksted man kontakter, og derfor har vi nedenfor beregnet gennemsnitprisen på et udvalg af reparationer af bilens elektroniske udstyr. Prisberegningen er foretaget på baggrund af alle tilbud, som Renault-ejere har modtaget fra autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler, uanset årgang og model.
Når du bruger Autobutler og indhenter tilbud på dine bilreparationer, så er du sikret, at værkstederne leverer kvalitetsarbejde. Ved at oprette en sag får du tilsendt tilbud og det er herefter nemt at sammenligne værkstedernes tilbud og priser.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
748 kr. | 24% | |
Spar i gennemsnit* | ||
748 kr. / 24% |
Den moderne Renault er spækket med avancerede sikkerhedssystemer
Ligesom en lang række øvrige bilmærker er Renault’s topmodeller spækket med forskelligt elektronisk sikkerhedsudstyr.
Easy Park Assist, Hill Start Assist og et elektronisk stabilitetsprogram, der sikrer, at bilen bevarer vejgrebet, og at føreren dermed kan bevare kontrollen over bilen, er blot nogle af de elektroniske vidundersystemer, som en række af Renaults nyeste modeller er udstyret med.
Udviklingen af de elektroniske sikkerheds- og styresystemer udvikler sig med en sådan fart, at det allerede står klart, at fremtidens intelligente bil bliver som en computer på fire hjul.
For at kunne finde fejl på bilens avancerede sikkerheds- og styresystemer er værkstederne da også for længst gået over til at bruge computersystemer. Mange bilproducenter har endda etableret direkte hotlines til værkstederne, så mekanikeren hurtigt kan få ekspertassistance til at løse selv ofte meget komplicerede fejl i bilens elektroniske systemer.
Når fejlretning på biler i højere og højere grad foregår ved hjælp af computersystemer betyder også, at med den hastige udvikling af den trådløse teknologi, så vil autoværkstederne i fremtiden være i stand til at rette fejl på bilen, også selvom bilen slet ikke befinder sig på værkstedet.
Værkstedets og bilens computersystemer vil være tilsluttet samme system, og mekanikeren modtager automatisk en fejlmelding, hvis der opstår en fejl på en kundes bil. I en lang række tilfælde vil mekanikeren kunne gå ind og rette fejlen uden at skulle være i fysisk kontakt med bilen.
Det scenarie betyder samtidig, at den klassiske hobbymekaniker vil få sværere og sværere ved selv at løse problemer, hvis bilens teknik svigter. Derfor vil størstedelen af alle bilejere i fremtiden også være tvunget til at køre bilen på værksted for at få foretaget reparationer af bilens elektriske installationer.