Moderne biler er i dag udstyret med intelligente sikkerhedssystemer, som kan minimere risikoen for farlige og stressende situationer i trafikken. De omfattende elektroniske sikkerhedssystemer er bl.a. implementeret i mange af Hyundai’s nyeste modeller.
De avancerede sikkerhedsforanstaltninger skaber sikkerhed i trafikken både for trafikanter og medtrafikanter. Men i takt med, at bilerne får indbygget så meget elektronisk udstyr øges risikoen for, at der opstår fejl på systemerne.
Hvis man som bilejer oplever, at teknikken svigter, vil en advarselslampe lyse i instrumentpanelet. I sådan en situation vil det formentlig være nødvendigt at køre bilen på værksted for at få foretaget en fejlfinding og diagnosticering.
Fejl på bilens elektroniske sikkerhedssystemer kan betyde alt lige fra fejl på vognbaneassistenten til den intelligente fartpilot med radarsensor.
Når fejlen er opstået, er det for de fleste bilejere ikke helt ligegyldigt, hvad værkstedsregningen kommer til at lyde på. Prisen kan variere alt afhængig af, hvilket værksted man kontakter og hvad fejlen i sidste ende viser sig at være.
Men for at give dig en ide om, hvad forskellige reparationer af elektrisk sikkerhedsudstyr koster har vi udregnet en række forskellige priseksempler.
Som grundlag for prisberegningen har vi brugt alle tilbud, som Hyundai-ejere, uanset årgang og model, har modtaget fra autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
491 kr. | 19% | |
Spar i gennemsnit* | ||
491 kr. / 19% |
Alle bilejere, der opretter en opgave gennem Autobutler får tilsendt tilbud. Herefter er det nemt at sammenligne værkstedernes tilbud og priser og beslutte sig for, hvilket værksted, som man ønsker at kontakte.
De nyeste Hyundai-modeller er fyldt med de nyeste sikkerhedssystemer
Innovationen af de elektroniske sikkerhedssystemer går så stærkt, at der i dag tales om den intelligente bil, der nærmest er at sammenligne med en computer på fire hjul.
Ligesom en lang række øvrige bilmærker er Hyundai’s topmodeller, som nævnt fyldt med elektronisk sikkerhedsudstyr.
Alt sammen er det systemer, der gør vejene mere sikre og kørslen mere afslappet. Hele tiden udvikles der på nye ideer, og i dag man kan købe en Hyundai med blandt andet regnsensor, bakkamera, automatisk nødbremse (AEB), med fodgængergenkendelse, træthedsassistent samt vejbaneassistent, der korrigerer let på rattet, hvis bilen er ved at forlade sin bane.
Meget af dette er standardudstyr i Hyundai’s topmodeller, men med al den elektronik kan det ikke undgås, at der indimellem opstår fejl på bilens elektroniske systemer. Når det sker, skal bilen som regel hen på værkstedet. Men sådan bliver det måske slet ikke i fremtiden.
Den meste fejlfinding af bilens elektroniske sikkerhedssystemer sker i dag via en computer. I mange tilfælde løses fejlene blot ved at nulstille systemet. I princippet betyder det, at bilen slet ikke behøver at blive kørt på værksted.
For ved hjælp af den trådløse teknologi vil autoværkstederne i fremtiden kunne rette fejl på bilen, selvom bilen befinder sig et helt andet sted.
Værkstedets og bilens computersystemer vil være tilkoblet sammen, og når der opstår en fejl på bilen, vil værkstedet automatisk modtage en notifikation om dette.
Kunden vil herefter blive kontaktet, og ofte vil det være nok for mekanikeren at rette fejlen via computeren. Man behøver altså ikke at være i fysisk kontakt med bilen. Viser det sig, at fejlen kræver at bilen kommer på værksted, så kan mekanikeren i første omgang finde frem til fejlen, via computeren, og bestille de nødvendige reservedele hjem, så kunden kun behøver kører bilen på værkstedet én gang.