Bilens bremser hører til helt i toppen over de punkter, som har størst betydning for din og dine medtrafikanters sikkerhed, når du kører rundt i trafikken.
Når du skal have din Seat på værksted for at få foretaget et bremseskift kan det derfor være en god ide, ikke bare at vælge det første og bedste værksted.
Faktisk kan der være penge at spare, hvis du bruger Autobutler til at indhente tilbud. En tidligere undersøgelse, som vi her hos Autobutler har lavet, viste, at du som bilejer kan spare helt op til 31 pct. på værkstedsregningen ved at vælge det billigste frem for det dyreste tilbud på bremseskifte.
Vi har hjulpet dig yderligere på vej ved at beregne en gennemsnitspris på, hvad det typisk koster at få skiftet bremser på en SEAT. Prisen er et gennemsnit af alle de tilbud på bremseskift til Seat, som vores værkstedssamarbejdspartnere har givet til brugerne af vores værkstedsportal.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
880 kr. | 24% | |
Spar i gennemsnit* | ||
880 kr. / 24% |
Prisen dækker over arbejdsløn og udskiftning af bremseklodser plus eventuelt øvrige reservedele. Du skal være opmærksom på, at udskiftning af bremserør ikke indgår i prisen, da disse kun skiftes i tilfælde af utætheder.
Klik her for at få tilsendt tilbud fra værksteder tæt på, hvor du bor eller arbejder. På Autobutler får du i tilbudsgivningen en detaljeret beskrivelse af opgavens omfang. Det er din sikkerhed for, at du let kan vælge det rigtige værksted.
Teknologien udvikler sig hele tiden
Fra bilproducenternes side gøres der en stor indsats for konstant at udvikle bilens sikkerhedssystem, og for den del, der omfatter bremserne, gælder det derfor, at de fleste nye biler i dag er udstyret med Anti-blokerings-bremser (ABS) – et system, der gør det muligt at styre og bremse samtidig, uden at bilen skrider ud.
Ydermere har en række nye biler også et såkaldt nødbremsesystem. Det er et bremsesystem, som får bilen til automatisk at bremse op, hvis man kommer for tæt på den forankørende bil.
Nødbremsesystemet kaldes for AEB og er udviklet af den internationale testorganisation Euro NCAP, der siden 1997 har crashtestet nye biler. Bremsesystemet findes efterhånden på mange biler, og FDM har tidligere vurderet, at den type sikkerhedssystem på sigt vil komme til at betyde færre trafikdræbte.
Den automatiske nødbremse fungerer altså ved, at bilen bremser af sig selv, når den møder forhindringer. Visse bilmodeller reagerer kun ved lav hastighed (AEB City), mens systemet på andre modeller også fungerer ved høj hastighed (AEB Inter-Urban).
Systemet har åbenlys stor betydning for trafiksikkerheden. Det gælder ikke mindst ved bykørsel, hvor bilen eksempelvis bremser af sig selv (AEB Pedestrian), når man nærmer sig fodgængere.
På mange af SEATs nye modeller er nødbremsesystemet også standardudstyr.
Det moderne sikkerhedsudstyr er selvfølgelig godt for trafiksikkerheden, men det er stadigt vigtigt at huske på, at det kun virker, hvis bilens bremser i øvrigt virker, som de skal.
Derfor bør du også altid sikre dig, at din Seat ved det årlige serviceeftersyn får foretaget en grundig kontrol af bilens bremser og eventuelt får renset, smurt og justeret bremsesystemet.
Vigtigt er det også, at du ikke stoler blindt på mekanikeren, men også sørger for selv at være opmærksom på bremsernes tilstand. Registrerer du eksempelvis lyde, når du bruger bremserne, eller oplever du, at bilen reagerer anderledes end normalt, så bør du hurtigst muligt få foretaget en kontrol af bremserne.
Hvordan opdager man, at bremserne er slidte?
Præcist hvor ofte din Seat skal have udskiftet bremseklodserne og eventuelt bremseskiver afhænger bl.a. af din kørestil og dit kørselsmønster. Bilens bremser slides mindre, hvis du mest kører på landeveje eller motorveje frem for bykørsel.
Næsten alle biler har i dag en bremseindikator. Når bremseklodserne er slidt tilstrækkeligt ned, vil en advarselslampe lyse i bilens instrumentbræt og på den måde fortælle dig, at det er tid til at få udskiftet bremseklodserne.
Andre tegn på at bremserne er slidte kan være følgende:
- Når du drejer rattet til enten højre eller venstre, kommer der en mistænkelig lyd fra bremserne. Ofte vil det skyldes, at bremsekaliberen og bremseskiven ikke sidder rigtigt i forhold til hinanden.
- Hvis der kommer en skurrende lyd, samtidig med at du bremser bilen, så skyldes det nok, at der sidder rust på bremseskiverne. Det sker hurtigt, hvis bilen holder stille i nogle dage, men rustbelægningen vil normalt blive slidt af efter de første par opbremsninger. Forsvinder lyden derimod ikke, bør du få bremserne efterset.
- Trækker bilen til siden ved opbremsning, kan det være et tegn på, at bremseklodserne er slidt skæve.
- Ryger bremsepedalen næsten helt i bund, når du bremser, så mangler bremsesystemet bremsevæske. Få dit værksted til at undersøge, om der er problemer med et utæt bremsesystem.
Oplever du problemer med bilens bremser, så bestil tilbud på Autobutler på et serviceeftersyn af dine bremser.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig