Få et godt tilbud og spar penge, når koblingen skal på din Mitsubishi skal skiftes

05 februar 2018, 08:24

En bil kan normalt køre flere hundredetusinde kilometer, førend koblingen skal udskiftes. Det gælder også for Mitsubishi.

Men er din bil af ældre årgang, og er koblingen aldrig blevet skiftet, så er det en god ide at holde lidt øje med, at du ikke oplever tegn på, at koblingen er slidt og derfor skal udskiftes.

For at give dig en ide om, hvad det koster at få udskiftet koblingen på en Mitsubishi, har Autobutler undersøgt prislejet på alle de tilbud på koblingsskift, som værkstederne har afgivet til Mitsubishi-ejere – på tværs af modeller og årgange.

Gennemsnitsprisen på et koblingsskift til Mitsubishi er beregnet til:

Spar i gennemsnit*
2.499 kr. / 25%

Opret en sag og modtag tilbud på Autobutler. Ved at bruge vores værkstedsportal er du blandt andet sikret FDM’s stikprøvekontrol og 3 års reparationsgaranti. Autobutler skaber gennemsigtighed og gør det let for dig at foretage det rigtige værkstedsvalg.

Autobutler – vi hjælper dig med at finde et kvalitetsværksted, tæt på hvor du bor.

Hvorfor udskiftes koblingen?

For at du kan køre i din bil, skal du kunne starte bilen, sætte den i gear og trille afsted. Derfor er det bl.a. vigtigt, at koblingen i din Mitsubishi fungerer 100 pct., som den skal.

Det er nemlig koblingen, som er bindeleddet mellem motoren og gearkassen, og dermed er det altså også koblingen, der sørger for, at gearkassen ikke er forbundet til motoren, når du træder koblingspedalen ned.

Når der ikke er forbindelse til gearkassen, kan du skifte gear, hvis vel og mærke gearkasse og koblingen som fælles enhed fungerer, som den skal. Når du flytter gearstangen til et nyt gear, presses en statisk skiftemekanisme, inde i gearkassen, op af et roterende tandhjul, som derefter klikker sig sammen med det valgte gear.

Gearkassen består altså af mekaniske dele, som ved brug udsættes for slid. Koblingen bruges nemlig hele tiden under kørsel. Det gælder især ved bykørsel, eller når du holder i kø på motorvejen, og du konstant har behov for at starte og standse bilen.

Hver gang du aktiverer koblingspedalen, slides koblingens enkelte dele. En slidt kobling mærker du ved, at koblingen laver små ryk, når du træder på pedalen, eller du oplever det ved, at der kommer en skurrende lyd, hver gang du skifter gear. Der findes flere tegn på, at koblingen kan være slidt. Dem kan du læse mere om nedenfor.

Lad værkstedet skifte koblingen

Vil du have gode råd til, hvordan du selv skifter koblingen på din Mitsubishi, så kan du klikke her for at læse mere.

At skifte koblingen på en bil kan være en tidskrævende opgave, da det er nødvendigt at skille en del af motoren ad. Derfor vælger mange bilejere da også at køre bilen på værksted, når koblingen skal skiftes.

Er du i tvivl om, hvilket værksted du skal vælge, så er der heldigvis hjælp at hente. På Autobutler kan du læse brugeres anmeldelser af værkstederne. Ved at klikke på bedømmelser i menuen i venstre hjørne kan du læse de mange værkstedsanmeldelser.

Her får du 5 sikre tegn på, at koblingen på din Mitsubishi er slidt

  1. Farten stiger ikke, når du vil accelerere bilen. Derimod ’fedter’ koblingen, uden at bilen for alvor tager fat.

  2. Når koblingspedalen trædes i bund, hører du en mislyd. Det lyder mest af alt som om, at gearkassen ’skærer tænder’. Dette er et af de mest sikre tegn på, at bilen skal på værksted, så koblingen kan blive efterset.

  3. Du har svært ved at få bilen i gear.

  4. Du oplever, at bilen hopper ud af gear under kørsel.

  5. Der drypper olie fra gearkassen.

Det er vigtigt, at du lytter til bilens signaler, for kommer bilen ikke på værksted, når gearkassen og koblingen er slidt, så risikerer du at beskadige dele af motoren.

Sådan undgås unødigt slid på koblingen

Vi har som bilister alle vores egne kørevaner. Som i alle andre forhold her i livet, så findes der vaner, der er bedre end andre. Og når det gælder måden, du kører bil på, er der ligefrem nogle (dårlige) vaner, som slider mere på koblingen, end godt er. Vil du skåne bilens gearkasse og kobling mest muligt, så læs her vores 5 gode råd til, hvordan du ved at køre med lidt omtanke kan skåne kobling og gearkasse mest muligt.

  • Når du holder stille for rødt lys, bør du sætte bilen i frigear. Ved at gøre det i stedet for at holde i 1. gear med koblingen i bund, slider du mindst muligt på koblingssystemet.
  • Undgå at file på koblingen. Start altid bilen i laveste gear og brug ikke koblingen som ’hjælpespeeder’.
  • Glem ikke at flytte hånden fra gearstangen, når du har skiftet gear. Bliver du ved med at holde på gearstangen, risikerer du at udsætte skiftemekanismen i det manuelle gear for unødvendigt slid. Det gør du, fordi de mekaniske dele inde i gearkassen vil blive ved med at presse op mod det roterende tandhjul.
  • Sæt bilen i frigear og træk håndbremsen, når du skal parkere. Dermed undgår du, at koblingssystemet står spændt. Når det blæser, og bilen kommer til at stå og rokke en smule frem og tilbage, slider det nemlig på koblingen. Det undgår du altså ved at holde i frigear under parkering.
  • Skån koblingen og sørg for at skifte gear med omtanke. Kan du se, at trafikken stopper lidt længere fremme, så skift ikke gear for at sætte farten op. Slip i stedet speederen og kobl eventuelt ud, så du bare ruller frem mod det sted, hvor trafikken stopper.

Mere om bilens kobling

Få tilbud og sammenlign priser på koblingsarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16853 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 267 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.