Affjedringen i din Peugeot sikrer, at stød fra vejbanen ikke forplanter sig direkte op i karosseriet.
Din Peugeots affjedringssystem består bl.a. af en stor spiralfjeder samt en støddæmper. Sidstnævnte er en hydraulisk dæmperanordning, hvor den nederste ende er fastgjort til hjulophænget og den øverste til karrosseriet.
Autobutler har nedenfor beregnet, hvad prisen er for at få udskiftet støddæmperne på en Peugeot. Den viste pris er en gennemsnitspris beregnet ud fra alle de tilbud, som værkstederne har givet til Peugeot-ejere.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.155 kr. | 26% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.155 kr. / 26% |
De fleste værksteder anbefaler, at du skifter alle fire støddæmpere på én gang, da støddæmperne har samme levetid. Ofte vil det også være nødvendigt at få skiftet fjedrene. Ovenstående pris dækker over alle tilbud til Peugeot-ejere, på tværs af årgange og modeller, så prisen til lige præcis din Peugeot kan afvige fra denne.
Ved at oprette en sag på Autobutler får du automatisk tilsendt tilbud på udskiftning af bilens støddæmpere. Alle tilbud får du på skrift, så du nemt kan sammenligne indhold og pris fra hvert enkelt værksted.
Støddæmpernes funktion er at absorbere større ujævnheder fra vejen og samtidig være med til at holde affjedringen fra fjedrene i ro, så bilens hjul kan holdes solidt plantet på vejen. Dermed er støddæmperne med til at sikre kørekomforten i din Peugeot.
Affjedringssystemet har også stor betydning for sikkerheden. Er affjedringen ikke 100 pct., som den skal være, kan hjulene miste kontakten med vejen, når bilen passerer et bump. Det kan i værste fald skabe en farlig situation, da det er umuligt at styre en bil, hvis ikke alle hjulene har ordentlig kontakt med vejen.
Er affjedringssystemet slidt, vil det samtidig få bilen til at gynge og være ustabil, og der vil opstå uhensigtsmæssige bevægelser, når du svinger eller bilen bremses.
Er en støddæmper defekt, dvs. utæt så olien er løbet ud, reduceres stødeffekten markant. Dermed forringes bilens køreegenskaber betragteligt.
Endeligt, og nok så vigtigt, så vil slidte støddæmpere være med til at forøge bremselængden. Ofte med flere meter, selv ved lav hastighed.
Et nyt og velfungerende affjedringssystem vil derimod være med til at sikre, at hjulene i højere grad blot følger ujævnhederne på vejen, og at vejgrebet dermed fastholdes.
Hvor ofte skal de skiftes?
Det kan være vanskeligt at sige noget præcist om, hvor tit du skal have skiftet støddæmperne på din bil. Det afhænger nemlig bl.a. af, hvor meget du kører på ujævne veje.
Sikkert er det dog, at støddæmperne slides langsomt og sikkert, så de til sidst helt mister evnen til at absorbere stød.
Støddæmperne har stor betydning for trafiksikkerheden. Derfor er det vigtigt, at du holder øje med dem og får dem skiftet i tide. Mange producenter anbefaler, at man får skiftet støddæmperne efter 80.000 eller 100.000 km.
Hvordan opdager du, at der er noget galt med bilens affjedring?
Når du har bilen til service, vil værkstedet foretage en kontrol af affjedringssystemet, men fejl og slitage kan opstå løbende. Derfor skal du holde øje med, om bilen pludselig opfører sig anderledes end normalt. Det kan være bevægelser ved kørsel, men det kan også være mærkelige lyde, som du aldrig har hørt før. Nedenfor får du 7 eksempler på, at der kan være noget galt med bilens affjedringssystem.
- Bilen er begyndt at være længere om at bremse
- Når vejen svinger, føles det som om, at bilen har en tendens til at ’glide ud’
- Du kan høre metalliske bumpelyde, når bilen kører over et bump på vejen
- Det føles som om, der er ratslør
- Bilen er mistænkeligt påvirket af vindstød
- Hver gang du drejer, hører du en lyd, som bestemt ikke burde være der
- Når du tjekker dækmønsteret, ser det ud til, at dækkene slides uregelmæssigt
Den klassiske vippetest går aldrig af mode
Har du mistanke om, at der kan være noget galt med din Peugeots støddæmpere, så kan du tjekke, om de er slidte eller defekte ved at foretage ’vippetesten’.
Når du presser på toppen af skærmen eller kofangeren på det ene hjørne af bilen og derefter slipper, må bilen ikke vippe mere end én gang.
Gør den det, er det højst sandsynligt et udtryk for, at støddæmperne står foran en udskiftning.
Prøv også at køre en tur i bilen og foretag et par skarpe sving på en vej, hvor der ikke er nogen trafik. Føles det som om, at bilen er lige lovlig livlig, er det nok tid til at få den efterset på et værksted.
På værkstederne har de en særlig affjedringstester, der kan tjekke om støddæmpere, affjedring og ophæng er i orden.
Tips til, hvordan du skåner bilens affjedringssystem
Kør uden om de store huller i vejen.
De store, kraftige spiralfjedre, som er en del af bilens affjedringssystem, er med til at beskytte støddæmperne. Hver gang du kører over et bump på vejen, belastes fjederen. For hver gang det sker, vil fjederen miste lidt af sin evne til at kunne beskytte støddæmperen. En slidt fjeder vil medføre en større belastning på støddæmperen, som til sidst må bukke under, da den ikke er designet til alene at kunne modstå det enorme pres, der kommer, når bilen kører over et bump. Derfor er det vigtigt, at du, så vidt det er muligt, prøver at undgå at køre hen over store bump på vejen.
Sving roligt - og kør roligt
Affjedringssystemet i din Peugeot sørger for, at bilen bliver liggende sikkert og stabilt på vejen og ikke kommer ud af kontrol, når du svinger. Jo højere fart bilen har, når du svinger, jo mere belastes systemet. Affjedringssystemet belastes også ekstra meget, hvis du hører til de bilister, som accelerer kraftigt eller ofte foretager hårde opbremsninger. I sådanne situationer vil vægten blive slynget enten frem eller tilbage i bilen, og affjedringssystemet vil komme på overarbejde.
For at beskytte bilens affjedringssystem mest muligt, anbefales det, at du kører roligt i trafikken, svinger ved lav hastighed og undgår vilde accelerationer og voldsomme opbremsninger.
Du kan læse mere om, hvordan du beskytter din affjedring og støddæmpere her.