Støddæmperne og selve affjedringen i din Dacia er med til at gøre kørslen mere sikker og komfortabel.
Støddæmperne og hele affjedringen er nemlig årsagen til, at du ikke mærker bump på vejen mere end højst nødvendigt.
Samtidig sikrer støddæmperne, at bilen har et godt vejgreb, og at den ligger stabilt på vejen rundt i sving og kurver.
Men støddæmperne slides over tid. Jo oftere, der køres på ujævne, hullede veje, jo mere slides de.
Når støddæmperne skal udskiftes, så vil værkstedet anbefale, at man udskifter støddæmperne parvis, så man eksempelvis skifter begge de to bagerste støddæmpere på samme tid.
I visse tilfælde vil det også være nødvendigt at skifte de kraftige fjedre samt tårnlejerne, som er monteret tæt ved støddæmperne.
Men bare rolig. I langt de fleste tilfælde vil det være nok at skifte støddæmperne. For at give dig en ide om, hvad udskiftningen af støddæmpere koster til en Dacia, har vi nedenfor beregnet en gennemsnitspris.
Prisen nedenfor dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Dacia-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
711 kr. | 25% | |
Spar i gennemsnit* | ||
711 kr. / 25% |
Opretter du en sag på Autobutler, får du tilsendt tilbud på udskiftning af bilens støddæmpere. Alle tilbud fremsendes på skrift, så det er nemt at sammenligne pris og indhold i de enkelte tilbud.
Sådan opdages fejl på støddæmperne
Der vil tit og ofte være nogle tydelige tegn på, hvis bilens støddæmpere er defekte. Nedenfor giver vi dig 3 tips til, hvordan du kan kontrollere om støddæmperne fungerer som de skal.
- En enkel metode til at tjekke, om støddæmperne virker som de skal, er at presse sin vægt skiftevis ned på hjørnerne af bilen. Når du giver slip, skal bilen roligt og glidende vende tilbage til udgangspositionen. Hopper bilen derimod op og ned både to eller tre gange, så er det tegn på, at støddæmperne er slidte.
- Ved kørsel må man ikke have fornemmelsen af, at bilen sejler fra side til side, når den passerer gennem et sving.
- Hvis man kører over et hul eller bump på vejen, må bilen ikke hoppe op og ned og virke ustabil.
Sådan skåner man bilens affjedringssystem
Når bilen kører hen over et bump på vejen, så belastes bilens støddæmpere og affjedring.
Med tiden kan fjedrene miste deres kraft, og dermed bliver støddæmperen belastet maksimalt. Derfor er det en god ide at undgå at køre direkte hen over store huller i vejen.
En anden måde at undgå unødigt slid på affjedringssystemet er ved ikke at køre alt for aggressivt rundt i kurver og sving. Samtidig er det altid en god ide at sætte farten ned, når man svinger. For jo højere fart, der svinges med, jo mere belastes bl.a. støddæmperne.
Endelig skal man prøve at undgå kraftige accelerationer og hårde opbremsninger. I disse situationer vil bilens vægt nemlig blive presset enten frem eller tilbage. Når det sker, så belastes affjedringssystemet. For at beskytte bilens affjedringssystem og belaste det mindst muligt bør man køre med omtanke i trafikken. Sving ved lav hastighed og undgå så vidt muligt at foretage vilde accelerationer og kraftige opbremsninger.