Bilernes teknik bliver stadig mere og mere avanceret, og fejlsøgning og fejlretning bliver dermed også en stadig større udfordring for værkstederne.
For den almindelige bilejer er det i dag stort set umuligt selv at reparere bilen. For på værkstederne bliver din Dacias motorstyringssystem kontrolleret ved brug af moderne fejlsøgningsudstyr, og det udstyr er det de færreste bilejere, som har adgang til.
Det skal dog tilføjes, at for de rigtig nørdede bilejere kan en OBD-læser være en sjov anskaffelse. OBD-læseren indsamler data, så man kan følge med i, hvilke fejl der opstår på bilen. Flere OBD-læsere kan også nulstille fejlkoder, men det kan ikke anbefales, at man selv gør dette, da vigtige data dermed automatisk bliver slettet.
Alle data om motorens sundhedstilstand registreres i bilens computersystem. Systemspecialisterne på værkstederne kan på baggrund af det indsamlede materiale foretage udlæsninger og nulstillinger af fejlkoder og samtidig sikre, at motoren bliver justeret korrekt.
Med det moderne software, som bruges til fejlretning, er det ofte en enkelt sag at finde fejl på bilen, men i visse tilfælde kan det vise sig at være en mere tidskrævende opgave.
Det skal man som bilejer være forberedt på. Som bruger af autobutler.dk får du dog altid en fastsat pris, når du spørger værkstederne om et tilbud. Hvis opgaven viser sig at være mere omfattende end først antaget (læs: det, som der er givet tilbud på), så ringes du op af værkstedet, inden arbejdet går i gang. Dermed er du sikker for, at mekanikeren ikke udfører opgaver, som ikke i forvejen er aftalt.
For at du kan få en ide om, hvad en fejlsøgning samt udlæsning af fejlkoder koster til en Dacia, har vi beregnet en gennemsnitspris nedenfor. Prisudregningen er baseret på alle de tilbud på fejlsøgning, som værkstederne har sendt til Dacia-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
891 kr. | 73% | |
Spar i gennemsnit* | ||
891 kr. / 73% |
Har du endnu ikke besluttet dig for, hvilket værksted du skal vælge, så kan du her på siden læse andre brugeres værkstedsbedømmelser. Måske gør det dig i stand til lettere at kunne beslutte dig for, hvem du har mest tillid til, skal udføre opgaven.
Hvordan finder mekanikeren fejl på bilen?
Bilens moderne computersystem registrerer som sagt alle data om bl.a. motorens sundhedstilstand. Når bilen kommer på værksted, enten til service eller fordi der er opstået en fejl, så kan mekanikeren ved hjælp af specialsoftware foretage en præcis diagnose og udlæsning af fejlkoder.
De værksteder, som ikke har det nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøj til rådighed kan risikere at foretage en fejldiagnosticering. Den situation undgår man, hvis man vælger et værksted, der er tilknyttet autobutler.dk.
Samtlige værksteder er nemlig omfattet af en reparationsaftale, hvor værkstederne bl.a. er forpligtet til at benytte de nyeste opdaterede softwareprogrammer. Samtidig sendes mekanikerne løbende på kurser og efteruddannelse. Dermed råder værkstederne altid over højtuddannet værkstedspersonale, som er i stand til at bruge de nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøjer til fejlsøgning.
Hold øje med, hvad bilen fortæller dig
For at opnå størst mulig stabilitet, sikkerhed og komfort er biler i dag udstyret med en masse elektroniske systemer.
Systemerne holder øje med, at bilens dæktryk er korrekt, at bremserne fungerer upåklageligt, og at der ikke er fejl på hverken regnsensor eller airbags. For nu blot at nævne nogle få af de mange punkter, som elektronikken i bilerne styrer.
Når der opstår en fejl, så vil en advarselslampe lyse i instrumentbrættet, eller man vil få besked via bilens touch screen.
En masse små sensorer måler konstant om der er fejl i systemet, og ved hjælp af computersystemet er værkstedet i stand til at komme med en diagnosticering af fejl på eksempelvis bilens start- og tændingssystem eller bremsesystem.
Din bil er udstyret med advarselslamper i instrumentbrættet, og disse kan enten lyse rødt eller gult.
En gul advarselslampe er tegn på en mindre alvorlig fejl, som man dog skal forholde sig til. Se efter i bilens instruktionsbog for at finde ud af, hvad den gule lampe betyder, og kør så bilen på værksted, hvis det viser sig nødvendigt.
Opdager man som bilist en rød advarselslampe, så skal det straks få dig til at standse bilen og slukke motoren. Der er højst sandsynligt noget alvorligt galt med bilen, og man bør ikke køre videre uden først at have undersøgt, hvad der er galt. I mange tilfælde vil det være påkrævet at tilkalde vejhjælp, så bilen kan blive bugseret hen til det lokale værksted.
På værkstedet udlæses fejlkoder, og mekanikeren identificerer hvorhenne i systemet fejlen findes.
Oplever du lysende advarselslamper, så brug tilbudsfunktionen her på autobutler.dk.