Hvor langt der er mellem to bremseskift til din Alfa Romeo afhænger meget af din kørestil og dit kørselsmønster. Bilens bremser slides eksempelvis mest ved bykørsel, eller når du kører steder (bykørsel eller holder i kø), hvor du konstant må træde på bremsepedalen.
Stort set alle biler har i dag en eller anden form for bremseindikator som slides, hver gang du foretager en opbremsning. Når bremseklodserne er slidt næsten helt ned, lyser en advarselslampe i instrumentbrættet og gør dig opmærksom på, at det er tid til at få udskiftet bremseklodserne.
Vi har her beregnet gennemsnitsprisen på, hvad det koster at få skiftet bremser på en Alfa Romeo. Prisen dækker over alle de tilbud på bremseskift til Alfa Romeo, som er sendt til brugerne af Autobutler.
Gns. pris | Sammenlign og spar | Potentiel besparelse i % |
---|
Skal du have bilen på værksted for at få set bremserne efter og eventuelt have dem skiftet, så kan der være penge at spare på værkstedsregningen, hvis du gør dig den ulejlighed at undersøge prisen på flere værksteder.
Det viste en undersøgelse, som Autobutler foretog for et par år siden. Her fremgik det, at der kan spares op mod 30 pct. på værkstedregningen, hvis du vælger dit værksted med omhu.
Det er dog langt fra sikkert, at det billigste værksted også er det bedste. Derfor kan det være en god ide, at du på vores værkstedsportal læser, hvad andre brugere har sagt og skrevet om det eller de værksteder, som du påtænker at bruge. Andre bilejeres anbefalinger kan være afgørende for, at du i sidste ende får valgt det rigtige værksted.
Få et godt tilbud på et bremseskift
Er du typen, som sagtens kan leve med, at der er småting på din Alfa Romeo, som ikke fungerer 100 pct., som de skal? At døren for eksempel knirker lidt, når du åbner den, eller at pæren til kabinelyset i den ene side ikke lyser, når du åbner døren. Sådan er der nok mange af os, som har det. For bilen kører jo lige godt af den grund.
Men der er ting på en bil, som bare skal være i orden, for at køreglæden og trafiksikkerheden er i top. En af dem er selvfølgelig din Alfa Romeos bremser. Men hvordan er det nu lige, at man ved, om bremserne er i den tilstand, som de bør være?
Der findes masser af gode råd til, hvordan du kan kontrollere og løbende holde øje med bilens bremser. Nogle af disse råd kan du læse i dette blogindlæg, men det allerbedste råd er, at du kører bilen på værksted, hvis du bare er den mindste smule i tvivl om, hvorvidt bremserne er 100 pct. fit for fight og eksempelvis kan klare en hård katastrofeopbremsning med 110 km/t.
Hvordan fungerer bilens bremser?
Alle nyere biler er udstyret med ABS-bremser (Anti-Blokerings-System), som et avanceret bremsesystem, der gør, at bilens hjul ved hårde opbremsninger kun blokerer kortvarigt.
Hvis der opstår en farlig situation, hvor du som bilist foretager en katastrofeopbremsning, så hjulene blokerer, vil bremsetrykket automatisk blive mindsket, indtil hjulene igen roterer rundt. Det hele sker i løbet af et splitsekund.
ABS-bremsesystemet har den åbenlyse fordel, at det medvirker til at bremselængden ved en katastrofeopbremsning bliver reduceret, da hjulene ikke blokerer totalt. Hvis hjulene blokerede, ville bilen skride ud med hvinene dæk og du ville opleve, at du ikke kunne styre bilen.
På Alfa Romeos modeller er ABS-bremser standardudstyr, og Alfa Romeo opererer også med det særlige bremsesikkerhedssystem, ’Autonomous Emergency Braking’. Systemet fungerer således, at bilisten undgår kollision ved lav hastighed. Krydser eksempelvis en fodgænger vejen, og gør du som bilist ikke tegn til at bremse vil sikkerhedssystemet tage over og automatisk bremse bilen, så et eventuelt sammenstød undgås.
’Autonomous Emergency Braking’-systemet er særdeles effektivt, og det vurderes til at kunne redde mange menneskeliv i fremtiden. Men bremsesystemet virker selvfølgelig kun optimalt, hvis bilens bremser i øvrigt er i en ordentlig forfatning. Hvis du opdager, at bremserne ikke fungerer, som de skal, må du straks køre bilen på værksted.
Det forholder sig sådan, at bremserne slides langsomt ned, og som bilist vænner vi os bare til, at skulle træde længere og længere ned på bremsepedalen for at få bilen til at reagere. Det er faktisk det samme som at det tager længere og længere tid at få bilen bremset, og dermed udsætter man både sig selv og sine medtrafikanter for en sikkerhedsmæssig risiko.
Skal du pludselig foretage en nødopbremsning, kan det vise sig at være katastrofalt, hvis ikke bremserne virker som de skal.
5 fejl, som du helst vil undgå på bilens bremser
Når du drejer, så larmer bremserne. Det kan være et tegn på, at bremseskiven og bremsekaliberen ikke sidder, som de skal i forhold til hinanden.
Hver gang du bremser høres en skurrende lyd. Det skyldes sikkert, at der er rust på bremseskiverne. Rusten opstår især, hvis ikke du kører i bilen hver dag. Bliver lyden ved med at være der, efter at du har foretaget et par opbremsninger, så skal du køre bilen på værksted. Måske er skiverne blevet så rustne, at de bør udskiftes.
Hvis bilen trækker til siden ved opbremsning kan det være tegn på, at bremseklodserne er slidt skæve.
Hvis bremsesystemet mangler bremsevæske vil du kunne træde bremsepedalen næsten helt i bund. Det kan være farligt at køre rundt med for lidt bremsevæske, så oplever du, at pedalen glider langsomt og langt ned, så få bilen på værksted i en fart.
Du oplever, at bremsepedalen vibrerer underligt, når du træder på den. Det kan skyldes en fejl på ABS-bremsesystemet.
Oplever du bare én af ovenstående forhold bør du straks kontakte dit lokale værksted. At køre rundt med defekte bremser kan være livsfarligt for din egen og dine medtrafikanters sikkerhed.
Sådan forlænger du levetiden på bilens bremser
Hører du til de bilister, som altid bremser i sidste øjeblik og generelt kører aggressivt med mange hårde opbremsninger til følge, så slider du maksimalt på bilens bremsesystem.
Du kan dog ved at tilpasse farten og flytte foden væk fra speederen i tide minimere sliddet på bremserne.
Hverken hårde opbremsninger eller langvarige opbremsninger er noget, som kan anbefales. Kører du eksempelvis ned ad en bakke eller rundt i et blødt sving, så lad motoren hjælpe til med at bremse bilen. Gear ned til et lavere gear, slip speederen og træd ikke på koblingen. Så bruger du i stedet motorbremsen mest muligt.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig