Når din Mitsubishi skal have udskiftet støddæmperne, så findes der en lang række forskellige mærker på markedet. Nogle af de største producenter af støddæmpere og affjedringssystemer er KYB, MONROE og SACHS.
Et velfungerende affjedringssystem er essentielt for, at du som bilist kan færdes sikkert i trafikken, og det er derfor vigtigt, at du holder øje med, hvornår støddæmperne eller fjedrene skal skiftes.
Støddæmperne slides gradvist for til sidst ikke længere at have den tiltænkte effekt. Under normale omstændigheder skal støddæmperne skiftes efter 80.000-100.000 km.
På Autobutler har vi undersøgt, hvad det koster at få udskiftet støddæmperne på en Mitsubishi.
Vores beregninger er baseret på samtlige tilbud, som værkstederne har givet til Mitsubishi-ejere, uanset årgang og model. Se prisen nedenfor.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.511 kr. | 30% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.511 kr. / 30% |
Både værksteder og producenter anbefaler, at man altid skifter støddæmpere parvis. Eksempelvis begge støddæmpere bagerst på bilen.
Benyt dig af tilbudsfunktionen på Autobutler og få tilsendt tilbud på udskiftning af bilens støddæmpere. Tilbuddene får du på skrift, så det er let at sammenligne pris og indhold fra de enkelte værksteder.
Derfor skal du holde øje med bilens støddæmpere
Bilens affjedringssystem består af en stor spiralfjeder samt en støddæmper. Støddæmperne samt affjedring er med til at skabe en optimal kørekomfort og har samtidig stor betydning for trafiksikkerheden.
Affjedringen sørger for, at hjulene hele tiden har kontakt til vejbanen. Samtidig sørger affjedringen for, at kraften fra et stød bliver mindsket, og ikke forplanter sig direkte op i karosseriet, hvis bilen kører ned i et hul eller hen over et bump på vejen.
Sammen med fjedrene sidder bilens støddæmpere. For fjedrene kan ikke alene sikre, at kørslen er behagelig og sikker.
Støddæmperne sørger for, at fjedrene ikke bliver trukket helt ud eller mast helt i bund. Hvis man skal forklare det lidt enkelt, så er det fjedrene, der tager imod stødet fra vejen, mens støddæmperne sørger for, bilen hurtigere bliver stabil igen.
Hvis eksempelvis bilens støddæmpere er slidte, så mister hjulene kontakten med vejen, hver gang der køres over et bump.
I disse få splitsekunder, hvor kontakten til vejbanen bliver brudt, er det ikke muligt at styre bilen. Samtidig resulterer slidte støddæmpere i øget bremselængden. Ofte med flere meter og selv ved lav hastighed, og dermed kan der hurtigt opstå farlige situationer.
Et slidt affjedringssystem påvirker også kørekomforten. Man kan som bilist opleve, hvordan bilen gynger og virke ustabil under kørsel. Hvorimod et nyt og velfungerende affjedringssystem sørger for, at hjulene hele tiden følger ujævnhederne på vejen, således at vejgrebet bibeholdes.
Læs mere nedenfor om, hvordan fejl på bilen affjedringssystem kan opdages.
Hvordan ved jeg om støddæmperne er slidte?
Når din Mitsubishi køres på værksted til et serviceeftersyn, så vil affjedringssystemet være noget af det, som værkstedet altid kontrollerer. Og er der behov for det vil, så vil mekanikeren komme med et bud på, hvad der skal udskiftes.
Men fejl og slitage på affjedringssystemet kan jo sagtens opstå mellem to værkstedsbesøg. Derfor er det en god ide, at man som bilejer altid er opmærksom på om bilen pludselig reagerer anderledes end normalt.
Her giver vi dig 4 eksempler på, hvad der kan være tegn på, at der er fejl på bilens affjedringssystem.
- Bilen er pludselig længere tid om at stoppe ved opbremsninger
- Det mærkes som om, at bilen virker ustabil og ’glider ud’, når vejen svinger
- Hver gang et bump passeres høres der en metallisk klonklyd
- Det ses tydeligt, at bilens dæk slides uregelmæssigt
Oplever du et af ovenstående tilfælde, så overvej om du skal køre bilen på værksted for at få støddæmperne efterset. Ved du allerede, at der er fejl på støddæmperne, så kan du her på siden bestille tilbud på udskiftning af støddæmpere.