Motoren er bilens hjerte og derfor også den del af bilen, som der skal passes allermest på.
Generelt kan du som bilejer komme ud for mange forskellige motorreparationer. Tandremmen kan blive slidt, og toppakningen kan blive defekt. Du kan også risikere, at turboen står af eller at motorens EGR-ventil står til en udskiftning.
Nedenfor har Autobutler udregnet gennemsnitprisen på en lang række forskellige motorreparationer til din Opel. På den måde kan du danne dig et hurtigt overblik over, hvad du kan forvente rent prismæssigt, når bilen skal på værksted.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.790 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.790 kr. / 23% |
Priserne på de forskellige motorreparationer er udregnet på følgende måde:
Prisen indenfor hver enkelt kategori omfatter alle Ford-modeller og årgange. Det er altså en beregnet gennemsnitpris ud fra alle de tilbud på motorreparationer, indenfor hver kategori, som værkstederne har sendt til Opel-ejere.
Derfor skal du også være opmærksom på, at den viste pris kan variere i forhold til de priser, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via Autobutler.
Tre ting du skal holde øje med for at undgå dyre reparationer på din motor
Overholdes alle serviceeftersyn, og er man i øvrigt opmærksom på faresignaler fra motoren, så kan man som oftest undgå de meget dyre motorreparationer, der følger med, når motoren misligholdes.
Turbolader
Mange nyere biler har en turbolader eller en turbo indbygget i motoren.
Turboen suger luft ind fra bilens køler og presser så luften ind gennem motoren. Det resulterer i en hurtigere, højere og bedre forbrænding.
Turboen kan, som andre delkomponenter i motoren, blive overbelastet og defekt. Hvis der kommer skidt ind i turboladerens kompressor, eller hvis der mangler olie på systemet, vil den miste trækkraft, og du vil muligvis kunne høre en hyletone, når du slipper speederen.
Sørg derfor for at få værkstedet til at tjekke turboladeren, når bilen er til service.
Motorolie
En anden vigtig ting at holde øje med, er om motoren har den rigtige mængde motorolie påfyldt.
Olieskift og skift af oliefilter, er en del af bilens almindelige serviceeftersyn. Så følger man de intervalsatte serviceeftersyn, og holdes der i øvrigt øje med anvisningerne i servicemanualen, skulle man være på den sikre side.
Men for at undgå unødig slitage på motoren skal du sikre dig, at motorolien på din Opel skiftes for hver 15.000 km. Motorolien mister nemlig over tid smøreegenskaberne, og samtidig bliver olien fyldt med skidt og metalrester.
EGR-ventil
Kører du rundt i en Opel med dieselmotor er den formentligt udstyret med en særlig EGR-ventil.
EGR står for Exhaust Gas Recirculation. EGR-ventilen sørger altså for genanvende udstødningsgasserne fra dieselmotoren.
Hvis EGR-ventilen er defekt vil motorens advarselslampe lyse i instrumentbrættet, og samtidig vil du kunne opleve, at bilen virker træg og tung i optrækket. Motoren kan have en ujævn tomgang, og der kan forekomme sort røg fra udstødningen.
Oplever du et eller flere af ovenstående punkter skal du køre bilen på værksted.
Værkstedet vil muligvis anbefale en ventilrens, der er med til at forlænge ventilens levetid. Men problemerne vil komme igen. Derfor bør du nok overveje at få ventilen udskiftet, hvis den er helt tilsodet.