I dag sælges næsten alle nye Hondaer med som minimum et airconditionanlæg. Hvis ikke et airconditionanlæg tilfredsstiller dine behov, så kan du også vælge at få din Honda udstyret med et mere avanceret fuldautomatisk klimaanlæg. Klimaanlægget kan både nedkøle og opvarme luften, og anlægget sørger hele tiden sørger for, at der er en konstant temperatur i kabinen.
Aircondition service til rekord-pris
Din Honda aircondition taber løbende kølemiddel. Hvis der er for lidt kølemiddel, risikerer du at anlægget bliver nedslidt, eller går i stykker. Få aircondition service til rekord-pris.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Bilens køleanlæg kræver service, uanset om der er tale om et aircondition- eller et klimanlæg.
Begge anlæg taber nemlig årligt 8-10 pct. af kølemidlet, og i takt med at kølemidlet forsvinder skal kompressoren arbejde hårdere for at opnå den ønskede effekt. Når der er for lidt kølemiddel på systemet, vil du kunne opleve, hvordan systemet giver en dårligere køleevne.
Derfor anbefales det, at du cirka én gang om året får anlægget efterset og hvert andet år får det serviceret. Spørgsmålet er så, hvad du kan forvente, at det koster at få bilens airconditionanlæg serviceret?
Autobutler har undersøgt prisniveauet på alle tilbud givet over det sidste år til Honda-ejere, der via vores værkstedsportal har forespurgt på et service af bilens aircondition.
Da prisen dækker over alle Honda-modeller, er det vigtigt at huske på, at den pris, som du skal betale, godt kan variere en smule i forhold til den viste pris.
Både et airconditionanlæg eller klimaanlæg giver om sommeren en behagelig kørekomfort og kan om vinteren være med til at afise ruderne og kontrollere luftfugtigheden, så ruderne ikke dugger til.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Brug airconditionanlægget året rundt
Et klima- eller airconditionanlæg er en fantastisk opfindelse. Mange bilejere har dog nok den opfattelse, at det især er på varme sommerdage, at man har glæde af anlægget. Men airconditionanlægget eller klimaanlægget i din Honda skal faktisk helst bruges året rundt, for nøjes du med at bruge det om sommeren, så risikerer du faktisk, at anlægget går i stykker.
Aircondition- eller klimaanlægget i din Honda er et lukket system, som indeholder et kølemiddel og en olie, der flyder rundt i systemet, og som er med til at smøre pakninger og stempler. En kompressor sørger for at holde systemet i gang, og hvis ikke kompressoren kører, vil olien ikke blive cirkuleret rundt. Dermed vil bl.a. pakningerne udtørre, og systemet bliver nemt utæt.
To slags anlæg
Både et aircondition- og et klimaanlæg fungerer altså ved, at en kompressor nedkøler og tørrer den luft, som trækkes ind gennem et luftfilter og sendes ind i bilens kabine.
Det mest avancerede af de to systemer er klimaanlægget, der meget præcist kan styre temperaturen inde i kabinen. Det sker ved hjælp af følere, som registrerer, om temperaturen ændrer sig inde i kabinen. Hvis det sker, vil anlægget automatisk tilpasse temperaturen ved at justere mængden af enten kold eller varm luft, som sendes ind i bilen.
Det fuldautomatiske klimaanlæg kan fås i flere varianter med enten 2, 3 eller 4-zoners individuel luftstyring. Zonerne er opdelt, så det er muligt at justere temperaturen individuelt både i fører- og passagersiden og samtidig også for og bag i kabinen.
Et airconditionanlæg er langt mindre avanceret. Her er der tale om en basisløsning, hvor du udelukkende kan ændre temperaturen manuelt ved at skrue op eller ned for enten blæser og temperaturknappen.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Service af aircondition – sådan foregår det
Det kan sagtens lade sig gøre selv at rense bilens aircondition- eller klimaanlæg. Vi giver dig nedenfor to eksempler på, hvordan det kan gøres.
Skal du derimod have udskiftet kølervæsken, så er du nødt til at køre bilen på værksted. Siden 2010 har det nemlig været et lovkrav , at værksteder, som arbejder med service af A/C-anlæg og klimaanlæg, skal bruge særligt uddannet arbejdskraft, som kan håndtere kølemidlet miljømæssigt forsvarligt.
Årsagen er, at det kølemiddel, som bruges forurener mere end eksempelvis CO2.
Når du kører din Honda på værksted for at få foretaget et service, vil airconditionanlægget blive gennemgået som følger:
- Først kontrolleres det, at anlæggets forskellige funktioner fungerer, som de skal.
- Pollenfilter, tørfilter og mikrofilter i fordamperen udskiftes. Det er vigtigt, at disse filtre skiftes, for er eksempelvis pollenfilteret tilstoppet, kan det ødelægge kompressoren og samtidig give et ubehageligt indeklima i bilen.
- Nu rengøres og desinficeres fordamperen (vakuumtest) for at fjerne eventuel ubehagelig lugt, mug, skimmelsvamp og andre bakterier.
- Anlægget tømmes for gammel kompressorolie, og ny olie påfyldes.
- Hele systemet tryktestes for at tjekke, at der ikke er nogen utætheder.
- Nyt kølemiddel påfyldes, og bilen er klar til afhentning.
Sådan vedligeholder du selv bilens airconditionanlæg
Selvom du tager alle tænkelige forholdsregler for at undgå, at der danner sig bakterier og dårligt lugt i bilens A/C-anlæg, så kan det være svært helt at undgå.
Derfor kan det også være en god ide, at du selv, ind imellem de egentlige airconditionservices på værkstedet, laver en ’Gør-det-selv’-rensning af airconditionsystemet.
Det kan gøres på 2 forskellige måder.
1) I de butikker, hvor du normalt handler biltilbehør, kan du købe en specialspray, som er beregnet til at sprøjte direkte på airconditionanlæggets fordamper.
Det fremgår af vedledningen, hvordan det skal gøres. Start med at afmontere pollenfilteret, der sidder under instrumentbordet. Har du besvær med at finde det, så spørg din mekaniker, næste gang bilen er på værksted, så vil han kunne hjælpe dig med at finde frem til det. Når filteret er fjernet, starter du motoren og skruer helt op for kabineblæseren. Tøm dåsen med rensespray ind i hullet, hvor pollenfilteret har siddet, lige inden du forlader bilen.
Lad alle ventilationsdyser stå åbne, imens ventilationsanlægget recirkulerer luften.
Efter en halv time er systemet renset igennem, og du kan montere et nyt pollenfilter.
2) Du kan også rense airconditionanlægget ved hjælp af en såkaldt ’granat’. Denne løsning skal du primært vælge, hvis bilens A/C-anlæg kun i en mild grad er ’angrebet’ af bakterier.
Start med at afmontere pollenfilteret og tænd for motoren. Skru samtidig helt op for kabineblæseren.
Stil anlægget på recirkulering og aktiver spray-granaten, så der sprøjtes rensemiddel ud i kabinen. Granaten skal være placeret på gulvet ved de forreste sæder.
Nu vil kabinen blive fyldt med en tåge af rensemiddel. Sørg for at samtlige døre og vinduer holdes lukket.
Efter en halv time kan du åbne dørene, montere et nyt pollenfilter og glæde dig over den friske duft i bilens kabine.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service