Det danske vintervejr med fugt og masser af vejsalt er som bekendt ren gift for vores biler.
For når vejsalt og fugt samler sig i krogene under bilen, så begynder bilens dele at ruste. For rust er nemlig en kemisk forbindelse, der opstår, når jern eller jernholdige materialer kommer i forbindelse med vand og ilt.
Det er altså kombinationen af salt, vand og fugt, der får vores biler til at ruste, og det er især karosseri og undervogn, som er hårdt udsat.
Rusten går til angreb alle de steder, hvor det er muligt, og det går bl.a. også ud over bilens udstødningssystem.
For dig som foretrækker at køre bilen på værksted har Autobutler undersøgt, hvad det koster at få udskiftet udstødningen på en Škoda.
Vores beregning er baseret på samtlige tilbud som værkstederne, tilknyttet Autobutler, har afgivet til Škoda-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.149 kr. | 18% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.149 kr. / 18% |
Skal du på værksted?
Udstødningssystemet på en Škoda er opbygget af flere enkelt dele og består af en udstødningsmanifold, en katalysator eller et partikelfilter, et mellemrør samt en eller flere lydpotter.
Der sidder derudover en lambda-sonde eller to, som regulerer tilførslen af benzin til motoren baseret på mængden af benzin i udstødningen.
Bilens udstødning transporterer de farlige udstødningsgasser væk fra motoren og ud i det fri. Det er hverken tilladt eller hensigtsmæssigt at køre rundt med en defekt udstødning. For det første vil en hullet udstødning larme mere end de tilladte grænseværdier, og for det andet er der risiko for, at giftige udstødningsgasser siver fra udstødningen og ind i bilens kabine.
En utæt udstødning skal derfor enten repareres eller udskiftes. Langt de fleste bilejere vælger at køre bilen på værksted, når der konstateres fejl på udstødningen. Men det er faktisk muligt selv at udskifte eller reparere udstødningen. Det kræver blot at man har det nødvendige værktøj og eventuelt har fået købt de forskellige reservedele i en autodelshop.
Hver eneste gang du opretter en forespørgsel på Autobutler vil du efterfølgende modtage tilbud på skrift. Ved oprettelsen kan du beskrive problemet og måske endda vedhæfte et billede. Det gør det i sidste ende lettere for værkstedet at give dig det mest nøjagtige tilbud.
Sådan er udstødningen opbygget
Den øverste del af udstødningssystemet på din Škoda er monteret oppe på motorblokken. Her sørger udstødningsmanifolden for at lede udstødningsgasserne fra cylindrene ind i den første del af udstødningsrøret.
Fra udstødningsmanifolden ledes gasserne videre gennem katalysatorenhvor mængden af farlige partikler reduceres. Efter nedbrydningen ledes de nu knap så miljøskadelige gasser og partikler videre ud gennem udstødningssystemet.
Udstødningsrøret er konstrueret så det fra manifolden løber ned og ind under bilen. På den bagerste del af udstødningssystemet, kort forinden rørhaleafslutningen, sidder en lydpotte. Denne lydpotte er med til at dæmpe støjen fra motoren.
Ved eventuelle rustgennemtæringeran de enkelte dele i det komplette udstødningssystem udskiftes enkeltvis. Samlingerne kan dog være rustet fast og så kræver det, at værkstedet kan trylle lidt for at få det skilt ad fra hinanden.
Sådan opdages fejl på udstødningen
For at en udstødning skal fungere optimalt skal den være helt tæt uden huller, revner eller utætte pakninger. Hvis der eksempelvis er en revne i udstødningen, så vil motoren ikke yde det maksimale. Brændstoføkonomien vil tilmed blive forringet, og lyden fra motoren vil overstige de tilladte støjgrænser.
Derfor bør man løbende få sit autoværksted til at kontrollere, at bilens udstødning er i god stand og opdages der fejl, så skal man straks får dem repareret.
Nedenfor giver vi dig 3 tips til, hvad du skal holde øje med omkring udstødningen på din Škoda.
Motorstøj: Opdager du, at bilen larmer mere end normalt, når du starter motoren eller speeder op under kørsel, så kan det meget vel skyldes en utæthed eller måske ligefrem et større hul et sted på udstødningssystemet.
Bankende lyde: Observeres der bankende lyde neden under bilen, så er der højst sandsynligt røget et ophæng, som får udstødningsrøret til at banke op imod bunden af bilen. Som regel skyldes det gennemtæring af rust. Det er ikke farligt at køre rundt med, men det er en god ide at kontrollere, at der ikke samtidig er opstået et hul på selve udstødningsrøret. Lad værkstedet undersøge skadens omfang og eventuelt udskifte det defekte gummiophæng.
Visuel kontrol: Når bilen er på værksted sørg så for, at få gennemgået udstødningssystemet for rustangreb. Ses der begyndende rustangreb på udstødningsrøret kan rusten som regel fjernes og levetiden af udstødningssystemet dermed forlænges. Opdages der deciderede huller kan de muligvis lappes ved brug af Gun Gum og reparationsbandage. Få råd og vejledning på dit lokale værksted.
For at forlænge udstødningens levetid vælger nogle bilejere at få det helt nye udstødningsrør pulverlakeret, mens andre ligefrem anskaffer sig et udstødningssystem i rustfrit stål. Begge løsninger er med til at forlænge udstødningens levetid.