Hvad koster det at få sin Renault til synstjek?

Undgå at dumpe til syn med din Renault – få foretaget et før-synstjek

20 december 2017, 08:24

Når du kører din Renault til et periodisk syn, så vil køretøjet blive kontrolleret for fejl, der kan påvirke miljøet og trafiksikkerheden på vejene.

Synshallen vil bl.a. tjekke køretøjets styreapparat, bremser, dæk, lygter, signalhorn og bærende dele, herunder hjulophæng og støddæmpere. Og så vil din Renault blive testet for om røg-, kulilte- og støjudledningen ligger under den tilladte grænse.

Det kan være smart at få lavet en synstest inden selve synet, for at kunne nå at udbedre eventuelle fejl, så din Renault kan gå direkte igennem synet efterfølgende.

Det kan være meget svært at sige, hvad et synstjek skal koste. På mange andre reparationer kan vi her hos Autobutler finde en gennemsnitspris for netop dit bilmærke. Men det er lidt en anden sag med synstjekket, for når du kører din Renault til et tjek inden syn, er det jo netop for at finde de ting, der er i vejen, som værkstedet så kan reparere inden synet. Det kan være alt fra en baglygte, der skal have ny pære, til en slidt tandrem der skal skiftes. Derfor er det umuligt at give en gennemsnitspris, der afspejler en realistisk pris på netop dit synstjek.

Spar i gennemsnit*
939 kr. / 68%

Hos Autobutler tilbyder vi dog en lav fra pris for selve synstjekket, når du booker gennem os. Ud over den lave fra pris får du selvfølgelig også alle de andre fordele ved at booke din værkstedstid gennem autobutler.dk: 3 års garanti, prismatch, FDM reparationsaftale og mulighed for at se andre bilejeres bedømmelser af hvert værksted.

I Danmark er reglerne sådan, at en bil skal til et periodisk syn 4 år efter, at den første gang er blevet indregistreret. Herefter skal personbiler synes hvert 2. år (periodisk syn).

Det er Færdselsstyrelsen, som sender indkaldelsen til det periodiske syn. Det sker via e-Boks, godt 8 uger inden synet.

Det er dit eget ansvar at få bilen synet til tiden. Hvis ikke du får synet din bil inden for synsfristen, overtræder du loven om godkendelse og syn af køretøjer. Du vil derfor modtage et bødeforlæg på 2.000 kr., og du risikerer at få nummerpladerne konfiskeret, hvis politiet stopper dig i eksempelvis en trafikkontrol.

Det periodiske syn finder sted i en synshal. Du vælger selv, hvilken synshal du vil bruge, og på Færdselsstyrelsens hjemmeside finder en oversigt over alle synshaller.

Når synet er slut, vil synshallen udlevere en rapport med synsresultatet, som viser, at bilen enten er godkendt, kan godkendes efter omsyn eller ikke godkendt. Et omsyn skal finde sted senest 4 uger efter. Tidligere kunne dommen også være "betinget godkendt" ved observation af en bestemt række fejl, men efter nye EU-regler trådte i kraft i maj 2018, er denne kategori ikke længere eksisterende, og disse fejl resulterer nu i et omsyn.

Undersøgelser fra 2017 viser, at for visse bilmærker gælder det, at næsten halvdelen af alle biler dumper til syn.

Mange bilejere er da heller ikke specielt glade for at skulle have bilen til det periodiske syn. Men hvorfor ikke bare tage tyren ved hornene og få bilen kørt til et før-synstjek.

Der findes ingen 100 pct. garanti for, at bilen så går gennem synet, men ved et før-synstjek vil værkstedsfolkene tjekke, om bilen overholder alle minimumsstandarder.

Og samtidig tilbyder visse værksteder endda også, at hvis bilen dumper, så betaler værkstedet for omsynet. Dog ikke for eventuelle reparationer. Opdages der fejl på bilen, kan du få dem udbedret, inden bilen skal til syn.

Tjekliste – 5 punkter, som du selv kan tjekke før syn

Stenslag i forruden

Når bilen skal til syn, er der helt bestemte regler for, hvor på forruden det er tilladt, at der er et stenslag. Hele synsfeltet, der hvor vinduesviskeren bevæger sig, er opdelt i flere zoner, og selvom det faktisk er tilladt med bittesmå, ubetydelige stenslag, så er det helt klart mest sikkert at tage sig den forholdsregel, at stenslag ikke er tilladt i synsfeltet. For på den måde undgår du nemlig at blive overrasket og stå med en bil, som dumper synet.

Vinduesvisker og sprinkler

Vinduesviskeren skal kunne holde forruden ren for vand, skidt og snavs. Og specielt om vinteren, hvor sne, is og sjap kan få gummiet til at stivne, er det helt afgørende, at vinduesviskeren fungerer, som den skal. Det handler i sidste ende om din og dine medtrafikanters trafiksikkerhed, så kontroller derfor, at vinduesviskeren er i orden og se samtidig efter, om beholderen med sprinklervæske er fyldt. Når du gør det, så tjek også lige, at sprinklerens dyser ikke er tilstoppet.

Slidmønster og dæktryk

Det er farligt at køre med nedslidte dæk, da det mindsker vejgrebet og medfører reduceret bremseevne. Derfor vil din bil også dumpe til syn, hvis synshallen konstaterer, at dine dæk er nedslidte. Du kan selv kontrollere, om dækmønsteret lever op til lovkravene, der siger, at der skal være minimum 1,6 mm slidbanemønster. På dækket findes en slidindikator, som viser, hvor meget dækkene er slidt. Når du tjekker dine dæk, så se også efter, om der findes revner eller synlige skader. Før du kører bilen til syn, så sørg for, at dækkene har det rigtige dæktryk.

Kontrol af lygter

Virker al lyset på bilen, som det skal? Både udvendig, men også inde i kabinen og i instrumentbrættet? Det er ikke nok, at lygterne lyser. De skal også lyse kraftigt nok. Få hjælp til at tjekke, om baklyset, bremselyset og blinklyset virker og glem ikke også at tjekke nummerpladelyset.

Motorrummet

Motorrummet skal være pænt og rent. Få eventuelt dit lokale autoværksted til at give bilen en motorvask, inden den synes.

Før-synstjek – alt dette tjekker værkstedet

Har du valgt at køre bilen til et før-synstjek, så forhør dig om, hvilke punkter der bliver tjekket. Lav eventuelt en aftale med mekanikeren om, at værkstedet betaler for et omsyn, hvis bilen dumper, efter at du har fået foretaget en klargøring til syn.

Her får du vores tjekliste til, hvad værkstedet som minimum bør kontrolleres:

Nummerplader – nummerpladerne skal være synlige og være fastmonteret, som loven foreskriver.

Styretøj, støddæmpere og hjulophæng – hjulindstilling og styretøj gennemmåles for uregelmæssigheder/skævheder og unøjagtige indstillinger. Støddæmpere og fjedre kontrolleres. Er en støddæmper utæt eller helt defekt, så vil det ved en katastrofesituation kunne øge bremselængden markant. Hvis styretøj m.m. ikke er i orden, vil det betyde dårligere køreegenskaber.

Bremsetjekbremseskiver og bremsetromler måles for slid. Bremsebelægningerne kontrolleres, og bremsesystemet (bremserør og slanger) ses efter for rustangreb og mørhed eller utætheder. Effektiviteten af bremserne bør også kontrolleres ved hjælp af en bremsetest. Endelig så kontrolleres bremsevæsken for indholdet af vand.

Test af horn – hornet skal fremkomme med en høj og klar lyd, når det aktiveres.

Lygter – ved en kontrol af lygterne vil mekanikeren tjekke, at alle lygter lyser og lyser for fuld kraft. Desuden tjekkes det, om forlygterne er indstillet korrekt, og om lyset i instrumentbrættet virker, som det skal. Endelig så efterses lygteglas og lygter for defekter eller misfarvning.

Motorrummet – værkstedet tjekker, at batteriet er ordentligt fastspændt. Det er vigtigt for, hvis der sker et uheld, og batteriet ikke er ordentligt fastspændt, kan det rykke sig løs og forårsage brand i bilen.

Karosseri, undervogn og bærende dele – Hvis der findes alvorlige rustskader eller gennemtæringer i de bærende dele, såsom vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene, skal disse skader udbedres, førend at bilen kan gå gennem et syn.

Udstødningudstødningssystemet måles efter for eventuelle utætheder. Samtidig tjekkes det, at motorens forbrænding ikke indeholder et for højt indhold af skadelige gasser

Når værkstedet har gennemgået din Renault, vil du få en detaljeret oversigt over, hvad der måtte skulle laves på bilen, førend den kan gå igennem det periodiske syn.

Husk at bede om at få et prisoverslag på, hvad det vil koste at få fejl og mangler udbedret eller få tilbud på Autobutler.

Få tilbud og sammenlign priser på klargøring til syn

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16853 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 267 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.