Når du skal have din Fiat på værksted, så anbefaler vi, du sammenligner både pris og indhold på flere forskellige tilbud. Det kan du nemmest gøre ved at bruge Autobutler.
En tidligere undersøgelse foretaget af Autobutler viste, at der kan spares helt op til 30 pct. på værkstedregningen, hvis man vælger det billigste værksted.
Nedenfor ses gennemsnitsprisen på, hvad det koster at få skiftet bremser på en Fiat. Prisen dækker over alle de tilbud på bremseskift til Fiat, som er sendt til brugerne af Autobutler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
774 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
774 kr. / 23% |
Nu er der jo ikke nogen garanti for, at det billigste værksted også er det bedste, og derfor er det en god ide, hvis du her på hjemmesiden læser, hvad andre har skrevet om det værksted, som du overvejer at benytte.
Andre brugeres kommentarer og anbefalinger er måske din bedste garanti for, at du får valgt det rigtige værksted.
Prisen dækker over arbejdsløn og udskiftning af bremseklodser, plus eventuelt øvrige reservedele.
Bremserne i en Fiat
De fleste biler er i dag udstyret med det, som hedder ABS-bremser (Anti-Blokerings-System). Systemet gør, at bilens bremser ikke blokerer ved en hård opbremsning.
Det betyder, at bremselængden ved en katastrofeopbremsning bliver kortere, fordi hjulene ikke låses ved opbremsning. Samtidig er det muligt at styre bilen, fordi den ikke skrider ud.
ABS-bremsesystemet er et avanceret system, hvor en række følere hele tiden kontrollerer, at hjulene drejer rundt. Gør de ikke det, så mindskes bremsetrykket automatisk, indtil hjulet ikke længere er blokeret.
Avanceret er også det såkaldte nødbremsesystem, som mange nyere biler er udstyret med. Nødbremsesystemet, med det officielle navn AEB, bremser automatisk bilen, hvis man kommer for tæt på den forankørende bil.
På Fiats modeller er ABS-bremser standardudstyr, og Fiat opererer også med deres eget City Brake Control-system, som findes i visse modeller.
Systemet hjælper føreren med, at undgå kollision ved lav hastighed. En føler i forruden scanner et område 10-12 meter foran bilen, og gør det altså muligt at nå at bremse ved lav hastighed 5-30 km/t).
Bilen bremser automatisk, hvis ikke føreren gør tegn til, at bremse op. Samtidig aktiveres en advarselslampe i instrumentpanelet, som fortæller føreren, at City Brake Control-systemet er i brug.
City Brake Control-systemet er udtænkt, som en sikkerhedsforanstaltning for, at man undgår, at køre op i parkerede eller forankørende biler, som pludselig bremser op i trafikken.
Systemet anses for at være særdeles effektivt, og kan bl.a. forhindre de hyppigt forekommende piskesmæld-skader, som er forbundet med den slags påkørsler.
Sikkerhedsudstyr, som det der er beskrevet ovenfor er selvfølgelig godt for trafiksikkerheden, men det er vigtigt at huske på, at det kun virker, hvis bilens bremser i øvrigt fungerer, som de skal.
Derfor er det vigtigt, at du altid sørger for, at få din Fiat til service, og i den forbindelse får bremserne efterset.
Hvordan ved man om bremserne er slidte?
Der kan være forskellige tegn på at bilens bremser er slidte. Registrerer du eksempelvis lyde, når du bremser, så kan det være tegn på, at du bør få foretaget en bremseinspektion.
På værkstedet kan mekanikeren hurtigt afgøre, om bremseklodserne skal udskiftes, eller om bremsesystemet bare skal renses, smøres og justeres.
Hvor ofte din Fiat skal have bremseklodserne, og eventuelt bremseskiverne udskiftet, afhænger af din kørestil og dit kørselsmønster. Bremseklodserne slides mest, hvis du fortrinsvis kører bykørsel.
De fleste biler har en bremseindikator, som slides under kørsel. Når klodserne er slidt tilstrækkeligt ned, vil advarselslampen lyse i bilens instrumentbræt, og fortælle dig, at det er tid til at få udskiftet bremseklodserne.
Desuden kan følgende af nedenstående punkter være tegn på, at du skal have bilen på værksted, for at få udskiftet bremseklodserne, eller i det mindste have efterset bremsesystemet:
Kommer der en larmende lyd fra bremserne, når bilen drejes til en af siderne kan det være tegn på, at bremsekaliberen og bremseskiven ikke sidder korrekt i forhold til hinanden.
Oplever du en skurrende lyd, når bilen bremses, kan det skyldes, at der er kommet rust på bremseskiverne. Rusten slides normalt af efter de første par opbremsninger, men forsvinder lyden ikke, bør du få bremserne kontrollet.
Bremseklodserne kan være slidt skæve, hvis bilen trækker til siden ved opbremsning.
Bremsesystemet mangler formentlig bremsevæske, hvis du kan træde bremsepedalen næsten i bund. Få dit lokale værksted til at undersøge, om der er problemer med et utæt bremsesystem.
Sådan forlænger du levetiden på bilens bremser
Din kørestil har afgørende betydning for, hvor ofte bilens bremser skal udskiftes.
Er du typen, der først bremser i sidste øjeblik, og laver du ofte hårde opbremsninger fra høj fart, så slides bremseklodserne mere end nødvendigt.
De hårde og sene opbremsninger slider meget mere på bremserne, end hvis du i god tid sænker farten for, at foretage en blødere opbremsning.
Spar derfor på bilens bremser, ved at være forudseende, og slippe speederen i god tid.