Motoren i din Seat er udstyret med en tandrem, som driver knastakslen og sørger for, at stemplerne drives i den rigtige rækkefølge.
Tandremmen er lavet af et kraftigt gummimateriale og ligner nærmest en stor tyk elastik. Remmen er fyldt med tænder på indersiden, og det er disse tænder eller takker, som sørger for, at remmen fastholdes på tandhjulet.
Når du skal have skiftet tandremmen på din Seat, så anbefaler vi dig at indhente flere tilbud. Ved at bruge ’Tilbudsfunktionen’ på Autobutler finder du nemt og hurtigt et værksted til en god pris. Og så kan du endda søge på værksteder tæt på, hvor du bor eller arbejder.
Inden du går i gang, har vi hjulpet dig lidt på vej ved at beregne gennemsnitsprisen på, hvad det koster at få skiftet tandremmen på en SEAT. Prisen dækker over alle tilbud, som er givet til SEAT-ejere, og der er samtidig tale om en gennemsnitspris på tværs af samtlige Seat-bilmodeller og -årgange.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.471 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.471 kr. / 22% |
Det er nemt at få bilen på værksted, når du bruger Autobutler. Værkstederne, der er tilknyttet vores værkstedsportal, sender udelukkende skriftlige tilbud. Dermed kan du hurtigt danne dig et overblik og sammenligne priser og indhold. Inden du vælger værksted, kan du på Autobutler læse anmeldelser af fra andre bilejere. Alle brugere af Autobutler har nemlig mulighed for at anmelde værkstederne, som de har benyttet.
Lad værkstedet skifte tandremmen på din Seat
Det er vigtigt, at du ikke kører rundt med en slidt tandrem. Det øger nemlig risikoen for, at remmen springer, og det kan i værste fald beskadige både stempler og ventiler inde i motoren. Sker det, at tandremmen springer og beskadiger motoren, skal hele motoren renoveres, og regningen løber hurtigt op i mange tusinde kroner.
Tandremmen slides, når motoren er i gang, og tidligere skulle tandremmen skiftes oftere end i dag. For med fremkomsten af nye og mere holdbare tandremme har flere bilproducenter udvidet anbefalingen for, hvor mange kørte kilometer remmen kan holde til. Typisk vil det være mellem 100.000 og 200.000 km. Samtidig er tandremmens levetid dog begrænset til et vist antal år (typisk 5 år), og derfor kan du opleve, at remmen skal skiftes, selvom bilen ikke har kørt det maksimale antal kilometer.
Hvornår tandremmen på din Seat skal skiftes, fremgår af servicebogen. Når du får skiftet tandrem, så sørg for, at værkstedet noterer det i servicebogen. Alternativt kan der påklistres et mærkat i motorrummet, der viser kilometertallet for sidste tandremsskift.
Er du fix på fingrene eller autodidakt hobbymekaniker kan det faktisk lade sig gøre selv at udskifte tandremmen, men det er ikke nogen nem opgave at gå i gang med. Udskiftningen af en tandrem kræver nemlig, at en del af motoren skilles ad, så for de fleste bilejere vil det være den bedste løsning at køre bilen på værksted.
Hvorfor skifter værkstedet også vandpumpen?
Tandremmen på din SEAT arbejder sammen med vandpumpen, der sørger for, at motoren ikke overophedes. Det sker helt enkelt ved, at der pumpes kølervæske gennem systemet, ind i motoren og tilbage igen.
Er tandremmen slidt, så fungerer vandpumpen ikke optimalt, og det kan resultere i en overophedning af motoren. Det er ikke kun tandremmen, der slides. Det gør vandpumpen også, og derfor vælger mange værksteder at skifte både tandrem og vandpumpe på samme tid.
Ny brugt bil – sørg for at få tandremmen skiftet
Overvejer du at købe en brugt bil, så husk at få sælger til at oplyse, hvornår tandremmen sidst blev udskiftet. Ved sælger det ikke, og fremgår det ikke af enten servicebogen eller en mærkat i motorrummet, så prøv at kontakte det værksted, som plejer at servicere bilen. Du kan være heldig, at man her kan oplyse, hvornår tandremmen sidst blev skiftet eller endnu bedre, hvornår den bør skiftes næste gang.
Tandrem: Det skal du (også) være opmærksom på
Det er ikke kun almindelig slitage ved kørsel, der har indvirkning på bilens tandrem. Også andre faktorer kan spille ind. Nedenfor ses 2 forhold, som påvirker remmens funktion.
Temperatursvingninger
Fordi tandremmen er lavet af et kraftigt gummemateriale, kan den, ved store temperatursvingninger, enten udvide sig og trække sig sammen. Når remmen arbejder på den måde, kan det over tid medføre, at der opstår små revner i remmens overflade. Det gælder ikke på helt nye remme, men en rem af ældre dato kan begynde at vise ’træthedstegn’, som også kan få remmen til at flosse i kanten. Hold øje med bilens tandrem og få den skiftet, hvis remmen ikke ser hel ud i overfladen.
Undgå olielækager i motorrummet
Oplever du, at motorrummet på din Seat er sølet ind i olie, så risikerer du, at olien trænger ind mellem tandremmen og tandhjulet. I værste fald kan det få remmen til at glide af tandhjulet. Derfor skal du sørge for at holde motorrummet rent. Er der utætheder, som giver oliespild, kan det betyde, at tandremmen hopper af og beskadiger både stempler og ventiler på motoren.