Hvad er en tandrem?
Tandremmen er en af motorens vigtigste funktioner, da det er denne rem, der styrer samspillet mellem stempler og ventiler. Til trods for, at tandremmen har en vital betydning for bilens motor, er det kun de færreste bilister, som er opmærksomme på den. Det kan imidlertid godt betale sig, at holde godt øje med bilens tandrem. For sprænger den, mens motoren arbejder, kan det udvikle sig til en ubehagelig ekstraregning, og i værste fald en ødelagt motor. Derfor er det en god ide med jævne mellemrum, at få efterset, og eventuelt udskiftet tandremmen på din Škoda, førend det går galt.
Gns. pris | Sammenlign og spar | Potentiel besparelse i % | |
---|---|---|---|
DKK 5.683 | DKK 1.248 | 18 % |
Tandremmen består af et kraftigt, syntetisk gummimateriale. Med tiden begynder gummiet at mørne, og når det sker, vil remmen som oftest slå revner i overfladen, og se flosset ud. Typisk vil mekanikeren efterse tandremmen, når bilen er til service. Men samtidig er det vigtigt, at foreholde sig til bilproducentens anbefalinger. Hos Škoda lyder den på, at man på biler, som er fra årgang 2007 eller ældre, får skiftet tandremmen hvert fjerde år, mens nyere biler (årgang 2008 og frem) får skiftet tandrem hvert femte år. Kører du flere kilometer i bilen end gennemsnittet, så husk at få efterset, og eventuelt udskiftet tandremmen hyppigere end hvert fjerde eller femte år.
Hvad koster det at få skiftet bilens tandrem?
En tandrem koster ikke alverden, men selve arbejdet med at få remmen skiftet, kan godt være lidt tidskrævende. Tandremmen og vandpumpen arbejder desuden sammen, så når tandremmen slides, så slides også vandpumpen. Da det kan være vanskeligt, at komme til vandpumpen, for at få den skiftet, så anbefaler de fleste værksteder, at man får skiftet tandrem og vandpumpe på samme tid.
Tidsforbrug og arbejdsløn er altså den største post på regningen, når tandremmen skal udskiftes, og derfor anbefales du at undersøge værkstedernes timepris, inden du sender bilen på værksted. Hvis man ser sig godt for, kan der nemlig være store besparelser at hente.
Det koster ca. 4.446 kr. at få skiftet tandremmen på en Škoda. Dette er en gennemsnitspris, som dækker over alle Škoda-modeller, og som er baseret på de flere tusinde tilbud, som værkstederne har sendt til brugerne af vores værkstedsportal.
Via Autobutler er det hurtigt og nemt, at få bilen på værksted. Værkstederne sender udelukkende skriftlige tilbud, så du i ro og mag kan sammenligne priser, samt beskrivelse af opgavens omfang. Samtidig kan du på Autobutler se, hvad andre bilejere har skrevet i deres bedømmelse af de forskellige værksteder. På den måde hjælper vi dig til, på en enkel og overskuelig måde, at finde det bedste værksted til prisen.
Tjek på tandremmen
Hvis du ikke ved, hvornår din Škoda sidst fik skiftet tandrem, så bør du få et værksted til at kontrollere, om det er tid til at få remmen skiftet. Du kan også selv foretage en kontrol, ved at åbne motorhjelmen og se efter, om overfladen på remmen er slidt. Ser den slidt ud, eller er der sprækker og flosser i gummiet, så kan du være sikker på, at det er tid til at få remmen udskiftet. Er du i tvivl, så tænk dig altid om en ekstra gang. Tandremmen slides ikke gradvist, som eksempelvis bilens bremseklodser. Den slides og sprænger, som oftest uden varsel. Det er den værst tænkelige situation, så kan du ikke selv afgøre, om remmen er slidt eller ej, så kontakt et værksted, for at få det kontrolleret af en mekaniker.
Hvorfor slides tandremmen?
Det kan være svært, at afgøre præcist, hvornår tandremmen er slidt op, men der findes nogle forhold, som er med til at slide mere på remmen, og som kan få den til at hoppe af tandhjulet, eller springe helt uventet.
Olielækager. Olielækager i motorrummet er en alvorlig sag. Kommer olien på tandremmen, og mellem tandrem og tandhjul, kan det få remmen til at glide af tandhjulet, og forårsage skader på motoren. Opdager du olielækager i bilens motorrum, bør du straks kontakte dit værksted, for at få problemet løst.
En gammel tandrem. Tandremmen er udstyret med tænder, der kører på et særligt tandhjul, der holder remmen fast, så den ikke kan skride. Tidligere var tandremmen både kantet og trapezformet, og ikke nær så elastisk, som de nye modeller. Kører du derfor rundt i en ældre Škoda, så sørg for at få monteret en af de nye tandremme, som er mere smidige og holder væsentligt længere.
Når tandremmen bliver stiv. Kører du ikke dagligt i din bil, så kan tandremmen let gå hen og blive stiv. Derfor skal den skiftes oftere end, hvis du kørte i din bil hver dag. Gør derfor værkstedet opmærksom på, hvis du ikke kører mange kilometer i bilen, for så vil mekanikeren nemlig skifte tandremmen, hvis den er blevet stiv og usmidig.