Tandremmen på din Citroën, er en af motorens vigtigste funktioner. Det er nemlig tandremmen, der styrer samspillet mellem stempler og ventiler. Men selvom den altså er en af motorens vigtigste komponenter, er det de færreste bilister, som er opmærksomme på den.
Tandremmen består af et kraftigt, syntetisk gummi-materiale. Med tiden begynder gummiet at mørne, og når det sker, vil remmen som oftest slå revner i overfladen, og begynde at se flosset ud. Det er vigtigt, at holde øje med, at tandremmen ikke er blevet for slidt. For sprænger den, mens motoren kører, ender det hurtigt med en ubehagelig ekstraregning, og i værste fald en ødelagt motor. Derfor bør man som bilejer med jævne mellemrum få efterset, og eventuelt udskiftet tandremmen, førend det går galt.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.553 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.553 kr. / 22% |
Typisk vil mekanikeren efterse tandremmen, når bilen er til service. Men samtidig er det vigtigt, at foreholde sig til bilproducentens anbefalinger. Af servicebogen skal det fremgå, hvornår tandremmen skal skiftes næste gang. Typisk vil det være, når bilen har kørt omkring 120.000 km. siden sidste tandremsskift.
Tandremsskifte – hvor dyrt kan det være?
En tandrem koster faktisk ikke alverden, men selve det, at få remmen udskiftet, kan være lidt besværligt. Tandremmen og vandpumpen arbejder desuden sammen, så derfor slides begge dele også samtidig. Da det er langt det letteste at komme til vandpumpen, når tandremmen alligevel skal skiftes, så anbefaler mange værksteder, at begge dele skiftes på samme tid.
Tidsforbrug og arbejdsløn er altså den største post på værkstedsregningen, når tandremmen og vandpumpe skal udskiftes. Derfor anbefaler vi også, at du undersøger værkstedernes timepris, inden du vælger værksted. Vores gennemsnitspris på 4.898 kr. for et tandremsskifte på en Citroën, dækker over alle Citroën-modeller, og er baseret på tilbud, som værkstederne har sendt til brugerne via vores værkstedsportal.
På Autobutler er det nemt at få et godt tilbud. Du udfylder blot formularen, og så sender værkstederne dig tilbud, som du kan vælge mellem. I tilbuddene vil både pris og opgavebeskrivelse fremgå, og på Autobutler kan du samtidig læse, hvad andre bilejere har skrevet i deres bedømmelse af de forskellige værksteder. På den måde har vi gjort det nemt for dig, at finde dit foretrukne værksted.
Tjek på tandremmen
Er du usikker på, hvornår din Citroën sidst fik skiftet tandrem, så bør du få et værksted til at kontrollere, om det er tid til at få remmen skiftet. Det vil som regel være i en situation, hvor du har købt en brugt bil, og hvor den tidligere ejer ikke har kunnet oplyse, hvornår bilen sidst fik skiftet tandrem.
Du kan også selv kontrollere tandremmens tilstand. Det gør du ved at åbne motorhjelmen, og se efter, om overfladen på remmen ser slidt eller flosset ud. Finder du sprækker i gummiet, så kan du være sikker på, at det er tid til at få remmen skiftet.
Er du bare det mindste i tvivl, så tænk dig om en ekstra gang. Tandremmen slides nemlig ikke gradvist ned, som eksempelvis bilens bremseklodser. Den slides, uden at man rigtig kan se det, og sprænger som oftest uden varsel. Det er den værst tænkelige situation, så kan du ikke selv afgøre om remmen er slidt eller ej, så kontakt et værksted, for at få det tjekket.
Hvorfor slides en tandrem?
Det kan altså være svært præcist at afgøre, hvornår tandremmen er slidt så tilstrækkeligt meget, at den bør udskiftes. Men der findes flere forhold, som er med til at slide mere på remmen, og som endda kan få den til at hoppe af tandhjulet, eller springe helt uventet.
Det kan eksempelvis være;
Olielækager. Olielækager i motorrummet er en alvorlig sag, for kommer olien på tandremmen, eller ind mellem tandrem og tandhjul, kan det få remmen til at glide af tandhjulet. Det vil med stor sandsynlighed forårsage alvorlige skader på motoren. Opdager du olielækager i bilens motorrum, bør du straks henvende dig til et værksted, for at få problemet løst.
En gammel tandrem. Tandremmen på en bil er udstyret med tænder, der kører på et særligt tandhjul, der holder remmen fast, så den ikke kan glide af. Tidligere var tandremmen både kantet og trapezformet, og ikke nær så elastisk, som de nyere modeller, der findes i dag. Kører du rundt i en ældre Citroën, så få undersøgt, hvilken type tandrem, der er monteret på din bil. Få den evt. udskiftet med en af de nye remme, som er mere smidige og holder væsentligt længere.
Når tandremmen bliver stiv. Kører du ikke dagligt i din bil, vil du formentligt kunne opleve, at tandremmen hurtigt bliver stiv og usmidig. Derfor skal den skiftes, før det antal kørte kilometer, der står i servicehåndbogen. Snak med din mekaniker, og få værkstedet til at kontrollere, om remmen fortsat kan bruges.