En tandrem er meget uforudsigelig, så det er umuligt at vide, hvornår den går i stykker. Der er en angivelse af, hvor mange km du må køre inden et tandremsskift, og den bør overholdes.
Du kan også kontrollere tandremmen, hvis du ikke er klar over, hvor langt den har kørt!
Her er nogle af de ting, der kan få den til at blive slidt hurtigere, med risiko for at gå i stykker før tid.
Ændringer i temperatur
Tandremmen er lavet af gummi, der bliver længere, når det bliver opvarmet, og derefter trækker sig sammen igen når det afkøles. Ekstrem kulde og varme kan få gummiet til at sprække eller revne i overfladen.
Olielækager
Hvis der kommer olie på tandremmen, kan det have indflydelse på ydeevnen. Olie mellem tandremmen og tandhjulet kan få tandremmen til at glide og resultere i øget slitage og i værste fald glide helt af tandhjulet.
Hvis du opdager olielækager i motorrummet, bør du derfor også pga. tandremmen sørge for at få det fixet hurtigst muligt.
Vandlækager
Vandlækager vil have samme effekt som olielækager på tandremmen. Det kan endda have en værre effekt, hvis vandet indeholder antifrostvæske.
Tørt klima
Biler i et tørt klima har risiko for at skulle skifte tandrem oftere. I den tørre varme vil tandremmen, der er lavet af gummi, hurtigere blive møre og flossede end i tempererede lande.
Gammel model tandrem
I gamle dage var tandremmen kantet og trapezformet. Når du skal have ny tandrem, skal du sørge for at få den nye udgave, hvor tænderne er buede og elastiske. De holder væsentligt længere.
Hvis du kører for lidt
Tandremmen kan blive stiv, hvis der går lang tid imellem du kører. Det er bl.a. også derfor der er et års interval for skifte, hvis du ikke når at køre nok km.
Få tilbud på reparation af tandrem