Biler bliver teknisk set stadig mere og mere avancerede og dermed også en stadig større udfordring for værkstederne, når der opstår fejl.
For den almindelige bilejer er det i dag stort set umuligt selv at reparere sin Mercedes-Benz. For på værkstederne bliver de avancerede motorstyringssystemer kontrolleret ved brug af moderne fejlsøgningsudstyr.
Al data om eksempelvis motorens sundhedstilstand indsamles i bilens computersystem. Og systemspecialisterne, som mekanikerne nu om stunder ofte kaldes, foretager udlæsninger og nulstillinger af fejlkoder ved hjælp af en computer. På den måde sikres det, at motoren bliver justeret korrekt, så den hele tiden arbejder optimalt.
Tit og ofte er det lige til at finde fejlen, mens det andre gange kan være en mere tidskrævende opgave.
Som bruger af autobutler.dk får du altid en fastsat pris, når du spørger på et tilbud. Hvis opgaven viser sig at være en helt anden, efter at bilen er kommet på værksted, så ringer værkstedet dig op, inden arbejdet går i gang. Det er din sikkerhed for, at det arbejde som udføres er i overensstemmelse med dine forventninger.
For at give dig en ide om, hvad en fejlsøgning/udlæsning af fejlkoder koster til en Mercedes-Benz, har vi beregnet en gennemsnitspris. Prisen er baseret på alle de tilbud på fejlsøgning, som værkstederne har sendt til Mercedes-Benz-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.063 kr. | 81% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.063 kr. / 81% |
Er du i tvivl om, hvilket værksted du skal vælge, kan du her på siden læse værkstedsbedømmelser fra andre bilejere, og måske ud fra disse bedre vurdere, hvem du har mest tillid til, skal udføre opgaven.
Hvordan foretager mekanikeren en fejlsøgning?
Computersystemet er i dag bilens centrale enhed. Her registreres som sagt al data om bl.a. motorens sundhedstilstand, og hver gang bilen er til service, kan mekanikeren ved hjælp af en testcomputer foretage en elektronisk diagnose og udlæsning af fejlkoder på bilens elektroniske system.
Hvis et værksted ikke har det nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøj til rådighed kan det føre til, at der foretages en fejldiagnosticering. Den situation kan man nemt undgå, hvis man bruger et af værkstederne, der er tilknyttet Autobutler.
Samtlige værksteder er en del af en omfattet reparationsaftale, hvor værkstederne bl.a. er forpligtet til at benytte det rigtige udstyr. Samtidig stilles der krav om, at mekanikerne løbende sendes på efteruddannelse. Dermed råder værkstederne over højtuddannet værkstedspersonale, som er i stand til at bruge de nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøjer til fejlsøgning.
Når bilens advarselslamper blinker
De avancerede elektriske systemer, som moderne biler i dag er udstyret med, er med til at sikre stabilitet, sikkerhed og komfort.
Derfor er det vigtigt, at bilens elektronik altid fungerer 100 pct. som det skal.
Når en advarselslampe lyser i instrumentbrættet fortæller det, at der er en fejl et eller andet sted på bilen. På værkstederne er mekanikeren i stand til at indkredse eventuelle fejl ved at koble sig på bilens computersystem.
En masse sensorer måler fejl i systemet, og ved hjælp af computersystemet kan værkstedet komme med en diagnosticering af eksempelvis bilens start- og tændingssystemer.
Advarselslamperne i bilens instrumentbræt kan enten lyse rødt eller gult.
En gul lampe indikerer, at der kan være en mulig fejl eller noget, man som bilejer skal være opmærksom på. Tjek i bilens instruktionsbog, hvad den gule lampe betyder og kør eventuelt bilen på værksted om nødvendigt.
Der er uklogt helt at ignorere advarselslampen og blot kører videre, som om intet var hændt.
En rød advarselslampe skal til gengæld straks få dig til at stoppe bilen og slukke motoren. Kør ikke videre i bilen men tilkald vejhjælp, så du kan få bilen bugseret hen til dit lokale værksted.
På værkstedet kan mekanikeren hurtigt udlæse fejlkoder og diagnosticere problemet og konstatere, hvorhenne i systemet fejlen er.
Oplever du lysende advarselslamper, så indhent tilbud via autobutler.dk.