Bilens støddæmpere og affjedringssystem har til formål at skabe maksimal komfort og trafiksikkerhed under kørsel.
Både støddæmpere og fjedresystem er med til at gøre, at man under kørsel ikke mærker små bump på vejen. Samtidig sikrer affjedringssystemet at bilen har et godt vejgreb.
Når støddæmperne over tid slides, forringes både komfort og trafiksikkerhed. Derfor anbefales det, at man får bilens støddæmpere tjekket for hver 20.000 km.
Endvidere skal man regne med, at støddæmperne har en levetid på mellem 80.000 og 100.000 km., hvorefter de skal udskiftes.
Hvad det koster at få skiftet støddæmpere på en Nissan afhænger bl.a. af, hvilken model og årgang man kører rundt i. Og samtidig afhænger prisen af, hvilket mærke der vælges. Blandt de mest gængse mærker på støddæmpere til Nissan er bl.a. Monroe og DENCKERMANN.
For at give dig et overblik over, hvad udskiftning af støddæmpere til en Nissan koster, har vi nedenfor beregnet en gennemsnitspris.
Den viste pris er beregnet som en gennemsnitspris på baggrund af alle de tilbud på skift af støddæmpere, som værkstederne har afgivet til Nissan-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.190 kr. | 25% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.190 kr. / 25% |
Når du opretter en opgave på Autobutler, får du tilsendt tilbud. Samtlige tilbud fremsendes på skrift, hvilket gør det nemt at sammenligne pris og indhold i de enkelte tilbud.
Ved at bruge Autobutler er du samtidig sikret 3 års garanti på al udført arbejde samt reservedele.
Er affjedringen i orden? – tjek selv
Affjedringssystemet vil altid været noget af det, som værkstederne kontrollerer, når bilen er til service. Men da der sagtens kan opstå fejl eller slitage mellem to værkstedsbesøg er det en god ide selv at holde øje med både støddæmpere og affjedring.
Nedenfor har vi samlet nogle af de ting, som kan være tegn på at noget er galt, og som bør få dig til at reagere og køre bilen på værksted.
- Opdager du at bilen er skæv eller hænger lidt i et af hjørnerne, så kan det skyldes fejl på affjedringssystemet. Gå en tur rundt om bilen og tjek at alt ser rigtigt ud.
- Bilen hopper op og ned, når der køres over bump eller når der foretages en kraftig opbremsning.
- Støddæmperne lækker olie. Det kan være svært at opdage, men ved at lyse med en lygte ind bag hjulet kan du se både støddæmper og fjeder. Her må der ikke være synlige tegn på oliespild.
- Der kan høres en høj rasle eller klonklyd fra undervognen, når bilen kører over et bump eller en ujævnhed
- Du opdager, at dækkene slides uens
Er man i tvivl om, hvorvidt støddæmperne virker som de skal, så kan man hurtigt foretage det som kaldes for ’vippetesten’.
Brug din vægt til at presse ned på bilens hjørner. Når du slipper, må bilen ikke stå at hoppe op og ned. Derimod skal den straks falde til ro i sit udgangspunkt. Hopper den flere gange er det tegn på, at affjedringen er slidt.
Skift fjedrene og støddæmperne parvis
Som sagt er bilens affjedringssystem noget af det, som værkstedet tjekker regelmæssigt. Samtidig er det noget af det som synhallen har fokus på ved det 2-årige periodiske syn.
Hvis ikke fjedre og støddæmpere er i orden vil synsfolkene bede dig om at få udskiftet de defekte dele. Og uanset om det kun er fjederen eller støddæmperen i den ene side som er defekt, så lyder rådet, at man altid skifte fjedre eller støddæmpere parvis. Altså i begge sider af bilen, men ikke nødvendigvis både foran og bagved.
Forklaringen er, at fjederen/støddæmperen, som ikke er slidt eller defekt formentligt alligevel snart vil stå foran en udskiftning, og udskifter man kun den defekte reservedel i den ene side vil bilen kunne blive skæv og dermed også køre skævt. Derfor anbefaler værkstederne, at man skifter fjedrene og støddæmperne parvis.