Bilens udstødning er en af de dele på bilen, som langsomt nedbrydes af rust. Derfor skal udstødningen eller dele af udstødningssystemet også nødvendigvis skiftes, når rustangrebene har fortæret så meget af rørene, at der er kommet huller i systemet.
Når det så er sagt, så skal det samtidig tilføjes, at flere og flere producenter i dag fremstiller udstødningsrør af rustfrit stål, som holder længere inden rusten sætter ind.
Er udstødningen utæt skal den enten skiftes eller repareres. Det er faktisk muligt selv at gøre begge dele. Man skal blot vide, hvad man foretager sig og købe de nødvendige reservedele i en autodelshop.
De fleste bilejere vælger at få opgaven løst på et autoværksted. Derfor har Autobutler beregnet en gennemsnitspris på, hvad det koster at få udskiftet udstødningen på en VW.
Vores beregninger er baseret på alle de tilbud, som værkstederne, tilknyttet Autobutler, har afgivet til Volkswagen-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.855 kr. | 19% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.855 kr. / 19% |
Opret din opgave så detaljeret som muligt. Det gør det lettere for værkstederne at komme med det rigtige tilbud. Når du bruger Autobutler, modtager du skriftlige tilbud fra værksteder, der er tilknyttet vores værkstedsportal. Herefter kan du vælge det tilbud, der passer dig bedst, uanset om det skal være et værksted tæt på din bopæl eller arbejdsplads.
Sådan er udstødningen opbygget
Udstødningen sørger for at lede de giftige udstødningsgasser væk fra bilen. Om bagi og ud i det fri.
Hvis udstødningen er utæt, er det tydeligt at høre støjen fra motoren. Men støjen er ikke det eneste problem. For med en utæt udstødning risikerer man også, at der sendes giftige gasser ind i kabinen.
Udstødningen på din VW er bygget op af flere dele. Udstødningssystemet starter ved motorblokken. Her sidder der en udstødningsmanifold, der leder udstødningsgasserne fra motorens cylindre ind i selve udstødningsrøret.
Udstødningsrøret går ned og ind under bilen. Selve udstødningssystemet er opdelt i flere dele (bl.a. forrør og mellemrør), som kan skiftes enkeltvis, hvis ikke de er rustet sammen.
Bilens katalysator sidder på stykket mellem manifolden og lydpotten. Katalysatoren nedbryder de farlige partikler og udstødningsgasser. Kulbrinte, carbonoxid samt nitrogendioxid filtreres fra, så de tilbageværende gasser er knap så skadelige for miljøet.
Længst bagude, lige inden den sidste stump udstødningsrør, sidder lydpotten, som har til formål at dæmpe lyden af motorlarm.
Hvis der går hul på udstødningen, sker det som regel på stykket efter katalysatoren, og det er således primært motorlarmen, der generer.
Sådan kan udstødningen repareres
Er der kommet hul på udstødningen, kan det muligvis repareres med det som kaldes for Gun Gum. Er du fiks på fingrene, så kan det endda være en ’gør-det-selv’-opgave.
Gun Gum er en slags ’pasta’ som smøres ind i hjørner eller bruges til at tætne et hul. Det kan være nødvendigt først at vikle en reparationsbandage rundt om røret for herefter så at påføre Gun Gum-pastaen.
En sådan reparation kan faktisk holde længe, da Gun Gum-pastaen størkner og bliver hård.
Det kan også vise sig, at det er nødvendigt enten at skifte en del af udstødningen eller ved svejsning montere et nyt rørstykke. Det kan være en del af selve udstødningsrøret, lydpotten eller halerøret.
Selve udstødningssystemet er monteret med gummiophæng. Disse kan også blive gennemtæret af rust, men her er det som regel muligt at svejse et nyt ophæng på.
Om det kan betale sig at begynde at reparere på udstødningen, eller om det bedre kan svare sig at udskifte hele eller dele af udstødningen er en snak, som man skal tage med sit lokale autoværksted.
Hos Autobutler kan du kontakte din mekaniker og spørge om en reparation eller udskiftning er nødvendig. Har du mulighed for at vedhæfte billeder, som dokumentation har værkstedet nemmere ved at vurdere omfanget af opgaven.