Teknikken i moderne biler bliver til stadighed mere og mere avanceret og dermed også en stadig større udfordring for værkstederne. Onlineopkobling til særlige servicecentre, hvor en masse ekspertise er samlet, er en af måderne, hvorpå mekanikerne i dag er i stand til at løse de mest komplicerede fejl på bilernes elektronik.
Som bilejer er det i dag stort set ikke muligt selv at reparere en nyere Nissan. På værkstederne bliver bilens motorstyringssystem tjekket ved hjælp af moderne fejlsøgningsudstyr, og har man ikke det udstyr, og er man ikke uddannet i at bruge det, så er det en umulig opgave at foretage en fejlsøgning på bilens elektronik.
Al information om motorens driftsstatus registreres i computersystemet, og systemspecialisterne, som nutidens mekanikerne ofte kaldes, kan så ved hjælp af særlige softwareprogrammer foretage udlæsninger og nulstillinger af fejlkoder.
De fleste gange, hvor bilen køres på værksted vil det være en enkelt sag at finde fejlen, men i nogle tilfælde kan det godt være en mere tidskrævende opgave.
Det kan man som bilejer lige så godt være forberedt på.
Men for at give dig som Nissan-ejer en ide om, hvad en fejlsøgning samt udlæsning af fejlkoder koster til en Nissan, har vi beregnet en gennemsnitspris. Prisen som ses nedenfor er baseret på alle de tilbud på fejlsøgning, som værkstederne har sendt til Nissan-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.048 kr. | 82% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.048 kr. / 82% |
Hvordan finder mekanikeren fejlen på bilen?
Bilens computerenhed registrerer al data om bl.a. motorens sundhedstilstand, og når bilen er på værksted, kan mekanikeren ved hjælp af specialsoftware foretage en diagnose og udlæsning af fejlkoder.
Hvis ikke værkstedet har det nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøj til rådighed kan det betyde, at der bliver foretaget en fejldiagnosticering. Den situation kan du som bilejer undgå, hvis du udelukkende benytter værksteder, der er tilknyttet autobutler.dk.
Samtlige værksteder er nemlig omfattet af en reparationsaftale, der forpligter værkstederne til at benytte det rigtige udstyr. Samtidig har værkstederne skrevet under på, at man løbende sørger for at sende personalet på efteruddannelse. Dermed er du sikker på, at de værksteder, som du benytter altid, stiller veluddannet værkstedspersonale til rådighed, som er i stand til at bruge de nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøjer til fejlsøgning.
Hvor alvorligt er det, når advarselslamperne lyser?
Bilens avancerede elektriske systemer er med til at sikre stabilitet, sikkerhed og komfort. En lang række sensorer måler konstant om der er fejl i systemet, og opstår der fejl et sted på bilen, så vil en advarselslampe lyse i instrumentbrættet.
Som beskrevet ovenfor er mekanikeren i stand til at indkredse eventuelle fejl ved at koble sig på bilens computersystem.
Advarselslamperne i bilens instrumentbræt kan enten lyse rødt eller gult.
Lyser advarselslampen gult fortæller den dig, at der kan være en mulig fejl et sted på bilen, som du skal være opmærksom på. Det kan være, at du skal kontrollere dæktrykket eller se efter om der skal påfyldes kølervæske.
Konsulter eventuelt bilens instruktionsbog for at finde ud af, hvad den gule lampe betyder og kør så bilen på værksted, hvis det viser sig nødvendigt.
En rød advarselslampe skal straks tages mere alvorligt. Den bør faktisk få dig til at standse bilen og slukke motoren. Det vil højst sandsynligt været påkrævet og mest ansvarligt at tilkalde vejhjælp og få bilen bugseret hen til det lokale værksted.
Her kan mekanikeren udlæse fejlkoder og diagnosticere problemet, så man kan se, hvorhenne i systemet fejlen er.
Oplever du lysende advarselslamper, så brug tilbudsfunktionen her på autobutler.dk.