En Chevrolet kan normalt uden problemer køre flere hundrede tusinde kilometer, førend koblingen skal udskiftes.
Men når din bil har en vis alder og har kørt mange kilometer, så er der stor sandsynlighed for, at koblingen er blevet så slidt, at den skal skiftes.
For at give dig en ide om, hvad det koster at få udskiftet et komplet koblingssæt på en Chevrolet, har Autobutler fundet frem til en gennemsnitspris ud fra alle de tilbud på koblingsskift, som værkstederne har afgivet til Chevrolet-ejere – på tværs af modeller og årgange.
Gennemsnitsprisen på et koblingsskift til Chevrolet er beregnet til:
Gns. pris | Sammenlign og spar | Potentiel besparelse i % |
---|
Opret en sag på Autobutler og få tilsendt tilbud. Når du bruger vores værkstedsportal er du sikret FDM’s stikprøvekontrol, 24 måneders reparationsgaranti og vores særlige prismatch-aftale.
Få koblingen skiftet i tide
For at du overhovedet kan starte din Chevrolet, sætte den i gear og begynde at køre er det nødvendigt, at bilen har en velfungerende kobling og gearkasse.
Det er nemlig koblingen i din Chevrolet, som er bindeleddet mellem motoren og gearkassen, og det er den, der sørger for, at gearkassen ikke længere er forbundet til motoren, når du træder på koblingspedalen.
Så længe der ikke er forbindelse til gearkassen, kan du skifte gear, hvis vel og mærke gearkasse og koblingen som fælles enhed fungerer, som den skal. Ved at flytte gearstangen til et nyt gear, presses en statisk skiftemekanisme op ad et roterende tandhjul, som klikker sig sammen med det valgte gear, inde i gearkassen.
Gearkassens mekaniske dele udsættes hele tiden for slid, og koblingen, der bruges konstant under kørsel, gør det samme. Det er især, når du kører i byen eller holder i kø på motorvejen, at koblingen kommer på overarbejde og slides mest.
Hver gang du træder på koblingspedalen, slides koblingens enkelte dele. Når koblingen bliver slidt, kan du opleve, at den laver nogle små ryk, når du træder på pedalen. Der kan også forekomme en skurrende lyd, hver gang der skiftes gear. Der findes faktisk en række tegn på, at koblingen kan være slidt. Læs mere om det i de følgende afsnit.
Lad værkstedet skifte koblingen
Vi anbefaler de fleste bilejere at køre bilen på værksted, når kolbingen skal skiftes. Det er nemlig både en tidskrævende og kompliceret opgave, hvis ikke man har ’mekaniker-snilde’. En del af motoren skal skilles ad, og allerede det får de røde lamper til at blinke hos mange bilejere.
Vælger du selv at skifte koblingen, så anbefales det, at du køber et komplet koblingssæt, for hvis blot én af delene er slidt, så vil resten formentligt også være det eller blive det kort efter at du har skiftet nogle af delene.
Du kan på linket her finde gode råd til, hvordan du selv skifter koblingen på din Chevrolet.
Lyt til andres erfaringer - er du i tvivl om, hvilket værksted du skal vælge, så finder du her på sitet anmeldelser fra andre brugere. Ved at så mange brugere har anmeldt værkstederne, som vi samarbejder med har du de bedste forudsætninger for at finde dit foretrukne værksted.
5 sikre tegn på, at koblingen er slidt
- Koblingen ’fedter’, uden at bilen for alvor tager fat, når du træder på speederen. Kun laaangsomt kommer bilen op i hastighed.
- Når du træder på koblingspedalen for at skifte gear, lyder det som om, at gearkassen ’skærer tænder’.
- Bilen kan være svær at få i gear.
- Bilen hopper pludselig ud af gear under kørsel.
- Der drypper olie fra gearkassen.
Lyt altid til bilens signaler. Oplever du, at der er noget galt, så kør bilen på værksted, så du ikke risikerer at beskadige dele af motor eller gearkasse.
Slid mindre på koblingen
Som bilist har vi alle vores egne kørevaner, og lige præcis når det gælder måden, som vi kører på, er der ligefrem nogle dårlige vaner, som slider mere på koblingen, end godt er. Vi giver dig her 5 gode råd til, hvordan du ved at køre med lidt omtanke kan skåne kobling og gearkasse mest muligt.
- Holder du stille for rødt lys, bør du sætte bilen i frigear. Undgå generelt, ved længere tids stop, at holde i 1. gear med koblingen i bund, da dette slider på koblingssystemet.
- Fil ikke på koblingen, når du starter med at køre. Start bilen i laveste gear og brug ikke koblingen som ’hjælpespeeder’.
- Lad ikke hånden hvile på gearstangen, når du har skiftet gear. Hvis du bliver ved med at holde på gearstangen, risikerer du, at skiftemekanismen i det manuelle gear udsættes for unødvendigt slid.
- Sæt altid bilen i frigear og træk håndbremsen, når du parkerer. Dermed undgås det, at koblingssystemet står spændt. På dage med blæst, og dem er der mange af i Danmark, kommer bilen til at stå og rokke en smule frem og tilbage. Disse små bevægelser slider på koblingen. Dette slid undgår du altså ved at holde i frigear under parkering.
- Skift gear med omtanke – du kan skåne koblingen ved at skifte gear med omtanke. Hver gang du skifter gear, slides koblingen, og kan du se, at trafikken stopper længere fremme, er der ingen grund til at skifte gear for at sætte farten op. I stedet kan du med fordel slippe speederen og koble ud, så du bare ruller frem mod det sted, hvor trafikken stopper.