Koblingen er konstant udsat for friktion, så det er helt naturligt, at den bliver slidt og skal skiftes på et tidspunkt. Ofte holder koblingen meget længe i moderne biler, så det er i høj grad din måde at køre på, der afgør, hvor længe den skal holde!
Det er en rimelig tidskrævende process at skifte kobling, og derfor er arbejdsløn i denne situation en væsentlig post på regningen. Selve udskiftningen af koblingen er rimelig simpel, og reservedelene koster ikke så voldsomt meget.
Koblingen er monteret direkte på motorblokken, så derfor er der mange ting, der skal tages hensyn til, og der skal bruges noget til at holde motorblokken, måske gearkassen, og igen for at få løsnet selve koblingshuset. Ikke særligt besværligt, men tidskrævende, og dermed også en af de dyrere reparationer.
Få skiftet eller repareret din kobling
Når nu udskiftning af kobling er så dyr, er der endnu større grund til at køre pænt og sørge for, at den holder længere. Her er vores bud på, hvordan du kan forlænge din koblings levetid.
Lad være med at bruge koblingen som speeder
Det kan også kaldes at file med koblingen. Når du bruger koblingen som speeder, holder du koblingen lige ved koblingspunktet, i stedet for at koble ud og bruge speederen til at styre farten med.
Du har garanteret hørt bedstefar med blød hat give den gas, og så bruge koblingen til langsomt at sætte i gang. Altså skubber koblingen langsomt frem og tilbage for at styre farten.
Det er rigtig dumt, for koblingspladen slipper ikke drivhjulet helt, så der opstå gnidning mellem dem, og dermed øget slitage.
Den eneste situation, hvor du dårligt kan undgå dette, er, når du kører i en kø, hvor farten er under rullehastighed i 1. gear.
Sæt bilen i frigear, når du holder stille
Når du venter ved et lyskryds, skal du træde på bremsen, sætte bilen i frigear og koble ud. På den måde slipper du for at slide unødigt på koblingen, ved at holde i 1. gear og vente på lyset skifter. Hvis du holder lidt længere tid, kan du med fordel trække håndbremsen og slippe bremsen, så der også spares på den. En ren win-win situation.
Brug håndbremsen, når du parkerer
Når du parkerer, skal du trække håndbremsen. Hvis du har bilen stående i gear, uden håndbremsen er trukket, står bilen og vugger frem og tilbage i vinden, hvilket unægteligt giver nogle ryk, der får koblingen til at slides unødigt, da koblingspladen er spændt op mod drivhjulet, når bilen står i gear.
Samtidig er trykpladen spændt op mod koblingspladen, så hele systemet står spændt og bliver brugt, uden du bruger bilen. Lad koblingen slappe af, når bilen står stille.
Få skiftet eller repareret din kobling
Skift gear hurtigt
Lad være med at tøve, når du skal skifte gear. Nye kørere har tendens til at fumle lidt og være længere tid om at skifte gear. Du skal vide nøjagtig, hvor gearstangen er, og hvor den skal hen.
Det kan også være en god ide at springe gear over. Du kan meget ofte gå direkte fra 1. gear til 3., og ofte direkte fra 3. til 5. gear, hvis du er i en situation, hvor du accelererer stille og roligt.
Skift gear med omtanke
Skift ikke gear flere gange end højest nødvendigt. Hvis du kan se der sker noget længere nede ad vejen, så tag højde for det. Måske kan du se, at trafikken stopper længere fremme, og så vil det være fjollet at skifte til højere gear, fordi du kan se, du skal skifte ned igen. Så kan du slippe trykket let fra speederen, og lade bilen rulle ved at holde farten roligt med gaspedalen, og slippe speederen når du skal tage farten af.
Når du prøver at skåne koblingen, vil du nogle gange komme til at bruge bremsen mere. Det er en hårfin grænse for, hvornår du kører fornuftigt for enten den ene eller den anden komponent. Men ved at køre med omtanke har du mulighed for at spare penge på dit værkstedsbesøg.