Både et aircondition- og et klimanlæg kræver service og vedligeholdelse. Anlægget taber årligt op til 10 pct. af kølemidlet, og når kølemidlet forsvinder, skal kompressoren arbejde hårdere for at give dig den ønskede temperatur. Derfor giver køleanlægget langsomt men sikkert en dårligere køleevne, i takt med at den samlede mængde af kølemiddel reduceres.
Aircondition service til rekord-pris
Din SEAT aircondition taber løbende kølemiddel. Hvis der er for lidt kølemiddel, risikerer du at anlægget bliver nedslidt, eller går i stykker. Få aircondition service til rekord-pris.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
For at sikre et 100 pct. velfungerende A/C- eller klimaanlæg skal du mindst én gang om året få anlægget efterset og mindst én gang hvert andet år få det serviceret.
Prisen dækker over samtlige tilbud til alle SEAT-modeller. Derfor kan prisen til netop din SEAT godt variere i forhold til den viste pris.
Opret en sag på Autobutler og modtag automatisk tilbud. Alle tilbud får du på skrift, så du nemt kan sammenligne indhold og pris, inden du vælger værksted.
Brug Autobutler – vi hjælper dig godt på vej, når du skal finde det bedste værksted til prisen.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Brug klimaanlægget hele året
Stort set alle nyere biler leveres i dag med enten et klimaanlæg eller et airconditionanlæg som standardudstyr. Det gælder også for Seat.
Både et klima- og et airconditionanlæg er fantastiske opfindelser, som mange selvfølgelig især har glæde af på varme sommerdage, når der holdes i kø på motorvejen eller i byen, eller hvis man er taget på bilferie sydpå. Men airconditionanlægget eller klimaanlægget i din Seat skal faktisk ikke kun bruges om sommeren. For det er sådan, at køleanlæggene har bedst af at blive brugt året rundt.
Bilens aircondition eller klimaanlæg fungerer sådan, at der inde i et lukket system flyder en olie, som er med til at smøre pakninger og stempler. Det sker ved hjælp af en kompressor, og når den ikke kører, vil olien ikke blive cirkuleret rundt i systemet. Dermed udtørrer bl.a. pakningerne, og systemet bliver utæt.
Det er i sig selv grund nok til også at bruge aircondition- eller klimaanlægget om vinteren, men anlægget har faktisk også en række fordele, som gør, at når der tændes for det, vil man kunne fjerne både is og dug fra ruderne samtidig med, at der skabes et godt indeklima i bilen.
To slags anlæg – hvad er forskellen?
Uanset om din Seat er udstyret med et airconditionanlæg eller et klimaanlæg, så fungerer begge anlæg ved, at en kompressor nedkøler og tørrer luften, inden den sendes ind i bilens kabine. Når vinduer og eventuelt soltag holdes lukket, vil anlægget sørge for, at der er en behagelig temperatur i bilen.
Klimaanlægget, der er det mest avancerede, styrer temperaturen ved hjælp af følere, som registrerer, hvis temperaturen ændres inde i kabinen. Sker det, vil anlægget automatisk justere mængden af kold eller varm luft, så den ønskede temperatur opnås og fastholdes.
Et klimaanlæg kan fås i flere varianter. Et af de mere avancerede af slagsen, et 2-zoners klimaanlæg, gør, at man kan justere temperaturen individuelt i henholdsvis fører- og passagersiden.
Knap så avanceret er et airconditionanlæg. A/C-anlægget er mere en basisløsning, hvor temperaturen ikke tilpasses automatisk. Ønskes temperaturen ændret, sker det ved at skrue op eller ned for enten blæser- eller temperaturknappen.
Service af aircon- og klimaanlæg
Da det kræver særlige kvalifikationer at håndtere kølemidlet miljømæssigt forsvarligt, har det siden 2010 været et lovkrav, at alle værksteder, som arbejder med service af A/C-anlæg og klimaanlæg, skal efteruddanne deres mekanikere. Kølemidlet forurener nemlig mere end eksempelvis CO2.
Det betyder, at du ikke selv kan påfylde nyt kølemiddel på din Seat, men du kan godt selv rense bilens køleanlæg, som beskrevet i næste afsnit.
Kører du din bil på værksted for at få foretaget et service, vil bilens køleanlæg blive gennemgået punkt for punkt som beskrevet nedenfor:
- Det kontrolleres, at anlæggets forskellige funktioner virker, som de skal.
- Pollenfilteret og mikrofilteret i fordamperen udskiftes. Et tilstoppet pollenfilter kan ødelægge kompressoren, og derfor er det vigtigt at få det skiftet.
- Tørreren udskiftes.
- Samtidig rengøres og desinficeres fordamperen (vakuumtest) for at fjerne dårligt lugt, mug, skimmelsvamp og andre bakterier.
- Anlægget renses for gammel kompressorolie.
- Påfyldning af ny kompressorolie.
- Inden der påfyldes nyt kølemiddel, tryktestes anlægget for at kontrollere, at der ikke er nogen utætheder.
Frisk duft af ny bil - sådan kan du selv vedligeholde bilens airconditionanlæg
Selvom du tager alle mulige forholdsregler, så er det så godt som umuligt at undgå, at der udvikles bakterier og dårligt lugt i bilens A/C-anlæg.
For at komme ubehagelige lugtgener til livs kan du ved hjælp af en ’Gør-det-selv’-løsning rense systemet. Der er to måder at gøre det på.
- Brug en specialspray, som du sprøjter direkte på A/C-anlæggets fordamper. Start med at afmontere pollenfilteret, der sidder under instrumentbordet. Tænd for motoren og skru op for kabineblæseren. Inden du forlader bilen, skal du tømme dåsen med rensespray ind i hullet, hvor pollenfilteret har siddet. Lad ventilationsdyserne stå åbne, mens ventilationsanlægget recirkulerer luften. Efter 30 min. er systemet renset igennem, og du kan montere et nyt pollenfilter.
- Som en alternativ løsning kan du bruge en såkaldt ’granat’. Denne løsning anbefales især, hvis bilens A/C-anlæg kun er ’angrebet’ af bakterier i en mild grad. Afmonter pollenfilteret og start motoren samtidig med, at der tændes for kabineblæseren. Indstil anlægget til recirkulation og aktiver spray-granaten, så der sprøjtes rensemiddel ud i kabinen. Granaten skal stå på gulvet ved de forreste sæder. Skynd dig at stige ud af bilen, som nu fyldes med en tåge af rensemiddel. Sørg for at holde alle døre og vinduer lukket. Efter en halv time kan du montere et nyt pollenfilter og glæde dig over den friske duft i bilens kabine.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service