Da Autobutler for et par år siden foretog et pristjek på bremseopgaver viste resultatet, at man som forbruger kunne spare helt op til 31 pct. på værkstedsregningen, hvis opgaven blev sendt i udbud blandt flere værksteder.
Derfor opfordrer vi altid vores brugere til at oprette en opgave, og få tilbud via Autobutler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
713 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
713 kr. / 22% |
Prisen er udregnet, som en gennemsnitspris på alle de tilbud på skift af bremser, som er afgivet til brugerne af vores værkstedsportal.
Undgå overraskelser, og kend på forhånd prisen på din værkstedsregning. På Autobutler giver alle værkstederne altid en detaljeret beskrivelse af opgavens omfang.
Det gør det nemt for dig, at sammenligne tilbuddets pris og indhold, og er således din sikkerhed for, at du vælger det rigtige værksted.
Husk også, at læse andre brugeres anmeldelser af de enkelte værksteder, inden du takker ja til et tilbud.
Bremserne på din Kia hyler - skal de så skiftes?
Hvis bremserne på din Kia hyler, når du foretager en opbremsning, så er det måske et tegn på, at bremseklodserne er slidte, og bør skiftes.
De fleste Kia har i dag en slidindikator, som enten lyser i instrumentbrættet, når det er tid til at få bremserne skiftet, eller som slides ned, og begynder at hyle ved opbremsning.
Men bremser, der piber eller hyler, er ikke nødvendigvis tegn på, at de er nedslidte. For bremserne kan også hyle, hvis din Kia har holdt stille, og der er dannet en smule rust på enten klodserne eller skiverne. Er der overflade rust på bremserne, vil det blive slidt af, når du har foretaget et par opbremsninger.
En anden årsag til hylende bremser kan være, at selv originale bremseklodser kan være fremstillet af et materiale, som i visse tilfælde hyler ved opbremsning. Som regel vil lyden forsvinde efter et stykke tid, men det sker, at man som bilejer må vænne sig til den irriterende hylelyd i et godt stykke tid, og måske endda helt indtil næste bremseskift.
Opstår hylelyden til gengæld pludseligt, så bør du køre din Kia forbi et værksted, og få bremserne efterset.
Hylelyden kan meget vel skyldes, at der har samlet sig skidt og snavs i bremsesystemet. I sådan et tilfælde vil en rensning, smøring og justering af bremserne være nok til, at få lyden til at forsvinde.
Få bremserne efterset, når din Kia er til syn
Hver gang din Kia er til serviceeftersyn, vil mekanikeren foretage en visuel kontrol af bilens bremser.
Den visuelle kontrol har til formål at tjekke, hvor meget bremserne er blevet slidt siden sidste eftersyn. Når mekanikeren samtidig observerer, hvordan bilen reagerer ved en opbremsning, kan det let afgøres, om bremserne skal udskiftes.
Da mekanikeren ved et normalt serviceeftersyn, som sagt udelukkende foretager en visuel kontrol, er det vigtigt, at du selv er opmærksom på, om bilens bremser pludselig reagerer anderledes end normalt.
Bilens bremser - sørg for at sikkerheden er i orden
Antallet af bilister, der kører rundt med bremser, som ikke fungerer 100 pct. optimalt, er foruroligende stort. Det viser samtlige undersøgelser, og det er faktisk de færreste, som tænker over, at nedslidte bremser og manglende bremsevæske, kan være en farlig cocktail.
Fungerer bremsesystemet ikke 100 pct. effektivt på din Kia betyder det, at bilen får længere bremselængde, og at bremserne risikerer at svigte ved en kraftig katastrofeopbremsning.
Som regel opdager man det ikke, førend det er for sent. Bremserne hyler ikke ved opbremsning, og opbremsninger ved normal hastighed virker ikke alarmerende.
Selvom alt virker som det skal, så sørg for at få efterset din Kia bremser mindst én gang om året.
Bremserne er nemlig meget udsatte for skidt og snavs, samt sne og vejsalt. Generelt er det danske vejr hårdt ved bilens bremsesystem og især, hvis du har en ældre bil, er det en god ide at få bremserne efterset lidt oftere.
Bed værkstedet om, at kontrollere bremseklodsernes tykkelse, og se efter om der er rust på klodser eller skiver. Desuden må bremsesystemet ikke mangle bremsevæske. Er det tilfældet, bør mekanikeren sikre sig, at der ikke findes utætheder i systemet.
Når mekanikeren alligevel går bremsesystemet efter, så vil man også kontrollere, at bremsekaliberen og den gummihætte, som skal beskytte stemplet mod indtrængen af skidt og vand, slutter helt tæt.
Er gummihætten eksempelvis revnet, så der trænger skidt ind i systemet, så risikerer du, at bilens bremser ikke slipper ordentligt og derfor kommer til at hænge, og bliver slidt skævt.
5 ting, du skal være opmærksom på ved din Kias bremser
- Hvis bilen sejler frem og tilbage, når du bremser almindeligt, kan det være tegn på, at bremseklodserne slides skævt.
- Larmer bremserne, når du drejer rattet, skyldes det sandsynligvis, at kaliberen ikke sidder helt perfekt i forhold til bremseskiven.
- Kan du træde hårdere på bremsepedalen, end du plejer for at få samme effekt, er bremserne ved at være nedslidte.
- Ryger bremsepedalen helt i bund, når du skal bremse, så mangler systemet helt sikkert bremsevæske.
- Hvis der opstår kondensvand i bremsevæsken, vil bremsevæsken ikke have samme effekt, og din Kia vil bremse dårligere end normalt.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig