Bilens affjedringssystem er vigtigt, først og fremmest fordi det er med til at fastholde hjulenes vejgreb. Samtidig sikrer fjedre og støddæmpere at stød og bump fra vejbanen ikke forplanter sig direkte op i karosseriet. Det handler med andre ord både om kørekomfort og sikkerhed.
Hvis bilen ikke var udstyret med støddæmpere ville hjulene hoppe og danse hen over vejen. Og det er faktisk det som sker, når støddæmperne bliver slidte og affjedringen ikke længere fungerer 100 pct. som den skal.
For at give dig et overblik over, hvad udskiftningen af støddæmpere koster til en Suzuki, har vi nedenfor beregnet en gennemsnitspris.
Prisen nedenfor dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Suzuki-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
773 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
773 kr. / 22% |
Opret en opgave på Autobutler og få tilsendt tilbud på udskiftning af bilens støddæmpere. Samtlige tilbud fremsendes på skrift, så du kan sammenligne pris og indhold i de enkelte tilbud.
I tilfælde af et slidt affjedringssystem, så mister hjulene vejgrebet, når et bump passeres på vejen. Og uden vejgreb kan man som bilist ikke styre bilen. Selvom der kun er tale om et brøkdel af et sekund, så kan den manglende evne til at kontrollere bilen udvikle sig til en farlig situation i trafikken.
Når affjedringssystemet er slidt, så vil bilen samtidig reagere ved at gynge og føles ustabil. Sidst og ikke mindst, så vil slidte eller defekte støddæmpere betyde, at bilen får længere bremselængde. Tests af bilens affjedringssystem har vist, at en bil med slidte støddæmpere, selv ved ganske lav hastighed, bruger op til flere ekstra meter til at bremse på.
Derfor er det vigtigt, at der holdes øje med bilens støddæmpere. Er du i tvivl, så kør forbi det lokale autoværksted og få tjekket om affjedringssystemet på din Suzuki fungerer, som det skal.
Find 5 fejl på bilens affjedringssystem
Når bilen køres til et almindeligt serviceeftersyn, vil værkstedet kontrollere om affjedringssystemet, herunder støddæmperne, er 100 pct. i orden.
Men der er også nogle ting, som du selv kan gøre for at holde øje med om bilens affjedringssystem virker som det skal.
Nedenfor ses 6 eksempler på, hvad som kan være galt med støddæmperne, og som bør få dig til straks at køre bilen på værksted.
- Bilens bremselængde er pludselig markant længere end tidligere.
- Hver gang du kører over en ujævnhed på vejen, så hopper bilen. Det føles som om, at det er vanskeligt at styre bilen som nærmest ’sejler’ fra side til side.
- Når der køres over et bump eller ned fra en kantsten eller lignende lyder der en klonklyd. Det kan skyldes, at støddæmperen er defekt.
- Det mærkes som om, at der er kommet ratslør.
- Slidbanemønsteret på bilens dæk slides ujævnt.
- Ved en kontrol af støddæmperne konstateres der olieudslip. Det kunne tyde på, at støddæmperne er utætte og ikke fungerer 100 pct. optimalt.
Læs mere i vores blogpost om defekte støddæmpere
Vippetesten der afslører slidte støddæmpere
Har du oplevet nogle af ovenstående eksempler og har du derfor mistanke om, at der er noget galt med støddæmperne på din Suzuki, så prøv at foretage den klassiske ’vippetest’.
Det gør du ved at presse ned på hjørnet af bilens forskærm eller kofanger. Når du slipper må der kun være én opadgående bevægelse, Herefter skal bilen falde til ro.
Hvis bilen hopper mere end én gang op og ned, så bør du køre på værksted for at få kontrolleret støddæmperne.
Du kan også prøve at køre en tur i bilen. Find en egnet strækning uden for meget trafik, og prøv så at dreje rattet fra side til side, mens du kører. Føles bilen lige lovlig livlig, så vil det være en god ide, at få affjedringen testet på et værksted.