Mekaniker gennemgår en Dacia til bilsynet

Brug for et synstjek til din Dacia inden synet?

26 juli 2019, 14:08

Første gang en bil indkaldes til syn er fire år efter, at bilen første gang blev indregistreret.

Fra da af synes alle biler automatisk hvert andet år. Et bilsyn er med til at sikre at biler, der færdes i trafikken er i så sikkerhedsmæssig god stand, at de ikke er til fare for trafiksikkerheden.

Færdselsstyrelsen udsender automatisk indkaldelsen til det 2-årige syn, hvorefter man som bilejer har otte uger til at få synet bilen.

Da synsfristen ikke kan forlænges er det en god ide at have din Dacia klar, når tiden for det obligatoriske syn nærmer sig.

Mange værksteder tilbyder at gennemgå bilen før et syn. Det kaldes for en synstest eller et synstjek.

Leder du efter et kvalitetsværksted, som kan lave en synstest på din bil, kan du bestille tilbud på synstjek/synstest gennem Autobutler.

Godt tilbud på synstest

Vælger man før syn at køre bilen på værksted, er det selvfølgelig interessant på forhånd at vide, hvad man skal forvente et synstjek koster.

Derfor har Autobutler undersøgt gennemsnitsprisen på et synstjek af Dacia. Den viste pris dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Dacia-ejere, uanset model og årgang.

Spar i gennemsnit*

Når du bruger et autoværksted, der er tilknyttet værkstedsportalen Autobutler, får du automatisk 3 års garanti på alle udførte opgaver samt på reservedele.

Tjekliste: Dette tjekkes når bilen er til syn

Et periodisk syn er et kontroltjek af, hvorvidt et køretøj lever op til de gældende regler for godkendelse og syn af køretøjer.

I synshallen gennemgås en lang række punkter på din bil, og det hele ender ud i en synsrapport, der fortæller om bilen er godkendt til fortsat kørsel.

Mange bilejere vælger at køre bilen til et synstjek på det lokale værksted, og få mekanikeren til at kontrollere, at bilen er klar til syn. På den måde kan man undgå den ekstra omkostning, der er forbundet med et omsyn.

Nedenfor gennemgås de vigtigste punkter, som synsfolkene kontrollerer i synshallen, og dermed også, hvad værkstedet skal have fokus på, når bilen gennemgås før syn.

Stelnummeret, der typisk sidder ude i motorrummet, skal være helt tydeligt og læsbart. Findes der ikke noget stelnummer – evt. fordi det er rustet væk - skal det lokale motorkontor eller skattemyndighederne kontaktes for at få udstedt en attest, der giver tilladelse til indhugning af nyt stelnummer.



Lygterne kontrolleres. Det gælder både positionslys, nærlys, fjernlys, eventuelle tågelygter, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys. Lygteglassene må ikke være defekte, og parabolerne ikke være misfarvede. Desuden måles det om lygtejusteringen er korrekt.

Bilens ruder – skal være intakte. Det gælder især forruden, hvor der ikke må være synlige stenslag og revner. Synsfeltet, der hvor vinduesviskeren bevæger sig, skal være frit og må ikke være fyldt med eksempelvis klistermærker.

Anhængertræk – et evt. anhængertræk kontrolleres for korrekt montering og samtidig tilses det, at elstikket virker.

Motorrummet – her kontrolleres det bl.a., at batteriet ikke sidder løst, så det kan falde ud og skabe korsslutninger og antænde benzindampe. Af miljømæssige hensyn ses der også efter, at der ikke er synlige tegn på oliespild fra motorblokken.

Bremserne – der foretages en bremsetest, hvor synsfolkene bl.a. tjekker om der optræder skævbremsning og om bremsekraften er ens på de enkelte hjul.

Undervognen kontrolleres ved at bilen løftes op på en lift. Her kontrolleres det også, at styrekugler, bærekugler m.m. er i orden, og så tjekkes det at undervognen og skærmkasser samt bærende dele, såsom bærearme, forbro, fjederskåle og støddæmpertårne, ikke er gennemtæret af rust.

Dækkene – skal have mindst 1,6 mm dybde i slidmønsteret. Er dækkene ikke nye kan de være begyndt at mørne og slå revner.

Miljøkontrol – grænseværdierne for udstødningsgassen måles, så det sikres, at der ikke forekommer et for stort indhold af skadelige gasser. Er grænseværdierne for høje vil en motorjustering være påkrævet.

Prøvekørsel – Synsfolkene slutter af med en prøvekørsel for at kontrollere, at alt på bilen er i orden og der ikke er overset alvorlige fejl på bilen, som kun kan opdages under kørsel.

Godkendt eller ej. Bilsynet afsluttes med at bilejeren får udleveret en synsrapport. Af rapporten fremgår det om bilen er godkendt, betinget godkendt eller ikke godkendt. Får din Dacia anmærkningen ’Betinget godkendt’ skal den ikke til et omsyn. Men fejlene, der er noteret i synsrapporten skal udbedres. Et omsyn er derimod påkrævet, hvis der i synsrapporten står, ’Kan godkendes efter omsyn’. Så skal bilen igen en tur i synshallen indenfor 33 dage.

Få tilbud og sammenlign priser på skadesarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16853 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 267 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.