Tandremmen på din Hyundai har den funktion, at den synkroniserer bevægelserne mellem motorens ventiler og motorstempler. Remmen får motorens ventiler til at åbne og lukke, og på visse bilmodeller er det også tandremmen, der trækker vandpumpen og får kølervæsken til at pumpe rundt i systemet og nedkøle motoren.
Det er vigtigt løbende at kontrollere tandremmen. Den skal nemlig udskiftes med jævne mellemrum. Som hovedregel siger man, at remmen skal skiftes hvert femte år, eller når bilen har kørt 120.000 kilometer. Det nøjagtige kilometertal afhænger af, hvilken bilmodel der er tale om.
Der er også andre faktorer, som spiller ind. En tandrem kan af en lang række årsager slides hurtigere end forventet. Kører du rundt med en slidt tandrem lidt for længe, risikerer du, at den springer under kørsel, hvilket kan forårsage alvorlige skader på bilens motor.
På Autobutler har vi beregnet gennemsnitsprisen på, hvad det koster at få skiftet tandremmen på en Hyundai. Prisberegningen er beregnet på tværs af modeller og årgange af Hyundai, som værkstederne har sendt tilbud på via Autobutler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.657 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.657 kr. / 23% |
Når du bruger Autobutler, er det hurtigt og nemt at få din Hyundai på værksted. Efter at du har oprettet en opgave, modtager du udelukkende skriftlige tilbud fra de værksteder, som byder ind på opgaven.
Nu kan du i ro og mag sammenligne priser og beskrivelse af opgavens omfang i de enkelte tilbud. Er du i tvivl om, hvilket værksted, du skal vælge, så læs andre brugeres bedømmelser på siden, hvad andre har sagt om de værksteder, som du har i søgelyset.
Værd at vide
Et sted, hvor du altid kan tjekke, hvornår din Hyundai skal have skiftet tandrem, er i bilens tekniske servicemanual. Men du kan ikke blindt stole på, hvad manualen oplyser, så hold altid øje med, at der ikke er revner i overfladen af gummiet eller at kanterne er flossede.
Et tandremsskift kan man få foretaget på stort set alle værksteder. Remmen koster ikke alverden, men i visse tilfælde kan det være en vanskelig og tidskrævende opgave at få den gamle rem af og den nye tandrem monteret.
Tandrem og vandpumpe er en del af et integreret system og begge dele slides. Når tandremmen skiftes, må mekanikeren samtidig afmontere vandpumpen. Derfor ses det ofte, at både vandpumpe og tandrem udskiftes samtidig.
Tidsforbrug og arbejdsløn er altså den største post på regningen, når tandremmen skal skiftes, og undersøger du priserne på flere værksteder, kan der være mange penge at spare.
Har du købt brugt bil?
Hvis du har købt din Hyundai brugt, så skal du sørge for at få sælger til at oplyse, og allerhelst dokumentere, hvornår tandremmen sidst blev skiftet.
Kan sælger ikke det, så bør du overveje at lave en aftale om, at remmen skiftes inden overtagelse.
Glemmer du at være opmærksom på tandremmen, og er skaden først sket med en tandrem, der springer, så risikerer du at havne i en kedelig tvist med den tidligere ejer.
Tandrem: 3 ting der påvirker tandremmen
Som bilejer vil man for alt i verden undgå en tandrem, der springer. Problemet er, at det både kræver et trænet øje at se, om remmen er slidt, og samtidig kan der også være andre faktorer, der gør, at remmen kan springe eller simpelthen hoppe af tandhjulet, som holder remmen på plads.
Ændringer i temperatur
Tandremmen, der er lavet af et kraftigt gummimateriale, kan ved høje temperaturer udvide sig og modsat trække sig sammen, når gummiet afkøles. Ved store temperaturudsvinger kan det på en ældre tandrem få gummiet til at slå revner i overfladen.
Olie i motorrummet
I et motorrum bør der ikke være tegn på olielækager. Dels kan det tyde på, at der er en utæthed i motoren, og dels kan olien sætte sig på tandremmen eller mellem tandrem og tandhjul. Er man uheldig, får det remmen til at glide af tandhjulet og forårsage alvorlige skader på motoren.
En gammel tandrem
For få år tilbage havde en tandrem typisk en trapez-formet tandprofil og var mindre elastisk end de nyere tandremme, som i dag findes på markedet. Har du en Hyundai af ældre dato, så tjek hvilken type tandrem, der sidder i motoren. Er det den gamle model, så få den skiftet til en tandrem, hvor tænderne er buede og mere elastiske.