Er din Mercedes udstyret med et aircondition- eller klimaanlæg, så er det vigtigt, at du husker at bruge det året rundt. Det er nemlig en skrøne, at airconditionanlægget ikke skal bruges om vinteren. Så tænd anlægget, og brug det hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Et airconditionanlæg kræver nemlig konstant smørelse for ikke, at pakninger og stempler skal tørre ud. Inde i det lukkede system, flyder der en olie, som smører både pakninger og stempler, og bruger du ikke dit aircondition- eller klimaanlæg, risikerer du, at de vitale dele tørrer ud, og at anlægget går i stykker.
For at A/C-anlægget skal virke optimalt, anbefales det, at du mindst én gang om året får anlægget efterset, og mindst én gang hvert andet år får det serviceret.
Aircondition service til rekord-pris
Din Mercedes aircondition taber løbende kølemiddel. Hvis der er for lidt kølemiddel, risikerer du at anlægget bliver nedslidt, eller går i stykker. Få aircondition service til rekord-pris.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Hvad er forskellen på et klima- og et airconditionanlæg?
En ny Mercedes er i dag udstyret med enten et airconditionanlæg, eller et klimaanlæg. Begge anlæg fungerer ved, at en kompressor nedkøler og tørrer luften, som efterfølgende cirkuleres rundt inde i kabinen. Når vinduer og eventuelt soltag holdes lukket, vil der være en konstant temperatur under hele køreturen.
Med et fuldautomatisk klimaanlæg, styres temperaturen ved hjælp af små følere, som hele tiden kontrollerer, hvor varmt der er i kabinen. Ved temperaturskift blæses der enten koldt eller varmt luft ind, så temperaturen holdes konstant.
Et 2-zoners klimaanlæg virker på samme måde. Anlægget kan dog justere temperaturen individuelt, i både førersiden og passagersiden, og visse anlæg kan tilmed styre temperaturen særskilt foran og bag i bilen.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
På de mest avancerede klimaanlæg, kan man indstille en funktion, som blæser affugtet luft ud gennem sædet, så temperaturen rundt om ryggen føles behagelig.
Et traditionelt airconditionanlæg er mindre avanceret. A/C-anlægget er en basisløsning, hvor temperaturen justeres manuelt. Anlægget sørger blot for en bestemt temperatur i bilen, og vil man ændre på temperaturen, sker det ved at skrue op eller ned for både blæser og temperaturknappen. Temperaturen holdes altså ikke automatisk konstant.
Få et godt tilbud på et A/C-service
Uanset hvilken type køleanlæg, der findes i din Mercedes, så vil anlægget årligt typisk tabe mellem 8-10 pct. kølemiddel.
Spørger man værkstederne, så lyder meldingen, at det er de færreste billister, som er klar over, at et aircondition- eller klimanlæg kræver servicering og vedligeholdelse. Når kølemidlet forsvinder, medfører det en ringere køleevne. Over længere tid vil anlægget kunne svigte helt, og så bliver regningen dyr.
Når du opretter en sag på Autobutler, får du automatisk tilsendt tilbud. Alle tilbud fås på skrift, så du nemt kan sammenligne pris og indhold fra de enkelte værksteder.
Brug Autobutler – vi hjælper dig med at finde det bedste værksted til prisen.
Sådan udføres et airconditionservice
Siden 2010 har mekanikere, der arbejder med A/C-anlæg skullet gennemgå en særlig efteruddannelse. Kølemidlet forurener nemlig langt mere end CO2, og derfor kræver det særlige kvalifikationer, at håndtere kølemidlet i et A/C-anlæg miljømæssigt forsvarligt.
Det er altså vigtigt, at værkstederne kan håndtere kølemidlet forsvarligt, men lige så vigtigt er det, at du som bilejer ikke kører rundt med et utæt aircondition- eller klimaanlæg.
Nedenfor kan du punkt for punkt se, hvordan et service af din Mercedes’ aircondition foregår:
1) A/C-anlægget tømmes for kølemiddel og nyt kølemiddel påfyldes.
2) Olien, der fungerer som smøremiddel til pakningerne, udskiftes.
3) Tørreren, som udtrækker fugt og snavs fra det cirkulerende kølemiddel, tjekkes.
4) Pollenfilteret udskiftes.
5) Fjernelse af dårligt lugt sker ved, at rense og desinficere systemets luftkanaler.
6) Afslutningsvist kontrolleres samtlige af anlæggets funktioner.
Ved at få foretaget et service af bilens aircondition/klimaanlæg, forlænges anlæggets levetid. Samtidig minimeres risikoen for, at anlægget bryder sammen, eksempelvis på bilferien til Sydeuropa.
Får du ikke systemet renset, vil du opleve en ubehagelig lugt, samt kunne få luftvejsgener og evt. øjenirritation, fordi der samler sig bakterier i systemet, som du indånder, når du kører.
3 gode råd om aircondition
Har du en fornemmelse af, at airconditionanlægget ikke køler, som det skal, så kontakt et værksted. Her vil man ved hjælp af en a/c-maskine, hurtigt kunne identificere eventuelle fejl.
Sådan reduceres bakteriedannelsen i A/C-systemet: Sluk for A/C anlægget 15 minutter før køreturen er slut. Når anlægget slukkes, vil varmen fra motoren udtørre kanalerne, så systemet tømmes for det vand, som ellers ville kondensere og hvor der vil dannes bakterier.
Få A/C-anlægget tjekket, inden du køber en brugt bil. Så undgår du, at overtage en bil med et defekt A/C-anlæg.
Sådan vedligeholder du selv bilens airconditionanlæg
Selvom der tages alle mulige forholdsregler, så kan det være svært helt at undgå, at der udvikles bakterier og dårligt lugt i bilens A/C-anlæg. Forklaringen er, at der samler sig vand i systemet.
For at undgå ubehagelige lugtgener, er løsningen, at du foretager en grundig rengøring af systemet:
1) Det kan gøres ved, at du benytter en specialspray, som sprøjtes direkte på ac-anlæggets fordamper. Først skal du afmontere pollenfilteret, der sidder under instrumentbordet. Start så motoren, og skru op for kabineblæseren. Inden du forlader bilen, tømmer du dåsen med rensespray ind i hullet, hvor pollenfilteret har siddet. Lad alle ventilationsdyser stå åbne, mens ventilationsanlægget recirkulerer luften. Efter en halv time er systemet renset igennem, og du kan montere et nyt pollenfilter.
2) Du kan også vælge at bruge en såkaldt ’granat’. Den løsning anbefales, hvis dit A/C-anlæg kun er ’angrebet’ af bakterier i mild grad. Pollenfilteret afmonteres, motoren startes og kabineblæseren slås til. Anlægget stilles på recirkulation og spray-granaten aktiveres, så der sprøjtes rensemiddel ud i kabinen. Skynd dig at forlade kabinen, som nu fyldes med en tåge af rensemiddel. Husk at holde alle døre og vinduer lukkede. Efter 30 minutter kan du montere et nyt pollenfilter, og glæde dig over den friske duft i bilens kabine.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service