Din Chevrolet skal første gang til et periodisk syn fire år efter den første indregistreringsdato. Synet er et lovpligtigt kontroltjek, hvor køretøjet undersøges for om det lever op til de gældende regler for godkendelse og syn af køretøjer.
Efter det første syn indkalder Færdselsstyrelsen helt automatisk bilen til syn hvert andet år. Efter indkaldelsen skal man sørge for, at få bilen synet, inden synsfristen udløber. Det vil sige indenfor 8 uger. Synsfristen kan ikke forlænges.
Mange bilejere vælger at få bilen tjekket på et værksted, inden den køres til syn. Det kan være en god ide og spare dig for en masse tid og besvær.
Gennemsnitsprisen på et synstjek af en Chevrolet har vi beregnet nedenfor. Prisen dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Chevrolet-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
838 kr. | 69% | |
Spar i gennemsnit* | ||
838 kr. / 69% |
Brug Autobutler, når der skal bestilles tid til et synstjek. Når du bestiller gennem Autobutler er du garanteret, at værkstedet ikke foretager nogen reparationer uden, at det er aftalt.
Og vidste du så i øvrigt, at når du bruger autoværkstederne, der er tilknyttet Autobutler, så får du 3 års garanti på alle reparationer samt på reservedele
Kan din Chevrolet gå igennem et bilsyn?
Med det periodiske syn sikrer myndighederne, at alle færdselsmæssige og miljømæssige forhold omkring bilen lever op til de gældende lovkrav.
I synshallen kontrolleres det bl.a., at anhængertræk, styretøj, støddæmpere, dæk samt lygter, herunder lygtejusteringen af forlygterne, er som det skal være.
Samtidig tjekkes det, at der ikke er tegn på alvorlige rustangreb og gennemtæringer på kritiske steder ved hjulophæng, fjederskåle, støddæmpertårne, svingarme eller forbro.
Sidst men ikke mindst, så tjekkes de miljømæssige forhold. Det sker ved en måling af røg og kulilte fra udstødningen.
Findes der ingen alvorlige fejl på bilen vil synsrapporten få stemplet: Godkendt.
Tjek disse 5 ting inden næste syn
I 2018 blev der indført nye og skrappere synsregler. Dermed blev det vanskeligere at få bilen gennem syn i første forsøg. I dag udløser selv små fejl et omsyn.
Derfor kan det være en god ide at have styr på synsreglerne og vide, hvad man med fordel selv kan kontrollere inden bilen køres i synshallen.
Nedenfor giver vi dig en tjekliste, som kan være med til at mindske risikoen for, at din Chevrolet skal til et omsyn.
1. Bilens lygter - virker de som de skal?
Mange bilejere kører bilen til syn, selvom der er fejl på en eller flere lygter. Men det bør man slet ikke gøre, for er der fejl på lygterne skal bilen til omsyn.
Heldigvis kan den fejl let undgås. Man skal ganske enkelt sørge for at kontrollere samtlige lygter og al lys på bilen inden man kører til syn. Har man brug for det, så få en mekaniker til at hjælpe med opgaven.
Tjek især bremselyset. Synsreglerne siger nemlig, at findes der fejl bremselyset, så resulterer det i et omsyn med køreforbud.
2. Fuld power på bilens horn
Det er et krav, at man som bilist kan advare andre trafikanter og fodgængere, som færdes i trafikken. Det er nemlig med til at øge trafiksikkerheden. Derfor skal bilens horn også virke 100 procent korrekt. Ved tryk på hornet skal der lyde en høj og konstant tone. Eventuelle fejl kan bl.a. opdages ved, at hornet stiger eller falder i lydstyrke.
3. Lysende advarselslamper i instrumentbrættet
Lyser en eller flere af bilens advarselslamper, så vil bilen ikke blive godkendt til syn. Advarselslamperne i instrumentbrættet fortæller nemlig, at der er noget galt et eller andet sted på bilen. Derfor skal en lysende advarselslampe få dig til at reagere. Kør bilen på værksted og få foretaget en udlæsning af fejlkoder på bilen. Ved udlæsning af fejlkoder vil mekanikeren være i stand til at rette eller nulstille fejlen, førend bilen køres til syn.
4. Undgå oliespild i motorrummet
Tegn på synligt oliespild i motorrummet er noget, der skal tages alvorligt. Det er især noget man ser på ældre biler og skyldes højst sandsynligt en utæthed i motoren.
Til syn kan man godt risikere, at synsfolkene vurderer oliespildet til at være så stort, at bilen ikke kan gå igennem det obligatoriske syn. Det er primært af miljømæssige årsager, at bilen ikke må have et stort oliespild.
5. Hav styr på bilens dæk
Hvis ikke bilens dæk lever op til lovkravene, så vil bilen ikke blive godkendt til syn.
Dækkene skal mindst have 1,6 mm mønsterdybe. Samtidig må dækkene hverken være møre eller have revner på siden. Fejlbehæftede dæk vil resultere i et omsyn og kan i værste fald føre til et direkte køreforbud.