De fleste biler kan køre flere hundrede tusinde kilometer, førend koblingen skal udskiftes.
Men er din Suzuki af en ældre årgang, og har bilen aldrig tidligere fået skiftet koblingen, så skal du være opmærksom på, om du oplever nogle af de symptomer, som er beskrevet ovenfor.
Er det tid til at få skiftet koblingen på din Suzuki, så har vi hjulpet dig en smule på vej.
Autobutler har nemlig undersøgt, hvad det gennemsnitlig koster at få udskiftet koblingen på en Suzuki.
Ud fra alle de tilbud på koblingsskift, som værkstederne har sendt til Suzuki-ejere, har vi beregnet en gennemsnitspris:
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.668 kr. | 25% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.668 kr. / 25% |
Gør som mere end 600.000 andre bilejere. Opret en opgave og modtag efterfølgende tilbud på Autobutler. Når du bruger vores værkstedsportal, er du blandt andet sikret FDM’s stikprøvekontrol, 3 års reparationsgaranti og aftaler på skrift.
Suzuki - hvornår skal koblingen udskiftes?
Det er koblingen, som danner bro mellem motor og gearkasse. Så for at der under kørsel gnidningsfrit kan skiftes gear skal koblingen i din Suzuki være 100 pct. i orden.
Koblingen sørger for, at to plader presses ind mod hinanden samtidig med at disse snurrer synkront sammen. Når du træder på koblingspedalen, fjernes de to plader/tandhjul fra hinanden og der kan skiftes gear.
Koblingen bruges konstant under kørsel og derfor slides den.
En slidt kobling mærkes eksempelvis ved, at koblingen laver små ryk, når du træder på pedalen, eller man oplever, at der kommer en skurrende lyd, hver gang der skiftes gear. Begge dele er tegn på, at koblingen er ved at være defekt og skal udskiftes.
3 sikre tegn på at koblingen er slidt
Når der skal accelereres til høj fart stiger farten kun meget langsomt. I stedet kan du både høre og fornemme, hvordan koblingen ’fedter’ uden rigtigt at tage fat.
Når du træder på koblingspedalen høres der en mislyd. Hvis det lyder som om, at gearkassen ’skærer tænder’ er det et sikkert tegn på, at bilen skal på værksted, så koblingen kan efterses.
Oplever du at det ved gearskifte er svært at træde koblingen i bund, så bør du også køre bilen på værksted.
Sådan undgås unødigt slid på koblingen
Som bilist har man sine egne kørevaner. Nogle vaner er bedre end andre, og når det gælder bilens kobling, så kan dine kørselsvaner være direkte uhensigtsmæssige. Vil du skåne bilens gearkasse mest muligt, så får du her nogle råd til, hvad du skal undgå at gøre.
- Sæt bilen i frigear hver gang du holder for rødt lys. Det slider nemlig mindre på koblingens såkaldte udtrykkerleje.
- Undgå at file på koblingen. Start i stedet altid i laveste gear.
- Hold ikke hånden på gearstangen under kørsel, da det udsætter skiftemekanismen i den manuelle gearkasse for unødvendigt meget slid.
- Træk håndbremsen og sæt bilen i frigear, når du parkerer. Dermed undgår du, at koblingssystemet står spændt. Det slider nemlig på koblingen, når det blæser og bilen kommer til at stå og rokke en smule frem og tilbage.