Det er vigtigt, at du ikke kører rundt med en slidt tandrem. Tandremmen i din Chevrolet er en vigtig komponent i bilens interne motorsystem. Tandremmen, der kører i ring, driver knastakslen, som synkroniserer bevægelserne, så motorstemplerne drives op og ned i den rigtige rækkefølge.
På baggrund af disse tal har vi beregnet en gennemsnitspris. Der er dog tale om en gennemsnitspris på tværs af modeller og årgange, og det betyder altså også, at prisen for at få skiftet tandremmen på netop din Chevrolet kan variere fra den viste pris.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.770 kr. | 26% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.770 kr. / 26% |
Når værkstedet kontrollerer tandremmens tilstand, så vil mekanikeren både se efter, om tænderne ser slidt ud, og om remmens overflade og kanter er begyndt at sprække eller flosse.
Selvom Chevrolets ejer, General Motors, har lukket ned for det europæiske salg af Chevrolet, så kan man stadig få sin Chevrolet serviceret og repareret på et værksted, som har speciale i det amerikanske bilmærke.
Der findes da også fortsat mange Chevrolet-biler på de danske landeveje. Bilmærket har nemlig været en stor succes i Danmark, og tilbage i 2009 blev mikrobilen Spark således Danmarks mest solgte bil.
Heldigvis hører Chevrolet generelt til de bilmærker, som det er billigst at få repareret, men før du vælger værksted, kan det være en god ide at undersøge markedet. Du kan nemlig højst sandsynligt spare en hel del på værkstedsregningen ved ikke bare at vælge det første og bedste tilbud.
Hvad det koster at få udskiftet tandremmen, afhænger bl.a. af, hvilken Chevrolet-model du har.
Men for at give dig en fornemmelse af, hvad du kan forvente, at værkstedsregningen kommer til at lyde på, har vi gennemgået samtlige af de tilbud, som værkstederne har givet til Chevrolet -ejere, der har forespurgt på et tandremsskift.
Har du vanskeligt ved at træffe det endelige valg, så brug evt. et par minutter på at læse, hvad andre bilejere har sagt om de værksteder, som du overvejer at benytte. De samlede ratings for hvert enkelt værksted giver dig tryghed i dit værkstedsvalg.
Du kan med fordel bruge Autobutler
- Du får alle tilbud på skrift
- Du kan nemt sammenligne pris og indhold af hvert enkelt tilbud
- På vores værkstedsportal kan du læse brugeranmeldelser af værkstederne
- Værkstederne, som samarbejder med Autobutler, er underlagt FDM’s stikprøvekontrol
- Prismatch-aftalen på Autobutler sikrer, at du altid får repareret din bil til en god pris.
Lad ikke tandremmen vise tænder
Tandremmen er fremstillet af et kraftigt gummimateriale, hvor der på indersiden af tandremmen sidder en masse tænder. Det er disse tænder/takker, som sørger for at holde remmen på plads på et særligt tandhjul, så den ikke skrider ud. Og det er tandremmen, der sørger for, at krumtapakslen og knastaksel hele tiden kører i et konstant tempo og ikke kommer ud af takt.
Knækker tandremmen, kommer krumtapakslen og knastakslen ud af takt. Stemplerne og ventilerne risikerer at støde sammen, og i værste fald kan det ødelægge motoren.
Hvornår skal tandremmen udskiftes?
Svaret afhænger af, hvem man spørger.
Rent faktisk kan det være svært at blive helt klog på. For selv bilproducenterne ændrer løbende på deres anbefalinger.
I din bils servicebog kan du læse anbefalingen fra bilproducenten, men disse ændres altså ofte over tid, så selvom der eksempelvis står anført, at tandremmen skal skiftes efter maksimalt 120.000 km kørte kilometer, så er det ikke sikkert, at det holder efter nogle år. Derfor er det altid en god ide, at du holder dig ajourført ved at forhøre dig på sit lokale værksted – eller ring til vores dygtige support på 77 34 32 21, som kan hjælpe dig videre.
Hvor ofte tandremmen skal skiftes, afhænger også af, hvilken bilmodel du kører rundt i. Det kan svinge helt fra 50.000 km op til flere hundredetusinde kilometer, og årsintervallet varierer fra 3-4 år og helt op til 10 år.
I den forbindelse er det vigtigt at holde sig for øje, at det aldrig er tandremmens alder, men derimod det kørte antal kilometer, som er det vigtigste, når der tales om udskiftning af tandrem.
Få skiftet tandrem og vandpumpe på samme tid
Når du skal have udskiftet tandremmen, bør du også overveje at få skiftet vandpumpen.
Vandpumpen har den funktion, at den holder temperaturen konstant, så motoren ikke overopheder. Det sker ved, at kølervæsken cirkulerer rundt i motoren.
Det er vigtigt, at både tandrem og vandpumpe fungerer 100 pct. perfekt, og da begge dele slides, giver det altså god mening at skifte begge dele samtidig. Det er den ene grund. Den anden er, at det er en større opgave at få skilt motoren ad for at skifte tandremmen og vandpumpen, og derfor vil det oftest være mest rentabelt at skifte begge dele samtidig.