I Danmark er reglerne sådan, at første gang en bil indkaldes til syn er fire år efter, at bilen første gang blev indregistreret.
Fra da af synes alle biler automatisk hvert andet år. Det sker for at sikre, at biler, der færdes i trafikken er i så sikkerhedsmæssig god stand, at de ikke er til fare for trafiksikkerheden.
Færdselsstyrelsen udsender automatisk indkaldelsen, og efter at denne er modtaget har man som bilejer otte uger til at få synet bilen.
Da synsfristen ikke kan forlænges er det en god ide at have bilen klar til syn, når tiden for det obligatoriske syn nærmer sig.
Mange værksteder tilbyder at gennemgå bilen før et syn. Det kaldes for en synstest eller et synstjek.
Leder du efter et kvalitetsværksted, som du kan stole på, kan du bede om tilbud på et synstjek/synstest gennem Autobutler.
Pris for bilsyn og omsyn
Vælger man før syn at køre bilen på værksted, kan det være rart på forhånd at vide, hvad et synstjek koster.
Derfor har Autobutler undersøgt gennemsnitsprisen på et synstjek af Seat. Den viste pris dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Seat-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
917 kr. | 69% | |
Spar i gennemsnit* | ||
917 kr. / 69% |
Når du bruger et autoværksted, der er tilknyttet værkstedsportalen Autobutler, får du som en ekstra fordel automatisk 3 års garanti på alle udførte opgaver samt på reservedele.
Tjekliste: Dette tjekkes når bilen er til syn
Et periodisk syn er et kontroltjek af, hvorvidt et køretøj lever op til de gældende regler eller ej.
I synshallen gennemgås en lang række punkter på din bil, og det hele ender ud i en synsrapport, der fortæller om bilen er godkendt til fortsat kørsel.
Mange bilejere vælger inden syn at køre bilen til et synstjek på det lokale værksted og få mekanikeren til at kontrollere, at bilen er klar til syn.
Nedenfor gennemgås de vigtigste punkter, som synsfolkene kontrollerer i synshallen, og dermed også, hvad værkstedet skal have fokus på, når de gennemgår bilen.
Stelnummeret, der typisk sidder ude i motorrummet, skal være læsbart. Findes der ikke noget stelnummer – evt. fordi det er rustet væk, skal det lokale motorkontor eller skattemyndighederne kontaktes for at få udstedt en attest, der giver tilladelse til indhugning af nyt stelnummer.
Lygterne kontrolleres. Positionslys, nærlys, fjernlys, eventuelle tågelygter, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys gås efter. Lygteglassene skal være i hel stand, og parabolerne må ikke være misfarvede. Desuden tjekkes det om lygtejusteringen er korrekt.
Bilens ruder – skal være intakte. Specielt forruden kontrolleres for stenslag og revner. Synsfeltet, hvor vinduesviskeren bevæger sig, skal være frit og må ikke være fyldt med eksempelvis klistermærker.
Anhængertræk – et evt. anhængertræk kontrolleres og det sikres, at elstikket virker.
Motorrummet – her kontrolleres det bl.a. om batteriet er ordentligt fastspændt. Batteriet må ikke sidde løst, så det kan falde ud og skabe korsslutninger og antænde benzindampe. Af miljømæssige hensyn ses der også efter, at der ikke er for meget oliespild fra motorblokken.
Bremserne - der gennemføres en bremsetest, hvor synsfolkene på bremseprøvefeltet ser efter bl.a. skævbremsning og variation i bremsekraften på de enkelte hjul.
Undervogn – undervognen kontrolleres ved at løfte bilen op på en lift. Synsfolkene ser efter at styrekugler, bærekugler m.m. er i orden, og så tjekkes det at undervognen og skærmkasser samt bærende dele, såsom bærearme, forbro, fjederskåle og støddæmpertårne, ikke er gennemtæret af rust.
Dæk – dybden på slidmønsteret skal være på mindst 1,6 mm. Er dækkene godt slidte kan de være begyndt at mørne og slå revner. Derfor ses det efter om dækkene er i orden. Et slidt og mørt dæk kan nemlig resultere i en dækeksplosion, som vil være til fare for trafiksikkerheden.
Miljøkontrol – udstødningsgassen må ikke have et for stort indhold af skadelige gasser. Derfor måles grænseværdierne, som hvis de er forhøje vil kræve en motorjustering.
Prøvekørsel – synsfolkene afslutter synet med en prøvekørsel for at kontrollere, at alt på bilen er i orden, og at der ikke er overset alvorlige fejl på bilen, som kun kan opdages under kørsel.
Godkendt eller ej. Bilsynet afsluttes med, at du får udleveret en synsrapport. Af rapporten fremgår det om bilen er godkendt, betinget godkendt eller ikke godkendt. Får din Seat anmærkningen ’Betinget godkendt’ skal den ikke til et omsyn. Men fejlene, der er noteret i synsrapporten skal udbedres.
Et omsyn er derimod påkrævet, hvis der i synsrapporten står, ’Kan godkendes efter omsyn’. Så skal bilen omsynes indenfor 33 dage.