Bremseskift – kend prisen på forhånd
På Autobutler kan du få tilbud på, hvad det koster at få skiftet bremserne på en Renault.
Og det kan være en rigtig god ide at gøre, for tilbage i 2013 foretog Autobutler et pristjek på bremseopgaver, og resultatet viste dengang, at der var helt op til 31 pct. at spare på værkstedsregningen, hvis man sendte opgaven i udbud blandt flere forskellige værksteder.
Vi har beregnet gennemsnitsprisen på bremseopgaver for Renault udført af værksteder tilknyttet Autobutler:
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
914 kr. | 21% | |
Spar i gennemsnit* | ||
914 kr. / 21% |
Prisen er udregnet som en gennemsnitspris på alle bremseopgaver, der er foretaget på Renault biler og på værksteder som er tilknyttet Autobutler.
Brug Autobutler – få tilbud på skrift og kend din pris, inden du kører bilen på værksted. På Autobutler får du en detaljeret beskrivelse af opgavens omfang. Det er din sikkerhed for, at du nemt kan vælge det rigtige værksted.
Få skiftet dine bremser i tide
Her på bloggen skriver vi en hel masse om, hvor vigtige bilens forskellige dele er, og hvor afgørende det er, at eksempelvis koblingen fungerer som den skal, eller at tandremmen ikke er slidt, så den springer under kørsel.
Men én ting på bilen, hvor sikkerheden og driftsegenskaberne ikke kan fremhæves nok, og som altid bør være 100 pct. i orden, er bilens bremser.
Hver gang din Renault er til et serviceeftersyn på et autoværksted foretages der et visuelt kontroltjek af dine bremser. Men der er netop kun tale om en visuel kontrol, hvor mekanikeren kigger ind gennem fælgen for at tjekke, hvor meget slitage, der har været på bremserne siden sidste eftersyn. Når det sammenholdes med, hvordan bilen reagerer, når bilen køres ind på liften til service, kan en mekaniker med lidt erfaring nemt vurdere bremsernes tilstand.
Da det udelukkende er en visuel kontrol er det vigtigt, at du selv er opmærksom på, om bilens bremsesystem under daglig kørsel pludselig reagerer anderledes end normalt.
Hvis der er noget ved bremserne, der ikke virker optimalt, bør du få det kontrolleret på et værksted, hvor hjulene afmonteres og bremserne eventuelt skilles ad. Det kan anbefales, at bruge et værksted, hvor din Renault køres op på et såkaldt bremserullefelt, så mekanikeren kan tjekke om bilen bremser ensartet på hjulene.
Hvad dækker regningen over?
Et tilbud på skifte af bremser på en Renault vil som regel altid dække over arbejdstid samt reservedele. Sammenlign de forskellige tilbud og se om udskiftning af bakker, kaliber samt bremseklodser og skiver står opført på reservedelslisten.
Hvis der kun skal udskiftes klodser og eventuelt skiver er det en mindre opgave, og tidsforbruget vil være der efter.
Udskiftning af bremserør indgår sjældent i værkstedernes tilbud, da disse ikke skal skiftes så ofte. Men det er en god ide, at bede din mekaniker tjekke om rørene er som de skal være, for det kan være farligt at køre rundt med utætte bremserør.
Skal værkstedet i gang med den helt store opgave, hvor hele bremsesystemet, inklusive bremserør og bremsevæske skal skiftes, så løber der hurtigt en del timer på regningen. Derfor er det vigtigt, at du på forhånd tjekker, hvad som indgår i opgaven og sammenligner værkstedernes tilbud og timepriser.
Der kan i sidste ende være mange penge at spare ved at se sig godt for.
Hvordan ved jeg det er tid til at få skiftet bremser?
Bremserne på din Renault skal efterses med jævne mellemrum, og de skal skiftes, når dit lokale autoværksted vurderer, at de er slidte.
Hvor tit du skal skifte bremser, kommer bl.a. an på din kørestil. Bremserne bliver konstant slidt under kørslen, og kører du meget bykørsel, hvor det hele tiden er nødvendigt at foretage opbremsninger, så slides bremserne mere end, hvis du mest kører lange ture.
Nogle biler har en bremseindikator, som slides under kørsel, og som til sidst aktiverer en advarselslampe i bilens instrumentbræt. Når den lyser, er det tegn på, at bremserne skal skiftes.
Ofte kan man også mærke, at bremserne virker ’ujævne’ ved opbremsning eller der kommer en hylelyd i forbindelse med opbremsning. Det er som regel tegn på, at i hvert fald bremseklodserne skal skiftes.
Det kan også være at bremsepedalen langsomt, men sikkert skal trædes længere og længere ned førend bremserne aktiveres. Under alle omstændigheder er det god ide er at få værkstedet til at kontrollere bremseklodser og skiver de to gange om året, hvor der skiftes mellem sommerdæk og vinterdæk.
3 tips til, hvordan du sparer på dine bremser
Med et par småjusteringer af din kørsel kan du kører væsentligt længere, inden det er tid til at få udskiftet dine bremser.
Nedenfor har vi listet 3 små tips, som ikke kræver meget andet end lidt omtanke under kørsel.
Sæt bilen i frigear
Jo lavere hastighed bilen bevæger sig med, når du skal bremse, jo mindre slides der på bremsesystemet. Derfor er det en god ide, at koble ud, sætte bilen i frigear, og trille frem mod det sted, hvor du skal bremse.
Vær forudseende i trafikken
I jo højere grad, at du er opmærksom på, hvad som sker længere fremme på din rute, jo bedre kan du tilpasse farten. Løft i god tid foden fra speederen, førend du kommer til et vejkryds, en kø eller skal ud i en rundkørsel. At tilpasse farten er lig med mindre slitage på bremserne.
Travlhed koster
Har du travlt, når du er ude og køre, så påvirker det med garanti måden, som du kører på. Ofte vil det betyde, at du i modsætning til beskrivelsen ovenfor, kører frem til et stop med fuld fart. Det slider på bremserne. Et godt råd kan derfor være, at du så vidt muligt bestræber dig på at komme afsted i god tid, så du kan køre uden al for mange hurtige accelerationer og bratte opbremsninger.
Hvis du ønsker at kende prisen helt nøjagtig, og samtidig have sikkerheden i at prisen er aftalt på forhånd, får du tilbud hos Autobutler hvor du kan vælge ud fra bedømmelser fra bilejere, opgavebeskrivelsen fra værkstedet, eller blot prisen. Du vælger det tilbud, du synes, ser bedst ud.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig