Bilens motor skal passes og plejes for at undgå, at der opstår alvorlige fejl. Som bilejer skal man bl.a. holde øje med mislyde, unormale lugte eller røg fra motorrummet.
Sker det bør man straks kontakte sit lokale autoværksted.
Efterhånden som motoren runder 100.000 eller måske endda 200.000 km., opstår der gradvist mere og mere slitage. Ofte medfører dette, at bilen skal en tur på værksted, og her kan det være rart på forhånd at have en ide om, hvad værkstedsregningen kommer til at lyde på.
Derfor har vi udregnet gennemsnitprisen på en lang række motorreparationer til din Renault. De mest almindelige motorreparationer som udskiftning af tandrem, reparation af utæt toppakning og udskiftning af defekt køler er alle medtaget i oversigten nedenfor.
Sådan blev priserne udregnet: De forskellige priser på motorreparationer er beregnet ud fra samtlige tilbud, som Renault-ejere gennem tiden har modtaget fra værksteder, som samarbejder med Autobutler.
De forskellige priser dækker over alle Renault-modeller og årgange, og derfor kan den viste pris godt variere i forhold til den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores Tilbudsfunktion her på siden.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
2.080 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
2.080 kr. / 22% |
Få skiftet motorolien i tide
Et af de måske vigtigste punkter at holde øje med på bilen er, hvornår motorolie og oliefilter skal skiftes. For at undgå al for meget slitage på motoren, så bør motorolien udskiftes for hver 15.000 km. Når olien har været brugt så længe har den mistet det meste af sine smøreegenskaber, og samtidig vil olien være fyldt med skidt og metalrester, som slider på motoren, hvis ikke olien udskiftes.
Olie- og oliefilterskift indgår som en del af bilens almindelige serviceeftersyn, så hvis du følger anvisningerne for service, som det fremgår af bilens servicemanual, er du på den sikre side.
Springes der derimod et service over, eller overhører man mislyde eller andre faretruende signaler fra motorrummet, så kan der hurtigt opstå alvorlige skader på motoren, som i sidste ende kan betyde en dyr værkstedsregning.
Men motorolie er ikke det eneste man skal holde øje med i motorrummet. Nedenfor får du en guide til 3 væsker i motorrummet, som skal tjekkes med jævne mellemrum.
Guide til motorrummets 3 vigtigste væsker
1. Motorolien
Som allerede nævnt, så er det vigtigt at holde øje med motorolien på din bil. Falder oliestanden til under minimum, så bliver motorens indre dele ikke smurt som de skal. Dermed opstår der unødig slitage, og er der for lidt olie på motoren risikerer du ligefrem, at den brænder sammen. Kontroller derfor jævnligt motorens oliestand.
2. Kølervæske
Kølervæsken er en anden væske, som der skal holdes øje med. Kølervæsken er med til at nedkøle motoren, så den ikke bliver overophedet. Påfyld derfor ekstra kølervæske, hvis kølervæskestanden er under minimumsstregen. Før du tjekker kølervæskestanden, bør du lade bilen stå og køle lidt af.
3. Bremsevæske
Den korrekte mængde bremsevæske har stor betydning for bilens evne til at kunne bremse. Opdager du, at der er for lidt bremsevæske på bilen, så kan det skyldes et gennemtæret bremserør eller anden utæthed i systemet. Derfor tilrådes det, at man altid kører bilen på værksted og får tjekket bremsesystemet, hvis bremsevæsken er for lav.