Man hører ofte, at motoren er bilens hjerte, og det kan faktisk ikke være mere sandt. Og passes og plejes motoren ikke efter alle kunstens regler, så risikerer man i værste fald, at den brænder sammen, og at man som bilejer står tilbage med en dyr værkstedsregning.
Derfor er det vigtigt, at der holdes øje med motoren. Oplever du mislyde, unormale lugte eller røg fra motoren bør du straks kontakte dit lokale autoværksted.
Motoren i din Volkswagen er en kompliceret størrelse og der kan opstå mange fejl i dens levetid. Efterhånden som motoren kører flere og flere kilometer opstår der også slitage.
Når du skal have bilen på værksted, er det godt på forhånd at vide, hvad det koster at få motoren repareret. Derfor har vi hjulpet dig med at udregne gennemsnitsprisen på en lang række motorreparationer til din VW.
Vi har medtaget de mest almindelige reparationer som udskiftning af tandrem, reparation af utæt toppakning og udskiftning af defekt køler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
2.232 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
2.232 kr. / 22% |
Priserne er baseret på alle tilbud givet til VW-ejere via Autobutler. Du kan her på siden oprette en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud på en motorreparation til din VW.
Sådan fandt vi frem til priserne - prisen på motor-reparationer til din VW er beregnet ud fra alle de tilbud, som VW-ejere har modtaget fra værkstederne, som samarbejder med Autobutler.
Prisen indenfor de forskellige kategorier dækker over alle modeller og årgange, og derfor kan den viste pris godt variere i forhold til den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.
Sådan undgås dyre reparationer af motoren
En af de ting, som det er vigtigt at holde øje med på din bil er, hvornår det er tid til at få skiftet motorolie og oliefilter. For at undgå al for meget slitage på motoren skal du regne med, at motorolien skal skiftes for hver 15.000 km. Hver gang motoren runder 15.000 kilometer har olien nemlig mistet en stor del af sine smøreegenskaber, og samtidig vil olien være fyldt med skidt og metalrester, som hvis ikke det fjernes slider motoren indvendig.
Olieskift og skift af oliefilter indgår som en del af bilens almindelige serviceeftersyn, så hvis du følger anvisningerne i servicemanualen, er du på den sikre side.
Udover olieskift findes der en lang række andre funktioner i din bil, som regelmæssigt bør tjekkes for at du kan undgå og endda forebygge dyre reparationer af bilens motor.
En anden af de ting, som det er værd at holde øje med, er motorens tandrem. Tandremmen styrer en af motorens vigtigste funktioner, nemlig samspillet mellem stempler og ventiler. Remmen vil med tiden blive slidt og skal derfor udskiftes. Du kan tjekke tandemmens stand ved at se om den slår sprækker i gummiet eller er flosset i kanten. Samtidig må der ikke komme en hylende lyd fra motorrummet, når du kører. Det kan nemlig være tegn på, at remmen er slidt. Får du ikke skiftet tandremmen i tide risikerer du, at den sprænger og forvolder skade på motoren.
Det kan oftest være vanskeligt at afgøre, hvad der er i vejen, hvis bilens motor opfører sig anderledes end normalt. Derfor anbefales det, at du kører bilen på værksted, hvis du oplever mærkelige lyde eller uregelmæssigheder under kørsel.