Defekte eller slidte styrekugler, ratslør og andre fejl på styretøjet kan hurtigt føre til farlige situationer i trafikken, og ofte er fejl på bilens styretøj den direkte årsag til, at der opstår ulykker.
Derfor bør fejl på styretøjet blive udbedret, så snart fejlen opdages.
Du kan selv holde øje med styretøjet på din Suzuki og bl.a. kontrollere, at der ikke er ratslør. Opdager du pludseligt, at dækkene er skævslidte, eller at der under kørsel forekommer vibrationer eller rystelser i rattet, så er der med stor sandsynlighed noget galt med styretøjet.
Har du brug for at få bilen på værksted, så brug tilbudsfunktionen her på autobutler.dk. Beskriv fejlen så godt, som du kan og få tilsendt skriftlige tilbud på reparation af styretøjet.
De fleste bilejere vil gerne på forhånd have en ide om, hvad det koster at få rettet fejl på bilens styretøj. Derfor har autobutler.dk beregnet gennemsnitsprisen på de mest gængse opgaver. Det vil sige priser på f.eks. at få foretaget en styretøjsudmåling eller sporing af bilens dæk, samt afbalancering af hjulene. Endelig har vi også medregnet prisen på udskiftning af bærearme og styrekugler.
Alle de viste priser nedenfor er beregnet ud fra de mange tilbud, som værkstederne tidligere har sendt til Suzuki-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
620 kr. | 25% | |
Spar i gennemsnit* | ||
620 kr. / 25% |
Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet på din Suzuki er 100 procent i orden, så brug autobutler.dk til at booke tid til en 4-hjulsudmåling/sporing.
Med den korrekte sporing øges trafiksikkerheden
Mindst én gang om året bør du som Suzuki-ejer få foretaget en styretøjsudmåling, også kaldet sporing. Når der foretages en 4-hjulsudmåling og sporing sikres det, at alle fire hjul samt styretøj er korrekt indstillet i forhold til bilproducentens specifikationer. Målingerne viser om alle fire hjul er monteret, så de sidder vinkelret mod vejen. Ydermere kontrolleres det om forhjulene såvel som baghjulene sidder parallelt mellem hinanden.
Er sporingen ikke korrekt, vil det kunne opleves ved rystelser i rattet. Når det forekommer, vil hjulene ikke konstant have kontakt med vejunderlaget, hvilket kan skabe farlige situationer i trafikken.
En forkert sporing betyder samtidig også, at dækkene slides skævt. Allerede ved små afvigelser i sporingen kan dækkets levetid blive reduceret med op til 10 procent. Endelig så medfører nedslidte dæk også at bilens bremselængde bliver øget. I sidste ende betyder dette også en forringelse af trafiksikkerheden.
Dit lokale autoværksted kan både udmåle og justere styretøjet ved brug af det nyeste computerudstyr. Dermed er du sikret, at bilens køreegenskaber forbliver optimale.
Hvornår skal din Suzuki have foretaget en styretøjsudmåling?
Styretøjet er sammen med bilens hjulophæng med til, at det ikke føles ubehageligt, når bilen eksempelvis kører over et bump på vejen.
Nedenfor får du 5 tips til, hvordan du kan mærke, hvis der pludseligt er noget galt med enten styretøjet, sporingen eller afbalanceringen på din Suzuki.
- Du oplever, at bilen har manglende retningsstabilitet ved at den trækker ud til siden ved kørsel ud ad lige vej
- Rattet er ikke lige, selvom bilen kører lige ud
- Ved kørsel registreres der rystelser i rattet
- Du opdager, at der er uensartet slid på enten yder- eller indersiden af dækkene
- Når du drejer eller kører over et bump på vejen, så høres der mislyde eller ’klonk’-lyde.
Oplever man et eller flere af ovenstående punkter, så gør man klogt i at køre bilen på værksted og få foretaget en styretøjsudmåling. Dermed kan mekanikeren fortælle dig, om der er fejl på enten styretøj eller affjedring.